Actie heropening Frans kanaal

Een online-petitie voor de ‘redding’ van het Canal de la Sambre à l’Oise heeft in twee weken zo’n 310 handtekeningen opgeleverd.

De Noord-Franse vaarweg is sinds maart 2006 gestremd als doorgaande route vanwege de slechte staat van het aquaduct van Vadencourt. Reparatie kost zo’n drie miljoen euro. Vaarwegbeheerder Voies Navigables de France (VNF) concentreert zich echter op het hoofdvaarwegennet en het Canal de la Sambre à l’Oise is sinds de decentralisatie een ‘regionale’ vaarweg. Dit betekent dat de regionale of locale overheden het beheer op zich zouden moeten nemen. Op verzoek van plaatselijke bestuurders laat het ministerie inmiddels onderzoek doen naar de toekomst van het kanaal. In de omgeving neemt de druk voor heropening toe. Zo hangen op diverse plaatsen spandoeken. De meeste digitale handtekeningen op de petitie komen van omwonenden en van de recreatievaart. Daarbij wordt ook veelvuldig gepleit voor een terugkeer van de bedrijfsvaart en beter onderhoud van de kleine Franse vaarwegen in het algemeen. Tot Origny wordt nog geladen op het Canal de la Sambre à l’Oise. Hiervandaan is het via Vadencourt 138 en via het Canal de Saint-Quentin 268 kilometer naar Charleroi.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Actie heropening Frans kanaal | Schuttevaer.nl

Actie heropening Frans kanaal

Een online-petitie voor de ‘redding’ van het Canal de la Sambre à l’Oise heeft in twee weken zo’n 310 handtekeningen opgeleverd.

De Noord-Franse vaarweg is sinds maart 2006 gestremd als doorgaande route vanwege de slechte staat van het aquaduct van Vadencourt. Reparatie kost zo’n drie miljoen euro. Vaarwegbeheerder Voies Navigables de France (VNF) concentreert zich echter op het hoofdvaarwegennet en het Canal de la Sambre à l’Oise is sinds de decentralisatie een ‘regionale’ vaarweg. Dit betekent dat de regionale of locale overheden het beheer op zich zouden moeten nemen. Op verzoek van plaatselijke bestuurders laat het ministerie inmiddels onderzoek doen naar de toekomst van het kanaal. In de omgeving neemt de druk voor heropening toe. Zo hangen op diverse plaatsen spandoeken. De meeste digitale handtekeningen op de petitie komen van omwonenden en van de recreatievaart. Daarbij wordt ook veelvuldig gepleit voor een terugkeer van de bedrijfsvaart en beter onderhoud van de kleine Franse vaarwegen in het algemeen. Tot Origny wordt nog geladen op het Canal de la Sambre à l’Oise. Hiervandaan is het via Vadencourt 138 en via het Canal de Saint-Quentin 268 kilometer naar Charleroi.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer