Ingezonden: Walstroom

Dit jaar is het is verplicht voor de binnenvaart om in de Rotterdamse havens gebruik te maken van de aanwezige stroomaansluitingen. Dit houdt wel in dat elke schipper een zware stroomkabel van de wal naar het schip moet leggen. Bij een schip tegen de wal levert dat geen problemen op. Maar lig je met meerdere schepen bij elkaar op zij. dan is het vanwege de lange kabellengte wel een probleem. Volgends de Arbowet mag men niet meer dan twintig kilo dragen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (14)

  • dat de kosten voor gebruik van walstroom hoog zijn is onzin.
    je betaalt 24 cent per kilowatt.
    wij doen er alles op koken wassen acculader. en zijn gemiddeld 7 euro per dag kwijt. een liter olie kost op het moment 40 cent. dus je mag maar 17,5 liter olie per dag gebruiken. ga er even vanuit dat een generator 3 liter per uur verbruikt mag die generator maar 6 uur per dag draaien en dan is de slijtage nog niet eens meegerekend.
    je moet natuurlijk niet de hele dag een machinekamerventilator laten draaien of airco. voor mensen met alleen vloerverwarming ligt het misschien wel wat anders. overigens ook voor reefers en ladingverwarming.

    Geplaatst door: stroomvreter op
  • Schippers raadpleeg regelmatig uw verbruik.Dan komt de schok niet te hard aan. De kosten van walstroom zijn erg hoog.

    Geplaatst door: Thera op
  • Schippers raadpleeg regelmatig uw verbruik.Dan komt de schok niet te hard aan. De kosten van walstroom zijn erg hoog.

    Geplaatst door: Thera op
  • Buiten het gesleep van de te zware kabel, komt ook nog de veiligheid op een andere manier in een negatief beeld naar voren, we hebben het de afgelopen feestdagen weer even geprobeerd.
    De kabels ergens naar buiten dwars over het doorgangspad, ca 15 mtr. door het gangboord naar voren,dwars over twee gangboorden vast gebonden aan de reling dus touw ook nog eens in het gangboord, en dat zo bij de buren alles nog eens,Dat opgeteld bij de gladheid en sneeuw verwonderd het mij dat niemand zijn benen heeft gebroken.
    Mocht hier Arbo en SI ook lucht van krijgen dan zijn we zeker ook weer tot een nieuwe schepenwet inzake veiligheid veroordeeld.
    Containerschepen en Tankers met ADNR goederen zonder kegel zullen als het regent,met al die stekkers ook wel in de problemen komen met hun meggertest, maar daar willen we niet te zwaar aan tillen.
    Als laatste de klapper van de rekening.
    Op het internet na te gaan Uw verbruik, en ik raad ieder aan daar op regelmatig Uw verbruik te kontroleren, want in ons geval bleek in 24 uur € 78,52 te zijn verbruikt???
    Na erg secuur de standen te hebben gemeten kwamen wij zelf op 103,5 ltr. per dag uit, dat was een dusdanig verschil dat het stroom infuus bij ons terstond ophield, ik hoop overigens dat dit een incident was.
    Kortom 1 á 2 schepen met normale tarieven is te doen, maar dan houd voor ons de lol op.

    Geplaatst door: J. van Wijk op
  • en als nu de buitenste de agregaat aanzet en we gaan met zn allen daar op stekkeren? Is ook beter voor mileu,`1 aggregaat die goed belast wordt en minder lawaai direkt dangs de weg.

    Geplaatst door: john op
  • kansloos kansloos en nog eenss kansloos.
    had van de heer keller toch wel slimmere opmerkingen verwacht.

    Geplaatst door: kansloos op
  • @ C. de Vette
    Dat worden er dan 8: 4 van SB->BB en 4 van BB>SB. Voor de standaardisatie zal er met de standaard 400V 5-polige WCD’s/stekkers gewerkt moeten worden. Dat betekent dat er vanaf de wal een kabel met ‘vrouwtje’ bij de denneboom aankomt, en de kabel naar het volgende schip met een ‘mannetje’ inprikt. En dan hangt het er vanaf met welke zijde je voor de wal in welke richting wordt doorgelust. Om de kabels aan iedere kant van zowel mannetje als vrouwtje te voorzien is vragen om gevaarlijke problemen. Met relais ‘automatisch’ regelen raad ik ook niet aan, dat is weer een component die storing kan geven. Inderdaad, een paar doorvoeren standaard op iederschip (boven de 86m zowel voor- als achterop?) lijkt me best een aardige oplossing. De buitenste op 5 breed legt dan 4 korte kabels en een lange van de binnenste naar de kast, en dat is prima te verslepen. Als er een tussenuit gaat hoeft er ook alleen maar met een paar korte kabeltjes gewerkt te worden. Alleen de directe buren hoeven in touw te komen. Een goede accuset, omvormer en omschakelautomaat regelt dat de gevoelige apparatuur gewoon doorwerkt. Reefers etc. kunnen best een paar minuten zonder, en anders moet de omschakelautomaat de generator maar even starten. Het is best een boel extra, maar als de binnenvaart zich op milieuvriendelijkheid wil blijven onderscheiden dan is hier niet aan te ontkomen.

    @bert:
    Wel goed lezen. Er worden meerdere aansluitingen voorgesteld, een kabel hoeft dus niet dikker te zijn dan voor de max. te leveren stroomsterkte nodig (64A?). Dat is ook de enige manier om iedereen zijn eigen stroomverbruik te laten afrekenen.

    Groet,

    Geplaatst door: CJ op
  • ik maak in mijn erf wel een aftakking van de buurman zijn stroomkabel .
    leuk he,gratis stroom!

    Geplaatst door: pokerface op
  • Of deze: Net de wasmachine aangezet, gaat de buurman weg.
    Bij ons houd het wasprogramma op en kan je weer opnieuw beginnen.
    Of de buurman denkt: ik roep de buitenste niet ik verhaal wek ff alleen, en doe de stekker van de buitenste er zo ook wel weer in: wasmachine kaduuk!!
    Geldt vast ook wel voor andere elektronische apparaten.

    Geplaatst door: hans op
  • hallo, allemaal leuk bedacht maar dit gaat niet lukken want als men 4 breed ligt wat voor dikke stroomkabel moet de binnenste schipper dat wel niet hebben wat er kan maar een beperkte hoeveelheid stroom door een kabel .

    Geplaatst door: bert op
  • Dan moet wel ieder schip 4 doorvoeringen hebben,anders lukt het niet.

    Geplaatst door: C. de Vette op
  • Wat denk je van het verhaal dat je net binnen je vaartijd vastligt, moet je eerst nog kabels trekken. De volgende ochtend weer opnieuw. Kost per dag minimaal een uur extra. Als ze om te beginnnen die stomme redbull airrace en de bavaria cityracing eens afschaffen. Wat die gasten aan milieuvervuiling de lucht in pompen, kunnen wij gewoon met onze generator blijven draaien.

    Geplaatst door: Vonkentrekker op
  • Waarom moeten wij dit pikken Laten ze auto’s daar dan na 22uur niet meer rijden en mogen de auto’s ook niet meer claxoneren Tjee wat een oneerlijkheid Laten we gewoon de haven mijden dan hebben we meerdere vliegen in 1 klap Geen schepen geen werk voor het havenbedrijf ect Krijgen we misschien toch eens wat ervoor terug(oke ik droom verder)

    Geplaatst door: de dromer op
  • Kabel uitgelegt dan gaat de buurman weg kabel weer opruimen bij halen kabel weer uit leggen zijn we weer klaar gaat de volgende weer weg dus er is een nieuwe dagtaak weer bij gekreeerd wat liggen we toch rustig he in Rotterdam.

    Geplaatst door: K.K. op

Reageer

Ingezonden: Walstroom | Schuttevaer.nl

Ingezonden: Walstroom

Dit jaar is het is verplicht voor de binnenvaart om in de Rotterdamse havens gebruik te maken van de aanwezige stroomaansluitingen. Dit houdt wel in dat elke schipper een zware stroomkabel van de wal naar het schip moet leggen. Bij een schip tegen de wal levert dat geen problemen op. Maar lig je met meerdere schepen bij elkaar op zij. dan is het vanwege de lange kabellengte wel een probleem. Volgends de Arbowet mag men niet meer dan twintig kilo dragen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (14)

  • dat de kosten voor gebruik van walstroom hoog zijn is onzin.
    je betaalt 24 cent per kilowatt.
    wij doen er alles op koken wassen acculader. en zijn gemiddeld 7 euro per dag kwijt. een liter olie kost op het moment 40 cent. dus je mag maar 17,5 liter olie per dag gebruiken. ga er even vanuit dat een generator 3 liter per uur verbruikt mag die generator maar 6 uur per dag draaien en dan is de slijtage nog niet eens meegerekend.
    je moet natuurlijk niet de hele dag een machinekamerventilator laten draaien of airco. voor mensen met alleen vloerverwarming ligt het misschien wel wat anders. overigens ook voor reefers en ladingverwarming.

    Geplaatst door: stroomvreter op
  • Schippers raadpleeg regelmatig uw verbruik.Dan komt de schok niet te hard aan. De kosten van walstroom zijn erg hoog.

    Geplaatst door: Thera op
  • Schippers raadpleeg regelmatig uw verbruik.Dan komt de schok niet te hard aan. De kosten van walstroom zijn erg hoog.

    Geplaatst door: Thera op
  • Buiten het gesleep van de te zware kabel, komt ook nog de veiligheid op een andere manier in een negatief beeld naar voren, we hebben het de afgelopen feestdagen weer even geprobeerd.
    De kabels ergens naar buiten dwars over het doorgangspad, ca 15 mtr. door het gangboord naar voren,dwars over twee gangboorden vast gebonden aan de reling dus touw ook nog eens in het gangboord, en dat zo bij de buren alles nog eens,Dat opgeteld bij de gladheid en sneeuw verwonderd het mij dat niemand zijn benen heeft gebroken.
    Mocht hier Arbo en SI ook lucht van krijgen dan zijn we zeker ook weer tot een nieuwe schepenwet inzake veiligheid veroordeeld.
    Containerschepen en Tankers met ADNR goederen zonder kegel zullen als het regent,met al die stekkers ook wel in de problemen komen met hun meggertest, maar daar willen we niet te zwaar aan tillen.
    Als laatste de klapper van de rekening.
    Op het internet na te gaan Uw verbruik, en ik raad ieder aan daar op regelmatig Uw verbruik te kontroleren, want in ons geval bleek in 24 uur € 78,52 te zijn verbruikt???
    Na erg secuur de standen te hebben gemeten kwamen wij zelf op 103,5 ltr. per dag uit, dat was een dusdanig verschil dat het stroom infuus bij ons terstond ophield, ik hoop overigens dat dit een incident was.
    Kortom 1 á 2 schepen met normale tarieven is te doen, maar dan houd voor ons de lol op.

    Geplaatst door: J. van Wijk op
  • en als nu de buitenste de agregaat aanzet en we gaan met zn allen daar op stekkeren? Is ook beter voor mileu,`1 aggregaat die goed belast wordt en minder lawaai direkt dangs de weg.

    Geplaatst door: john op
  • kansloos kansloos en nog eenss kansloos.
    had van de heer keller toch wel slimmere opmerkingen verwacht.

    Geplaatst door: kansloos op
  • @ C. de Vette
    Dat worden er dan 8: 4 van SB->BB en 4 van BB>SB. Voor de standaardisatie zal er met de standaard 400V 5-polige WCD’s/stekkers gewerkt moeten worden. Dat betekent dat er vanaf de wal een kabel met ‘vrouwtje’ bij de denneboom aankomt, en de kabel naar het volgende schip met een ‘mannetje’ inprikt. En dan hangt het er vanaf met welke zijde je voor de wal in welke richting wordt doorgelust. Om de kabels aan iedere kant van zowel mannetje als vrouwtje te voorzien is vragen om gevaarlijke problemen. Met relais ‘automatisch’ regelen raad ik ook niet aan, dat is weer een component die storing kan geven. Inderdaad, een paar doorvoeren standaard op iederschip (boven de 86m zowel voor- als achterop?) lijkt me best een aardige oplossing. De buitenste op 5 breed legt dan 4 korte kabels en een lange van de binnenste naar de kast, en dat is prima te verslepen. Als er een tussenuit gaat hoeft er ook alleen maar met een paar korte kabeltjes gewerkt te worden. Alleen de directe buren hoeven in touw te komen. Een goede accuset, omvormer en omschakelautomaat regelt dat de gevoelige apparatuur gewoon doorwerkt. Reefers etc. kunnen best een paar minuten zonder, en anders moet de omschakelautomaat de generator maar even starten. Het is best een boel extra, maar als de binnenvaart zich op milieuvriendelijkheid wil blijven onderscheiden dan is hier niet aan te ontkomen.

    @bert:
    Wel goed lezen. Er worden meerdere aansluitingen voorgesteld, een kabel hoeft dus niet dikker te zijn dan voor de max. te leveren stroomsterkte nodig (64A?). Dat is ook de enige manier om iedereen zijn eigen stroomverbruik te laten afrekenen.

    Groet,

    Geplaatst door: CJ op
  • ik maak in mijn erf wel een aftakking van de buurman zijn stroomkabel .
    leuk he,gratis stroom!

    Geplaatst door: pokerface op
  • Of deze: Net de wasmachine aangezet, gaat de buurman weg.
    Bij ons houd het wasprogramma op en kan je weer opnieuw beginnen.
    Of de buurman denkt: ik roep de buitenste niet ik verhaal wek ff alleen, en doe de stekker van de buitenste er zo ook wel weer in: wasmachine kaduuk!!
    Geldt vast ook wel voor andere elektronische apparaten.

    Geplaatst door: hans op
  • hallo, allemaal leuk bedacht maar dit gaat niet lukken want als men 4 breed ligt wat voor dikke stroomkabel moet de binnenste schipper dat wel niet hebben wat er kan maar een beperkte hoeveelheid stroom door een kabel .

    Geplaatst door: bert op
  • Dan moet wel ieder schip 4 doorvoeringen hebben,anders lukt het niet.

    Geplaatst door: C. de Vette op
  • Wat denk je van het verhaal dat je net binnen je vaartijd vastligt, moet je eerst nog kabels trekken. De volgende ochtend weer opnieuw. Kost per dag minimaal een uur extra. Als ze om te beginnnen die stomme redbull airrace en de bavaria cityracing eens afschaffen. Wat die gasten aan milieuvervuiling de lucht in pompen, kunnen wij gewoon met onze generator blijven draaien.

    Geplaatst door: Vonkentrekker op
  • Waarom moeten wij dit pikken Laten ze auto’s daar dan na 22uur niet meer rijden en mogen de auto’s ook niet meer claxoneren Tjee wat een oneerlijkheid Laten we gewoon de haven mijden dan hebben we meerdere vliegen in 1 klap Geen schepen geen werk voor het havenbedrijf ect Krijgen we misschien toch eens wat ervoor terug(oke ik droom verder)

    Geplaatst door: de dromer op
  • Kabel uitgelegt dan gaat de buurman weg kabel weer opruimen bij halen kabel weer uit leggen zijn we weer klaar gaat de volgende weer weg dus er is een nieuwe dagtaak weer bij gekreeerd wat liggen we toch rustig he in Rotterdam.

    Geplaatst door: K.K. op

Reageer