Het BVB werd twintig jaar geleden opgericht. Met slogans als ‘hier vaart een file van … vrachtwagens’, ‘Kies binnenvaart voordat alles stilstaat’ en ‘Vervoer over water natuurlijk beter’, probeert het BVB het imago van de binnenvaart al jaren te verbeteren.Een van de belangrijkste initiatiefnemers was toenmalig ONS-voorzitter Jan de Vries. ‘Jan was twintig jaar bezig met het reguleren van de binnenvaart’, vertelt De Vries. ‘Uiteindelijk bleek dat niet haalbaar. De overheid en verladers wilden er niet meer aan. Toen moest de binnenvaart zonder wettelijke regelingen toch een plekje zien te veroveren. Maar daarvoor moet je lobbyen. En voor lobbyen heb je een goed imago nodig. Toen zijn we met het BVB begonnen. Alle binnenvaartorganisaties deden er aan mee. Binnen een jaar hadden we meer dan 1000 sponsors. In een markt met ongeveer 4000 schippers was dat veel. De sponsors betaalden allemaal een kwartje per ton. De overheid verdubbelde dat bedrag.’
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?