Tanker Deborah V verliest pardoes haar drijfvermogen

De binnentanker Deborah V is in de nacht van zaterdag op zondag gezonken op het kanaal van Lille naar Calais ter hoogte van Arques. Benelux Diving uit Antwerpen wist maandagmorgen de met palmolie geladen tanker te bergen.

Tanker Deborah V verliest pardoes haar drijfvermogen

‘Wij waren zondagmorgen ter plekke’, vertelt directeur Carlos de Vliegere van Benelux Diving. ‘We hadden tien ton aan generatoren en pompen bij ons. Omdat de tanker nog tien kuub aan gasolie aan boord had, hebben we eerst de ventilatiegaten gedicht en de deur naar de machinekamer met snelcement dichtgemaakt. Daarna hebben we in alle compartimenten grote pompen geplaatst. Dat waren er in totaal zestien. Een deel van de lading hebben we overgeslagen in een ander schip. Vervolgens hebben we eerst het voorschip leeggepompt. Het achterschip lag toen nog stabiel op de bodem. Daarna hebben we het water uit het achterschip gehaald. Omdat de Deborah V aan een betonnen geleidewerk lag, hebben we alles vanaf de kant kunnen doen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Tanker Deborah V verliest pardoes haar drijfvermogen | Schuttevaer.nl

Tanker Deborah V verliest pardoes haar drijfvermogen

De binnentanker Deborah V is in de nacht van zaterdag op zondag gezonken op het kanaal van Lille naar Calais ter hoogte van Arques. Benelux Diving uit Antwerpen wist maandagmorgen de met palmolie geladen tanker te bergen.

Tanker Deborah V verliest pardoes haar drijfvermogen

‘Wij waren zondagmorgen ter plekke’, vertelt directeur Carlos de Vliegere van Benelux Diving. ‘We hadden tien ton aan generatoren en pompen bij ons. Omdat de tanker nog tien kuub aan gasolie aan boord had, hebben we eerst de ventilatiegaten gedicht en de deur naar de machinekamer met snelcement dichtgemaakt. Daarna hebben we in alle compartimenten grote pompen geplaatst. Dat waren er in totaal zestien. Een deel van de lading hebben we overgeslagen in een ander schip. Vervolgens hebben we eerst het voorschip leeggepompt. Het achterschip lag toen nog stabiel op de bodem. Daarna hebben we het water uit het achterschip gehaald. Omdat de Deborah V aan een betonnen geleidewerk lag, hebben we alles vanaf de kant kunnen doen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer