Hoe ziet de binnenvaart er over twee jaar uit?

‘Kunt u zich voorstellen dat, wanneer iemand nu een nieuw schip bestelt, dit schip bij afbouw in 2009 een ton minder waard is geworden’, schreef ik op 28 juli 2007 op deze plaats. Was het maar bij die ton gebleven, zou je nu met de wijsheid van achteraf zeggen. Toch was dit een tamelijk makkelijke en voor de hand liggende voorspelling, want vrijwel iedereen wist dat het keer verkeerd moest gaan. De achterliggende vraag is echter belangrijker, want sinds 2001 heb ik (en anderen met mij) regelmatig de zorg uitgesproken over het ontstaan van nieuwe overcapaciteit in de binnenvaart. Diegenen die de jaren negentig hebben meegemaakt weten nog hoe verwoestend zoiets kan zijn. We hebben er maar weinig van geleerd.

Vanaf 2001 heb ik bijgehouden hoeveel schepen er jaarlijks werden onttrokken en toegevoegd. De uitkomst heb ik vergeleken met de groei van het ladingvolume in de binnenvaart (peiljaar 1990 met 10% overcapaciteit). Rekening houdend met een grotere omloopsnelheid van nieuwe schepen gaven mijn berekeningen aan dat medio 2007 al sprake had moeten zijn van nieuwe overcapaciteit. Zo kwam ik tot mijn waarschuwingen. Maar laten we eerlijk zijn, feitelijk moeten we achteraf vaststellen dat er tot september 2008 geen schip stillag en er dus helemaal geen overcapaciteit was. Er bleek lading zat. Ik had gewoon ongelijk. Er als de markt in 2009 niet was ingestort, was er nu waarschijnlijk nog steeds geen grote overcapaciteit geweest. Wie hield er nou rekening met een plotselinge vervoersafname van meer dan 20%?

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Hoe ziet de binnenvaart er over twee jaar uit? | Schuttevaer.nl

Hoe ziet de binnenvaart er over twee jaar uit?

‘Kunt u zich voorstellen dat, wanneer iemand nu een nieuw schip bestelt, dit schip bij afbouw in 2009 een ton minder waard is geworden’, schreef ik op 28 juli 2007 op deze plaats. Was het maar bij die ton gebleven, zou je nu met de wijsheid van achteraf zeggen. Toch was dit een tamelijk makkelijke en voor de hand liggende voorspelling, want vrijwel iedereen wist dat het keer verkeerd moest gaan. De achterliggende vraag is echter belangrijker, want sinds 2001 heb ik (en anderen met mij) regelmatig de zorg uitgesproken over het ontstaan van nieuwe overcapaciteit in de binnenvaart. Diegenen die de jaren negentig hebben meegemaakt weten nog hoe verwoestend zoiets kan zijn. We hebben er maar weinig van geleerd.

Vanaf 2001 heb ik bijgehouden hoeveel schepen er jaarlijks werden onttrokken en toegevoegd. De uitkomst heb ik vergeleken met de groei van het ladingvolume in de binnenvaart (peiljaar 1990 met 10% overcapaciteit). Rekening houdend met een grotere omloopsnelheid van nieuwe schepen gaven mijn berekeningen aan dat medio 2007 al sprake had moeten zijn van nieuwe overcapaciteit. Zo kwam ik tot mijn waarschuwingen. Maar laten we eerlijk zijn, feitelijk moeten we achteraf vaststellen dat er tot september 2008 geen schip stillag en er dus helemaal geen overcapaciteit was. Er bleek lading zat. Ik had gewoon ongelijk. Er als de markt in 2009 niet was ingestort, was er nu waarschijnlijk nog steeds geen grote overcapaciteit geweest. Wie hield er nou rekening met een plotselinge vervoersafname van meer dan 20%?

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer