‘Meer verstand van klei dan van papier’

‘Ene Jacob Geluk is in 1859 met ons bedrijf begonnen. Hij deed daarvoor al werk voor de gemeente Tholen, maar dan als dijkwerker. We hebben een document waarin staat dat hij als aannemer aan de slag gaat, samen met Bartel Goedegebuure, een compagnon die lezen noch schrijven kon. Tragisch is wel, dat Jacob Geluk in hetzelfde jaar is overleden’, vertelt Hans Geluk, een van de vorige directieleden van Aannemingsbedrijf Geluk in Doetinchem. Samen met neef Kees Geluk stelde hij een boek samen, dat de 150 jaar van het bedrijf beschrijft.

‘Meer verstand van klei dan van papier'  2

Kees Geluk: ‘Zijn zoon Jacob Levinus Geluk, geboren in 1841 en overleden in 1912, nam het stokje over. Wat precies na 1859 is gemaakt aan werken is moeilijk te achterhalen. Er werd meer gewerkt dan geschreven. Men had meer verstand van zand, klei, rijshout en stortsteen dan van papier.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Meer verstand van klei dan van papier’ | Schuttevaer.nl

‘Meer verstand van klei dan van papier’

‘Ene Jacob Geluk is in 1859 met ons bedrijf begonnen. Hij deed daarvoor al werk voor de gemeente Tholen, maar dan als dijkwerker. We hebben een document waarin staat dat hij als aannemer aan de slag gaat, samen met Bartel Goedegebuure, een compagnon die lezen noch schrijven kon. Tragisch is wel, dat Jacob Geluk in hetzelfde jaar is overleden’, vertelt Hans Geluk, een van de vorige directieleden van Aannemingsbedrijf Geluk in Doetinchem. Samen met neef Kees Geluk stelde hij een boek samen, dat de 150 jaar van het bedrijf beschrijft.

‘Meer verstand van klei dan van papier'  2

Kees Geluk: ‘Zijn zoon Jacob Levinus Geluk, geboren in 1841 en overleden in 1912, nam het stokje over. Wat precies na 1859 is gemaakt aan werken is moeilijk te achterhalen. Er werd meer gewerkt dan geschreven. Men had meer verstand van zand, klei, rijshout en stortsteen dan van papier.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer