‘Konvooivaart kost ons klauwen met geld’

‘Ik kwam dinsdagmorgen om half zeven in Amsterdam aan om mee te gaan met een konvooi naar Lemmer, maar ik mocht niet mee. Er lagen tien schepen en er mochten er maar zeven mee.’ Schipper Moes van het containerschip Veritas vraagt zich af waarom Rijkswaterstaat de binnenvaartschipper niet beter bedient. ‘Op deze manier kost het mij klauwen met geld.’

Moes vaart in een lijndienst met containers van Rotterdam naar Meppel. Hij spreekt ook namens andere schippers die vanwege de konvooivaarten vertraging oplopen. ‘Omdat wij dus niet meer mee mochten, hebben wij van zeven tot elf uur moeten wachten. Normaal zouden wij rond half elf in Lelystad zijn geweest. Dan waren we op tijd in Meppel bij de klant geweest en hadden we woensdagmiddag weer kunnen vertrekken. Nu beginnen ze pas woensdag met lossen. Het probleem is, dat de binnenvaart op deze manier niet betrouwbaar is. Je loopt binnen de kortste keren een ronde achter. Daar kan de klant dus niet op bouwen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (19)

  • Hoi Ijsbrekersvrouw.
    Je bent een vrouw naar mn hart. Inderdaad dat mekkeren pff

    Geplaatst door: Kees op
  • jammer hé ,dat jullie niets anders kunnen doen dan mékkeren op elkaar. jullie lijken wel een stel ouwe wijven die zich vervelen, doe wat nuttigs met je leven en praat niet van die onzin

    Geplaatst door: ijsbrekervrouw op
  • He Jos vlapdrol wacht maar dat ze aan jou portomonee komen dan piep je wel anders je hebt geen idee wat het allemaal kost,er zijn ook schepen die bij springen alleen die worden ook niet wijs van 1 reis in de week maar dat wist jij natuurlijk al.

    Geplaatst door: Edwin op
  • Wat de opwarming van de aarde allemaal niet kan veroorzaken zeg.

    Gr Chris

    Geplaatst door: chris op
  • ik vind het wel tof dat ze schrijven dat ze vast zaten in het ijs.per toeval zat ik ook in dat konvooi wij hebben 1800 pk en heb maar de helft van de kracht gebruik ben er door geraakt zonder problemen. maar als je dan over de marifoon hoor dat ze zoveel gasolie kwijt zijn in het is dan moeten ze niet inderzant doen dat ze vast zitten . de slepers hebben konstant gezgd dat ze moeten aansluiten maar als ze dan op stop draaien verschiet ik er niet van dat ze vast zitten anders als ze niet meekunnen moeten ze maar blijven liggen .dan kunnen andere schepen met meer kracht mee gaan. we waren om 14.00 in lelystad en het was al gedaan varen.en dan klagen dat maand januari een slechte markt is .zo zie je dan dat de rws er niks van aan trek.ze hadden beter met hun groot matriaal ook mee kunnen helpen.maar ja wij mogen daar nooit niks over zeggen.allee morgen vetrek dan om1200 het eerst konvooi van lelystad naar de lemmer goede vaart

    Geplaatst door: edmond van den abbeele op
  • Hee Kees
    Je hebt gelijk. Lees net dat het convooi vast gevaren is. Geeft tovh wel aan dat er goed met de materie om gegaan wordt.Dus 1800 pk maakt niet zoveel uit.
    Sterkte jongens op de brekers.

    Geplaatst door: Joep op
  • Ach jullie hebben gelijk wat maak ik me druk. Daar waar ik vaar hebben we geen ijs.
    Ik wil alleen eens wijzen op het vingertje wat altijd gelijk naar overheidsdiensten gericht is.
    Tegenwoordig hebben we helaas te maken met amerikaanse toestanden qua aansprakelijkheid. Vind je het gek dat er dan voorzichtiger omgesprongen wordt met beslissingen die een grote impact kunnen hebben.
    Zo ik ga weer in de zon liggen proost.

    Geplaatst door: kees op
  • Dat andere bedrijstakken ook last hebben van het winterweer (willen) een aantal schippers volgens mij niet begrijpen. RWS moet direct klaar staan met ijsbrekers, als we alles nu eens aan de natuur over zouden laten. Hier zou je een hoop mensen ook een plezier mee doen, overal lekker schaatsen!

    Geplaatst door: Geert op
  • Jongens, jongens maak jezelf niet o druk. Wat maakt die ene dag nu uit. Als je een dag later leeg bent, kan je een dag later aan de volgende noodlijdende reis beginnen. Lekker belangrijk. Neem een bakkie ijs en doe er wat boerenjongens over. Gezellig met z’n allen bij elkaar.

    Geplaatst door: IJsboerke op
  • Gezellig!!!

    Geplaatst door: varensvrouw op
  • Moes Moes toch, was je ook zo gemotiveerd toen je nog met eigen materiaal voer????
    Lekker rammen met andermans schip Lijkt mij ook wel leuk
    Maar of je met zo`n stukje op vaart, punten haalt bij je baas??? Ik betwijfel het.
    Laat je toch niet meeslepen in deze just on time, container tijd

    Geplaatst door: ex Aflosser op
  • Malle pietje, wat een instelling.Jij bent vast werknemer van het jaar met zo’n instelling.Echt hart voor de zaak!

    Geplaatst door: peter op
  • De grote IJsselmeer, IJs-Tsaar J.Groeneveld(Sr.) wordt blijkbaar node gemist. …

    De convooigrootte blijkt nu toch heel anders ingeschat te worden dan ‘vroegë’.

    Geplaatst door: C.Janszn op
  • lachen al die reacties. ik ben er nu een paar keer mee geweest met konvooi en ja ik vraag me ook af: “waar is deze konvooi vaart voor nodig?” natuurlijk zijn er een paar menen uit urk die rijkelijk hun zakken aan het vullen zijn. maar over die wachttijd, heerlijk. lekker niet in de nacht te hoeven varen, maar gewoon slapen. dus rws, ga hier mee door. ik maak me niet druk. het wordt vanzelf wel weer dinsdag en dan mag ik weer naar huis. heerlijk dat week/week

    Geplaatst door: malle pietje op
  • Hee Kees geef zelf nou s niet zo’n achterlijke reactie man,anno 2010 moet het gewoon mogelijk zijn dat de RWS ( want die willen zo graag de overhand houden op de dienstregeling ) gewoon betere service levert.Je ligt daar met een schip of 5 te wachten de hele dag,weet je wel wat dat kost…ook voor de ontvanger,die gaan dan in die gevallen inderdaad wel twijfelenen aan de service die wij kunnen leveren.Er zijn genoeg ijsbrekers die ff rondje willen doen hoor,ik heb er zelfs al een paar gesproken,gewoon jonge gasten die een sleepbootje hebben geerft of gekocht,die ijsbreek certificaat hebben,maar die mogen van de RWS niet mee doen,omdat er dan teveel rekening schrijvers zijn?!

    Kansloos en triest gebeuren met de gelen!

    Geplaatst door: johan op
  • Niemand drukt RWS zomaar een stempel op. Feit is alleen, dat er vreemde beslissingen genomen worden aangaande de konvooivaart. Voor de grotere schepen is het echt nog wel te varen, dus ook achteraan in een konvooi geen probleem. En ik druk niet zomaar een stempel op, maar als je letterlijk te horen krijgt dat beslissende personen alleen maar met brancheorganisaties praten en niet met de gewone schipper, krijg ik spontaan kotsneigingen. @kees, wees dus maar lekker verbaasd.

    Geplaatst door: Theo op
  • Goedemorgen

    Ik ben elke keer wee verbaasd van de domme reacties.
    We hebben te maken met onvoorspelbare situaties. Degene die door het ijs moet ploegen om het bevaarbaar te maken moeten een afweging maken op basis van ijs enz. Wat is het dan voor stemmingmakerij om gelijk RWS een stempel op te plakken van een stelletje klootzaken. Kijk eerst eens naar de situatie en beoordeel het objectief en niet beoordelen naar je eigen broekzak. Is wel een hele erge kortzichtige manier van denken.

    Geplaatst door: Kees op
  • we liggen hier van gisteren twaalf uur inde middag te wachten er is geen konvooi meer vertrokken vind dat niet normaal en liggen nog altijd te wachten . maar ja dat trek de rijkswaterstaat toch niet aan ze doen veel liever de binnenvaart naar de kloten helpen en boetes uit te schrijven dan een beetje medewerking te geven .het is al zo moeilijk voor al de ondernemers hun maand goed maken straks gaat alles naar spoor of de weg .dan kunnen we allemaal bij mekaar liggen en nakaarten over de mroblematik

    Geplaatst door: edmond van den abbeele op
  • doe niet zo overdreven met je containers naar meppel,erzijn genoeg schepen die bij kunnen springen. Het vrachtverkeer over weg en spoor loopt ook vertraging op door weersinvloeden.

    Geplaatst door: jos op

Reageer

‘Konvooivaart kost ons klauwen met geld’ | Schuttevaer.nl

‘Konvooivaart kost ons klauwen met geld’

‘Ik kwam dinsdagmorgen om half zeven in Amsterdam aan om mee te gaan met een konvooi naar Lemmer, maar ik mocht niet mee. Er lagen tien schepen en er mochten er maar zeven mee.’ Schipper Moes van het containerschip Veritas vraagt zich af waarom Rijkswaterstaat de binnenvaartschipper niet beter bedient. ‘Op deze manier kost het mij klauwen met geld.’

Moes vaart in een lijndienst met containers van Rotterdam naar Meppel. Hij spreekt ook namens andere schippers die vanwege de konvooivaarten vertraging oplopen. ‘Omdat wij dus niet meer mee mochten, hebben wij van zeven tot elf uur moeten wachten. Normaal zouden wij rond half elf in Lelystad zijn geweest. Dan waren we op tijd in Meppel bij de klant geweest en hadden we woensdagmiddag weer kunnen vertrekken. Nu beginnen ze pas woensdag met lossen. Het probleem is, dat de binnenvaart op deze manier niet betrouwbaar is. Je loopt binnen de kortste keren een ronde achter. Daar kan de klant dus niet op bouwen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (19)

  • Hoi Ijsbrekersvrouw.
    Je bent een vrouw naar mn hart. Inderdaad dat mekkeren pff

    Geplaatst door: Kees op
  • jammer hé ,dat jullie niets anders kunnen doen dan mékkeren op elkaar. jullie lijken wel een stel ouwe wijven die zich vervelen, doe wat nuttigs met je leven en praat niet van die onzin

    Geplaatst door: ijsbrekervrouw op
  • He Jos vlapdrol wacht maar dat ze aan jou portomonee komen dan piep je wel anders je hebt geen idee wat het allemaal kost,er zijn ook schepen die bij springen alleen die worden ook niet wijs van 1 reis in de week maar dat wist jij natuurlijk al.

    Geplaatst door: Edwin op
  • Wat de opwarming van de aarde allemaal niet kan veroorzaken zeg.

    Gr Chris

    Geplaatst door: chris op
  • ik vind het wel tof dat ze schrijven dat ze vast zaten in het ijs.per toeval zat ik ook in dat konvooi wij hebben 1800 pk en heb maar de helft van de kracht gebruik ben er door geraakt zonder problemen. maar als je dan over de marifoon hoor dat ze zoveel gasolie kwijt zijn in het is dan moeten ze niet inderzant doen dat ze vast zitten . de slepers hebben konstant gezgd dat ze moeten aansluiten maar als ze dan op stop draaien verschiet ik er niet van dat ze vast zitten anders als ze niet meekunnen moeten ze maar blijven liggen .dan kunnen andere schepen met meer kracht mee gaan. we waren om 14.00 in lelystad en het was al gedaan varen.en dan klagen dat maand januari een slechte markt is .zo zie je dan dat de rws er niks van aan trek.ze hadden beter met hun groot matriaal ook mee kunnen helpen.maar ja wij mogen daar nooit niks over zeggen.allee morgen vetrek dan om1200 het eerst konvooi van lelystad naar de lemmer goede vaart

    Geplaatst door: edmond van den abbeele op
  • Hee Kees
    Je hebt gelijk. Lees net dat het convooi vast gevaren is. Geeft tovh wel aan dat er goed met de materie om gegaan wordt.Dus 1800 pk maakt niet zoveel uit.
    Sterkte jongens op de brekers.

    Geplaatst door: Joep op
  • Ach jullie hebben gelijk wat maak ik me druk. Daar waar ik vaar hebben we geen ijs.
    Ik wil alleen eens wijzen op het vingertje wat altijd gelijk naar overheidsdiensten gericht is.
    Tegenwoordig hebben we helaas te maken met amerikaanse toestanden qua aansprakelijkheid. Vind je het gek dat er dan voorzichtiger omgesprongen wordt met beslissingen die een grote impact kunnen hebben.
    Zo ik ga weer in de zon liggen proost.

    Geplaatst door: kees op
  • Dat andere bedrijstakken ook last hebben van het winterweer (willen) een aantal schippers volgens mij niet begrijpen. RWS moet direct klaar staan met ijsbrekers, als we alles nu eens aan de natuur over zouden laten. Hier zou je een hoop mensen ook een plezier mee doen, overal lekker schaatsen!

    Geplaatst door: Geert op
  • Jongens, jongens maak jezelf niet o druk. Wat maakt die ene dag nu uit. Als je een dag later leeg bent, kan je een dag later aan de volgende noodlijdende reis beginnen. Lekker belangrijk. Neem een bakkie ijs en doe er wat boerenjongens over. Gezellig met z’n allen bij elkaar.

    Geplaatst door: IJsboerke op
  • Gezellig!!!

    Geplaatst door: varensvrouw op
  • Moes Moes toch, was je ook zo gemotiveerd toen je nog met eigen materiaal voer????
    Lekker rammen met andermans schip Lijkt mij ook wel leuk
    Maar of je met zo`n stukje op vaart, punten haalt bij je baas??? Ik betwijfel het.
    Laat je toch niet meeslepen in deze just on time, container tijd

    Geplaatst door: ex Aflosser op
  • Malle pietje, wat een instelling.Jij bent vast werknemer van het jaar met zo’n instelling.Echt hart voor de zaak!

    Geplaatst door: peter op
  • De grote IJsselmeer, IJs-Tsaar J.Groeneveld(Sr.) wordt blijkbaar node gemist. …

    De convooigrootte blijkt nu toch heel anders ingeschat te worden dan ‘vroegë’.

    Geplaatst door: C.Janszn op
  • lachen al die reacties. ik ben er nu een paar keer mee geweest met konvooi en ja ik vraag me ook af: “waar is deze konvooi vaart voor nodig?” natuurlijk zijn er een paar menen uit urk die rijkelijk hun zakken aan het vullen zijn. maar over die wachttijd, heerlijk. lekker niet in de nacht te hoeven varen, maar gewoon slapen. dus rws, ga hier mee door. ik maak me niet druk. het wordt vanzelf wel weer dinsdag en dan mag ik weer naar huis. heerlijk dat week/week

    Geplaatst door: malle pietje op
  • Hee Kees geef zelf nou s niet zo’n achterlijke reactie man,anno 2010 moet het gewoon mogelijk zijn dat de RWS ( want die willen zo graag de overhand houden op de dienstregeling ) gewoon betere service levert.Je ligt daar met een schip of 5 te wachten de hele dag,weet je wel wat dat kost…ook voor de ontvanger,die gaan dan in die gevallen inderdaad wel twijfelenen aan de service die wij kunnen leveren.Er zijn genoeg ijsbrekers die ff rondje willen doen hoor,ik heb er zelfs al een paar gesproken,gewoon jonge gasten die een sleepbootje hebben geerft of gekocht,die ijsbreek certificaat hebben,maar die mogen van de RWS niet mee doen,omdat er dan teveel rekening schrijvers zijn?!

    Kansloos en triest gebeuren met de gelen!

    Geplaatst door: johan op
  • Niemand drukt RWS zomaar een stempel op. Feit is alleen, dat er vreemde beslissingen genomen worden aangaande de konvooivaart. Voor de grotere schepen is het echt nog wel te varen, dus ook achteraan in een konvooi geen probleem. En ik druk niet zomaar een stempel op, maar als je letterlijk te horen krijgt dat beslissende personen alleen maar met brancheorganisaties praten en niet met de gewone schipper, krijg ik spontaan kotsneigingen. @kees, wees dus maar lekker verbaasd.

    Geplaatst door: Theo op
  • Goedemorgen

    Ik ben elke keer wee verbaasd van de domme reacties.
    We hebben te maken met onvoorspelbare situaties. Degene die door het ijs moet ploegen om het bevaarbaar te maken moeten een afweging maken op basis van ijs enz. Wat is het dan voor stemmingmakerij om gelijk RWS een stempel op te plakken van een stelletje klootzaken. Kijk eerst eens naar de situatie en beoordeel het objectief en niet beoordelen naar je eigen broekzak. Is wel een hele erge kortzichtige manier van denken.

    Geplaatst door: Kees op
  • we liggen hier van gisteren twaalf uur inde middag te wachten er is geen konvooi meer vertrokken vind dat niet normaal en liggen nog altijd te wachten . maar ja dat trek de rijkswaterstaat toch niet aan ze doen veel liever de binnenvaart naar de kloten helpen en boetes uit te schrijven dan een beetje medewerking te geven .het is al zo moeilijk voor al de ondernemers hun maand goed maken straks gaat alles naar spoor of de weg .dan kunnen we allemaal bij mekaar liggen en nakaarten over de mroblematik

    Geplaatst door: edmond van den abbeele op
  • doe niet zo overdreven met je containers naar meppel,erzijn genoeg schepen die bij kunnen springen. Het vrachtverkeer over weg en spoor loopt ook vertraging op door weersinvloeden.

    Geplaatst door: jos op

Reageer