Niet ontgaste benzinetanker ramt Stadsbrug Kampen

De Duitse binnenvaarttanker Eiltank 124 heeft donderdagochtend de Stadsbrug van Kampen geramd. De stuurhut van het schip raakte zwaar beschadigd, maar de schipper wist toch de kade te bereiken.

Niet ontgaste benzinetanker ramt brug Kampen

Dat meldden gemeente Kampen en politie donderdag. Er zijn geen gewonden gevallen. Volgens een woordvoerder van de gemeente ging het om een nagenoeg leeg schip dat normaal gesproken benzine vervoert. Schippers die het ongeluk zagen gebeuren, maanden de politie echter het schip snel weg te slepen vanwege mogelijk ontploffingsgevaar. De tanker was namelijk niet ontgast. Het schip lag na het ongeval tegenover de binnenstad van Kampen afgemeerd, maar is later op eigen kracht naar een veiliger locatie gevaren, bevestigde een woordvoerder van Rijkswaterstaat.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (13)

  • ik lees niets over menselijk letsel aan boord van de eiltank 124 ik wens de bemanning in iedergeval sterkte en hoop dat ze snel van de schrik zullen bekomen

    Geplaatst door: de baron op
  • dromels dromels dromels die verdraaide basie en adriaan toch altijd weer

    Geplaatst door: de baron op
  • Daar worden ook de mogelijke benzinedampen uit het laadruim gehaald. (MS)

    beste MS al een beetje verstand van schepen. hoe worden die gassen eruit gehaald??? met een emmer? of een stofzuiger

    Geplaatst door: bert op
  • allemaal onzin, het enige rampen scenario wat verzinbaar is,
    dat na het eraf varen van zijn stuurhut hij onmanouvreerbaar geworden was en daarna de bruine vloot geramd had, waarbij wel een eventuele ontploffing had kunnen volgen.
    omdat het hier om een enkelwandige tanker gaat, dus gaatje erin vonkje erbij en boem…

    Beetje de dubbelwandigge promoten. LOL

    Geplaatst door: john op
  • Mnr Ekels??
    Dat is toch die man die alle beroepen al heeft gehad??
    Deze mnr leest iets over de gezondheid en hij verteld rustig dat hij een arts is.
    En varen schijnt hij ook te kunnen,of heb je dat ook gelezen??
    Als deze man al met zulke dingen aankomt,is het voor mij met een flinke zak zout!!

    Geplaatst door: Anne op
  • Dit bericht word te telegraaf-achtig opgeblazen. niks aan de hand. Het is gewoon bangmakerij

    Geplaatst door: Tebbo op
  • Wat een onzin, de enigste die roken zijn mensen die aan het tanken zijn bij ene benzinestation, telefoneren en auto;s laten draaien. Ik heb nog nooit een keer gezien dat er iets de luct ini sgegaan omdat er ambtenaren aan boord zijn. Een van de mensen die een opmerking heeft geplaatst geeft eht al aan. Het zijn allemaal goed opgeleide mensen met veilige en gekeurde apparatuur. Leuk om stemming te maken. Niks aan de hand, alleen een hutje eraf.

    Geplaatst door: Jan op
  • ik vind dat het heel normaal is eerst te kijken of het schip met eigen kracht en eigen stuurwerk kan vaaren voor dat het schip naar een andere plek gestuurt woord. Als men sleepbooten ervoor zou nodig hebben dan zou ervoor zeker de zelfde tijd nodig gewest zijn tot dat de booten op plek gewest zijn. Dus dat het schip een uur of drie aan deze kade lag vind ik normaal.
    Veel belangrijker vind ik dat volgens bericht politie en rijkswaterstaat aan dek stonden te telefooneren en fotos te maken. Pas gisteren had ik een groote diskussie met een van onze lieve verladers. Het ging over het sluiten van de spillrand tijdens overslag wat naar mijn meening te gevaarlijk is. Want als een overlooper is dan ligt het spul aan dek te dampen. Ik vertelde hem dat in zo een geval dan brandweermensen, politieagenten, mensen van Rijkswaterstaat enz. komen. En dat deze jongens telefoneeren, fotos maaken, roken… Een vonkje is dan voldoende om niet alleen het schip maar ook de terminal te laaten branden. Dat wilde hij niet geloven, want dat zijn toch allemaal goed opgeleide mensen… Na, mischien gaat hij dit berichtje lezen!

    Geplaatst door: Klaus op
  • Ik vind het echt weer een ophef om niks. De tanker heeft zijn stuurhut eraf gevaren, uiteindelijk zat er een kras op de brug, een tanker is geen varende bom, er was geen schade aan de ladingzone en het is weer echt sugestieve journalistiek. Ik vind de kwaliteit van de schuttevaer echt achteruit gaan. Met dit soort onjuiste informatie schaad de journalist de sector. Er gebeuren regelmatig aanvaringen van grotere omvang en is er niks aan de hand. De tankvaart is een hele veilige sector. Belachelijk, hij heeft wel 2 uur aan de kant gelegen. Wat moest hij dan, het schip in zijn binnenzak steken?

    En dan weer Rijkswaterstaat maakt foto’s bij het schip. Weet iemand dan ook dat de hulpdiensten met vonkvrije apparatuur werken. Dat deze foto’s gebruikt worden door experts om de zaak te beoordelen.
    Dat zowel de bemanning als de brandweer permanent gasmeten, dat de brandweer experts zijn in dit soort gevallen.

    Mijn petje af voor de mensen die in de hulpverlening werken.

    KLPD, Rijkswaterstaat en de brandweer en het IVW hadden de zaak volledig in de hand!

    Geplaatst door: Theo, schipper mts Shalom op
  • Zolang er niets gebeurt is er niets aan de hand .
    Maar als er iets gebeurt dan word er een zwarte piet gezocht.
    Dus je kan niet voorzichtig genoeg zijn.
    Maar zoal altijd: de beste stuurlui staan aan wal.

    Geplaatst door: Jan Tensen op
  • Ik ben het met Hagens niet eens als hij zegt dat de politie het schip wel direct weg had gestuurt als het inderdaad gevaar opleverde voor de omgeving. Mijn ervaring is totaal anders, de gewone politie heeft absoluut geen benul van zaken als ADNR ect en kan dus het gevaar ook niet inschatten. Hans een lege benzinetanker is vele malen gevaarlijker dan een geladen. Het heeft ook niets te maken met de beroepsvaart zwart te maken, het zijn naar mijn menig personen die geen verstand van zaken hebben en dus maar gaan staan roepen dat Kampen aan een ramp ontsnapt is. De schipper is aan een “ramp’ontsnapt, er zijn al diverse schippers op de manier gesneuveld.

    Geplaatst door: Geert op
  • In grote lijnen ben ik het eens met dhr Hagens, echter word er in het bericht ook gesteld dat mensen rokend bij/ langs het schip liepen, en das nu ook weer niet handig nabij charterschepen (ca. 25 gasten per schip) en de stad zelf.
    Maar aan een ramp ontsnapt? Nee dat geloof ik ook niet een niet ontgaste tanker is echt geen varende bom.

    Geplaatst door: hans op
  • Heeft dit schip de stuurhut eraf gevaren of heeft het de brug geramd.
    Als ik het verhaal lees alleen maar de stuurhut eraf gevaren dus geen enkele schade in de laadruimen dus met die ramp valt het wel mee meneer Eekels, of denkt u nu werkelijk dat de politie een schip dat gevaar voor mens en omgeving oplevert ergens laat liggen, denk eerst na voor u onzin uitkraamt en een beroepsgroep zwart maakt.

    Geplaatst door: hagens op

Reageer

Niet ontgaste benzinetanker ramt Stadsbrug Kampen | Schuttevaer.nl

Niet ontgaste benzinetanker ramt Stadsbrug Kampen

De Duitse binnenvaarttanker Eiltank 124 heeft donderdagochtend de Stadsbrug van Kampen geramd. De stuurhut van het schip raakte zwaar beschadigd, maar de schipper wist toch de kade te bereiken.

Niet ontgaste benzinetanker ramt brug Kampen

Dat meldden gemeente Kampen en politie donderdag. Er zijn geen gewonden gevallen. Volgens een woordvoerder van de gemeente ging het om een nagenoeg leeg schip dat normaal gesproken benzine vervoert. Schippers die het ongeluk zagen gebeuren, maanden de politie echter het schip snel weg te slepen vanwege mogelijk ontploffingsgevaar. De tanker was namelijk niet ontgast. Het schip lag na het ongeval tegenover de binnenstad van Kampen afgemeerd, maar is later op eigen kracht naar een veiliger locatie gevaren, bevestigde een woordvoerder van Rijkswaterstaat.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (13)

  • ik lees niets over menselijk letsel aan boord van de eiltank 124 ik wens de bemanning in iedergeval sterkte en hoop dat ze snel van de schrik zullen bekomen

    Geplaatst door: de baron op
  • dromels dromels dromels die verdraaide basie en adriaan toch altijd weer

    Geplaatst door: de baron op
  • Daar worden ook de mogelijke benzinedampen uit het laadruim gehaald. (MS)

    beste MS al een beetje verstand van schepen. hoe worden die gassen eruit gehaald??? met een emmer? of een stofzuiger

    Geplaatst door: bert op
  • allemaal onzin, het enige rampen scenario wat verzinbaar is,
    dat na het eraf varen van zijn stuurhut hij onmanouvreerbaar geworden was en daarna de bruine vloot geramd had, waarbij wel een eventuele ontploffing had kunnen volgen.
    omdat het hier om een enkelwandige tanker gaat, dus gaatje erin vonkje erbij en boem…

    Beetje de dubbelwandigge promoten. LOL

    Geplaatst door: john op
  • Mnr Ekels??
    Dat is toch die man die alle beroepen al heeft gehad??
    Deze mnr leest iets over de gezondheid en hij verteld rustig dat hij een arts is.
    En varen schijnt hij ook te kunnen,of heb je dat ook gelezen??
    Als deze man al met zulke dingen aankomt,is het voor mij met een flinke zak zout!!

    Geplaatst door: Anne op
  • Dit bericht word te telegraaf-achtig opgeblazen. niks aan de hand. Het is gewoon bangmakerij

    Geplaatst door: Tebbo op
  • Wat een onzin, de enigste die roken zijn mensen die aan het tanken zijn bij ene benzinestation, telefoneren en auto;s laten draaien. Ik heb nog nooit een keer gezien dat er iets de luct ini sgegaan omdat er ambtenaren aan boord zijn. Een van de mensen die een opmerking heeft geplaatst geeft eht al aan. Het zijn allemaal goed opgeleide mensen met veilige en gekeurde apparatuur. Leuk om stemming te maken. Niks aan de hand, alleen een hutje eraf.

    Geplaatst door: Jan op
  • ik vind dat het heel normaal is eerst te kijken of het schip met eigen kracht en eigen stuurwerk kan vaaren voor dat het schip naar een andere plek gestuurt woord. Als men sleepbooten ervoor zou nodig hebben dan zou ervoor zeker de zelfde tijd nodig gewest zijn tot dat de booten op plek gewest zijn. Dus dat het schip een uur of drie aan deze kade lag vind ik normaal.
    Veel belangrijker vind ik dat volgens bericht politie en rijkswaterstaat aan dek stonden te telefooneren en fotos te maken. Pas gisteren had ik een groote diskussie met een van onze lieve verladers. Het ging over het sluiten van de spillrand tijdens overslag wat naar mijn meening te gevaarlijk is. Want als een overlooper is dan ligt het spul aan dek te dampen. Ik vertelde hem dat in zo een geval dan brandweermensen, politieagenten, mensen van Rijkswaterstaat enz. komen. En dat deze jongens telefoneeren, fotos maaken, roken… Een vonkje is dan voldoende om niet alleen het schip maar ook de terminal te laaten branden. Dat wilde hij niet geloven, want dat zijn toch allemaal goed opgeleide mensen… Na, mischien gaat hij dit berichtje lezen!

    Geplaatst door: Klaus op
  • Ik vind het echt weer een ophef om niks. De tanker heeft zijn stuurhut eraf gevaren, uiteindelijk zat er een kras op de brug, een tanker is geen varende bom, er was geen schade aan de ladingzone en het is weer echt sugestieve journalistiek. Ik vind de kwaliteit van de schuttevaer echt achteruit gaan. Met dit soort onjuiste informatie schaad de journalist de sector. Er gebeuren regelmatig aanvaringen van grotere omvang en is er niks aan de hand. De tankvaart is een hele veilige sector. Belachelijk, hij heeft wel 2 uur aan de kant gelegen. Wat moest hij dan, het schip in zijn binnenzak steken?

    En dan weer Rijkswaterstaat maakt foto’s bij het schip. Weet iemand dan ook dat de hulpdiensten met vonkvrije apparatuur werken. Dat deze foto’s gebruikt worden door experts om de zaak te beoordelen.
    Dat zowel de bemanning als de brandweer permanent gasmeten, dat de brandweer experts zijn in dit soort gevallen.

    Mijn petje af voor de mensen die in de hulpverlening werken.

    KLPD, Rijkswaterstaat en de brandweer en het IVW hadden de zaak volledig in de hand!

    Geplaatst door: Theo, schipper mts Shalom op
  • Zolang er niets gebeurt is er niets aan de hand .
    Maar als er iets gebeurt dan word er een zwarte piet gezocht.
    Dus je kan niet voorzichtig genoeg zijn.
    Maar zoal altijd: de beste stuurlui staan aan wal.

    Geplaatst door: Jan Tensen op
  • Ik ben het met Hagens niet eens als hij zegt dat de politie het schip wel direct weg had gestuurt als het inderdaad gevaar opleverde voor de omgeving. Mijn ervaring is totaal anders, de gewone politie heeft absoluut geen benul van zaken als ADNR ect en kan dus het gevaar ook niet inschatten. Hans een lege benzinetanker is vele malen gevaarlijker dan een geladen. Het heeft ook niets te maken met de beroepsvaart zwart te maken, het zijn naar mijn menig personen die geen verstand van zaken hebben en dus maar gaan staan roepen dat Kampen aan een ramp ontsnapt is. De schipper is aan een “ramp’ontsnapt, er zijn al diverse schippers op de manier gesneuveld.

    Geplaatst door: Geert op
  • In grote lijnen ben ik het eens met dhr Hagens, echter word er in het bericht ook gesteld dat mensen rokend bij/ langs het schip liepen, en das nu ook weer niet handig nabij charterschepen (ca. 25 gasten per schip) en de stad zelf.
    Maar aan een ramp ontsnapt? Nee dat geloof ik ook niet een niet ontgaste tanker is echt geen varende bom.

    Geplaatst door: hans op
  • Heeft dit schip de stuurhut eraf gevaren of heeft het de brug geramd.
    Als ik het verhaal lees alleen maar de stuurhut eraf gevaren dus geen enkele schade in de laadruimen dus met die ramp valt het wel mee meneer Eekels, of denkt u nu werkelijk dat de politie een schip dat gevaar voor mens en omgeving oplevert ergens laat liggen, denk eerst na voor u onzin uitkraamt en een beroepsgroep zwart maakt.

    Geplaatst door: hagens op

Reageer