Vanaf 2001 heb ik bijgehouden hoeveel schepen er jaarlijks werden onttrokken en toegevoegd. De uitkomst heb ik vergeleken met de groei van het ladingvolume in de binnenvaart (peiljaar 1990 met 10% overcapaciteit). Rekening houdend met een grotere omloopsnelheid van nieuwe schepen gaven mijn berekeningen aan dat medio 2007 al sprake had moeten zijn van nieuwe overcapaciteit. Zo kwam ik tot mijn waarschuwingen. Maar laten we eerlijk zijn, feitelijk moeten we achteraf vaststellen dat er tot september 2008 geen schip stillag en er dus helemaal geen overcapaciteit was. Er bleek lading zat. Ik had gewoon ongelijk. Er als de markt in 2009 niet was ingestort, was er nu waarschijnlijk nog steeds geen grote overcapaciteit geweest. Wie hield er nou rekening met een plotselinge vervoersafname van meer dan 20%?
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?