Door Hans HeynenDit is het laatste schip uit de D-serie, die bestaat uit acht 18.500 dwt metende multi-purpose carriers (MPC). De schepen zijn vanaf 2008 allemaal gebouwd bij CSC Jinling en allemaal door Lloyd’s Register geklasseerd. De met drie ladingkranen uitgeruste schepen hebben de ijsklasse-notatie 1A FS.‘Het 250 jarig bestaan van een organisatie is een zeldzame en bewonderenswaardige prestatie’, zei Nick Brown, Country & Marine manager voor Lloyd’s Register in China tijdens de oplevering. ‘Het gaat ons echter niet om het vieren van 250 jaar geschiedenis. Wij vieren het bewezen vermogen om in de voorhoede te blijven op het gebied van technische innovaties die ondersteuning bieden aan een duurzame scheepvaart. Klanten verwachten bovendien dat wij oplossingen bieden voor technische problemen waarmee zij in de toekomst kunnen worden geconfronteerd.’
VoorkeurTechnisch directeur Frank Louwers van Spliethoff zei de voorkeur aan Lloyd’s Register te geven bij nieuwbouw en reparatie, omdat dit bureau beschikt over een uitgebreide kennis van Chinese scheepswerven en ruime ervaring heeft met MPC’s. ‘Hoewel wij de afgelopen jaren onze scheepsactiviteiten hebben gediversifieerd, blijven droge lading en multifunctionele carriers de ruggengraat van ons bedrijf. Wij verwachten dat onze vloot de komende jaren verder wordt versterkt met deze vaartuigen.’
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?