‘Opleving komt te laat voor binnenvaart’

De Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) vreest dat een economische opleving te laat zal komen voor veel binnenvaartbedrijven in de droge-ladingsector. Hoewel sinds de zomer in de zeehavens een licht herstel optrad, kampt de binnenvaart volgens de CCR nu nog steeds met een twintig procent lagere vraag naar vervoer.

‘Hoewel het dieptepunt van de crisis is gepasseerd, verwachten deskundigen een geleidelijk herstel dat jaren duurt’, meldt de CCR in haar beschrijving van de economische situatie in de binnenvaart. ‘Dat is voor de binnenvaart zeer problematisch. Met name in de droge-ladingvaart zijn talrijke particulieren die door de geringe vraag naar vervoer en de zeer lage vrachtprijzen in hun bestaan worden bedreigd. De vrachtprijzen dekken de kosten nauwelijks. Daardoor bevindt een aantal exploitanten in de droge-ladingvaart zich in een zeer precaire situatie. Zonder ondersteuning van banken is het risico van een spiraal van faillissementen zeer groot. Veel scheepsexploitanten hebben in de huidige situatie onvoldoende financiële armslag om lang het hoofd boven water te houden.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Opleving komt te laat voor binnenvaart’ | Schuttevaer.nl

‘Opleving komt te laat voor binnenvaart’

De Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) vreest dat een economische opleving te laat zal komen voor veel binnenvaartbedrijven in de droge-ladingsector. Hoewel sinds de zomer in de zeehavens een licht herstel optrad, kampt de binnenvaart volgens de CCR nu nog steeds met een twintig procent lagere vraag naar vervoer.

‘Hoewel het dieptepunt van de crisis is gepasseerd, verwachten deskundigen een geleidelijk herstel dat jaren duurt’, meldt de CCR in haar beschrijving van de economische situatie in de binnenvaart. ‘Dat is voor de binnenvaart zeer problematisch. Met name in de droge-ladingvaart zijn talrijke particulieren die door de geringe vraag naar vervoer en de zeer lage vrachtprijzen in hun bestaan worden bedreigd. De vrachtprijzen dekken de kosten nauwelijks. Daardoor bevindt een aantal exploitanten in de droge-ladingvaart zich in een zeer precaire situatie. Zonder ondersteuning van banken is het risico van een spiraal van faillissementen zeer groot. Veel scheepsexploitanten hebben in de huidige situatie onvoldoende financiële armslag om lang het hoofd boven water te houden.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer