Bemanning na jaar naar huis

De vijf Ghanese bemanningsleden die sinds juli 2008 aan boord van het onder Panamese vlag geregistreerde schip Cote Aranza in de haven van Bolnes waren aangemonsterd zijn zaterdag 22 augustus na zeven maanden onbetaald te zijn gebleven uiteindelijk toch huiswaarts gekeerd met geld.

Bemanning na jaar naar huis

Op 17 juli werd de Internationale Vakbond voor Zeevarenden (ITF) gevraagd te bemiddelen in het dispuut met hun werkgever. Het schip ligt al sinds 2006 voor reparatie afgemeerd bij de firma Dockside in Bolnes. De eigenaren en de managers van het schip, gevestigd in Vlaardingen, waren van mening dat de vijf Ghanezen zich onvoldoende van hun taak hadden gekweten en derhalve hadden zij de loonbetaling stopgezet. Maar volgens ITF werd het schip niet voorzien van onderdelen en materialen, zodat reparatie uitbleef. ‘Verf was voldoende aanwezig volgens agent Marc de Witte van IST Marine Supplies BV, maar hij vergat dat je kwasten en terpentine nodig hebt om het op de huid aan te brengen. En de firma PK Repairs meende dat de onlangs overhaalde motoren thans in slechte staat verkeerden, doordat er geen onderhoudshistorie van bekend zou zijn en de machinist verzuimd zou hebben de logboeken bij te houden.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Bemanning na jaar naar huis | Schuttevaer.nl

Bemanning na jaar naar huis

De vijf Ghanese bemanningsleden die sinds juli 2008 aan boord van het onder Panamese vlag geregistreerde schip Cote Aranza in de haven van Bolnes waren aangemonsterd zijn zaterdag 22 augustus na zeven maanden onbetaald te zijn gebleven uiteindelijk toch huiswaarts gekeerd met geld.

Bemanning na jaar naar huis

Op 17 juli werd de Internationale Vakbond voor Zeevarenden (ITF) gevraagd te bemiddelen in het dispuut met hun werkgever. Het schip ligt al sinds 2006 voor reparatie afgemeerd bij de firma Dockside in Bolnes. De eigenaren en de managers van het schip, gevestigd in Vlaardingen, waren van mening dat de vijf Ghanezen zich onvoldoende van hun taak hadden gekweten en derhalve hadden zij de loonbetaling stopgezet. Maar volgens ITF werd het schip niet voorzien van onderdelen en materialen, zodat reparatie uitbleef. ‘Verf was voldoende aanwezig volgens agent Marc de Witte van IST Marine Supplies BV, maar hij vergat dat je kwasten en terpentine nodig hebt om het op de huid aan te brengen. En de firma PK Repairs meende dat de onlangs overhaalde motoren thans in slechte staat verkeerden, doordat er geen onderhoudshistorie van bekend zou zijn en de machinist verzuimd zou hebben de logboeken bij te houden.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer