Rampzalig jaar voor het goederenvervoer

Onderzoeks- en adviesbureau NEA heeft de prognoses voor het goederenvervoer naar beneden bijgesteld. Het gaat slechter dan verwacht. Het totaal vervoerde volume voor weg, spoor en binnenvaart komt voor 2009 onder het niveau van 2004. Het vervoer van goederen daalt in 2009 met 11,8% waarvan NEA eerder verwachtte dat het met 10,4% zou dalen. Voor de eerste twee kwartalen in 2010 wordt een stabilisatie verwacht met een lichte groei aan het eind van 2010. Dat blijkt uit de tweede Korte Termijn Voorspeller van het NEA.

Uit de voorspeller blijkt dat voor 2010 de afzonderlijke transportsectoren weg, spoor en binnenvaart een verschillend beeld laten zien. De eerste tekenen van herstel vertalen zich in een toename van het vervoer van chemische producten. Eind 2010 neemt door het aantrekken van de wereldhandel het vervoer van staal en eindproducten/containers weer licht toenemen. De bouw blijft een punt van zorg; deze blijft ook in 2010 dalen. Ook de binnenvaart lijkt niet direct te profiteren van het economisch herstel.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Rampzalig jaar voor het goederenvervoer | Schuttevaer.nl

Rampzalig jaar voor het goederenvervoer

Onderzoeks- en adviesbureau NEA heeft de prognoses voor het goederenvervoer naar beneden bijgesteld. Het gaat slechter dan verwacht. Het totaal vervoerde volume voor weg, spoor en binnenvaart komt voor 2009 onder het niveau van 2004. Het vervoer van goederen daalt in 2009 met 11,8% waarvan NEA eerder verwachtte dat het met 10,4% zou dalen. Voor de eerste twee kwartalen in 2010 wordt een stabilisatie verwacht met een lichte groei aan het eind van 2010. Dat blijkt uit de tweede Korte Termijn Voorspeller van het NEA.

Uit de voorspeller blijkt dat voor 2010 de afzonderlijke transportsectoren weg, spoor en binnenvaart een verschillend beeld laten zien. De eerste tekenen van herstel vertalen zich in een toename van het vervoer van chemische producten. Eind 2010 neemt door het aantrekken van de wereldhandel het vervoer van staal en eindproducten/containers weer licht toenemen. De bouw blijft een punt van zorg; deze blijft ook in 2010 dalen. Ook de binnenvaart lijkt niet direct te profiteren van het economisch herstel.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer