Tijdzeilen op De Veenhoop

‘Zo is het niet verantwoord’, zei Pieter Brouwer aan het einde van de routebespreking op De Veenhoop, en Douwe Visser van Sneek viel hem bij. Schippers en commissie trokken zich terug en waren er binnen twintig minuten uit: op tijd zeilen. Om de halve minuut zou een skûtsje worden ‘losgelaten’.

Tijdzeilen op De Veenhoop (3)

De achtergrond van deze oplossing was de harde wind, ruim kracht 5, de ondiepten op de Wide Ie bij De Veenhoop en de nauwe ronding van de laagste boei bij Stobbehoek richting Smelle Ie. Het was te voorspellen dat de helft van de vloot daar in ernstige moeilijkheden zou komen bij een normale walstart op nummer, waar bij achterboordswind alles op één kluit zou drijven. Nieuw was het niet helemaal, want al rond 1880 werd op meerdere plaatsen op tijd en van een vast baken gezeild, en eind jaren vijftig is er bij Philips Drachten zelfs een speciale klok met veertien mechaniekjes voor geconstrueerd. Die werd nu weer gebruikt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Tijdzeilen op De Veenhoop | Schuttevaer.nl

Tijdzeilen op De Veenhoop

‘Zo is het niet verantwoord’, zei Pieter Brouwer aan het einde van de routebespreking op De Veenhoop, en Douwe Visser van Sneek viel hem bij. Schippers en commissie trokken zich terug en waren er binnen twintig minuten uit: op tijd zeilen. Om de halve minuut zou een skûtsje worden ‘losgelaten’.

Tijdzeilen op De Veenhoop (3)

De achtergrond van deze oplossing was de harde wind, ruim kracht 5, de ondiepten op de Wide Ie bij De Veenhoop en de nauwe ronding van de laagste boei bij Stobbehoek richting Smelle Ie. Het was te voorspellen dat de helft van de vloot daar in ernstige moeilijkheden zou komen bij een normale walstart op nummer, waar bij achterboordswind alles op één kluit zou drijven. Nieuw was het niet helemaal, want al rond 1880 werd op meerdere plaatsen op tijd en van een vast baken gezeild, en eind jaren vijftig is er bij Philips Drachten zelfs een speciale klok met veertien mechaniekjes voor geconstrueerd. Die werd nu weer gebruikt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer