Column: U heeft uw lot in eigen hand

Soms kun je beter je verlies nemen. Dit lijkt me zo’n moment. Verkoop het spul, ga een jaar op vakantie (als dat zou kunnen) en stap later weer in. Dat scheelt een hoop zorgen. Want de binnenvaart wordt de komende maanden, als het zo doorgaat, een ongekend slagveld. En dan hebben we aan het eind van 2009 honderden faillissementen.

Door C.J. de Vries
Laten we eerlijk zijn. We maken nu de grootste crisis van onze tijd mee, maar we hebben ook meer dan vijftien jaar van een opgaande markt achter de rug. In en aan de binnenvaart is veel geld verdiend. Het moest er een keer van komen. Gek eigenlijk dat de crisis toch nog zo onverwachts kwam. Vreemd ook dat het wegvervoer in 2007 en 2008 al voor bodemprijzen reed, terwijl de binnenvaart een goede vrachtprijs en aanvullende clausules schijnbaar toen nog moeiteloos boven water kon houden. Een teken van volwassenheid? We kunnen het dus wel!

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (6)

  • Als dit gemekker over een periode van wat tegenslag alles is wat er nog rest van de eens zo trotse binnenvaart ben ik toch wel héél blij dat ik ten tijde van het verdwijnen van de toerbeurten “uitgestapt” ben en wat anders in de scheepvaart ben gaan doen. Ook toen waren er best wel magere perioden die allemaal toch vanzelf weer overgingen in vette tijden waarin weer reserves opgebouwd konden worden, en als ik mij niet vergis heeft de binnenvaart toch wel een behoorlijk vette periode achter de rug en moeten er toch reserves zijn, of heeft de binnenvaart net als de “gewone” mensen ook op te grote voet geleefd?

    Geplaatst door: J. van Putten. ex “Manta” op
  • “u heeft u lot in eigen hand”dat is wel erg kort door de bocht mijns inziens. Want laten wel wezen er zijn erg veel schipper die met te weinig eigen kapitaal en extra hulp (lees geld) van de makelaars en de bank de financiering van hun schip hebben rond gekregen en omdat ook deze extra hulp wil dat deze schepen blijven varen, laten ze deze ook varen, want ook al draaien de schepen nu een kapitaal aan verlies, in deze schepen van de risiconemende partijen zit van hun allemaal geld. en zolang als dat schip blijt varen komt er altijd nog een beetje binnen, en dat kan niet gezegt worden van de schepen die op eigen kracht, en met genoeg eigen kapitaal de boel altijd draaiende gehouden hebben die brengen in de ogen van de bank toch teweinig binnen aan het nemen van de hypotheek, en wat veel belanrijker is daar zit geen geld van makelaars en banken bij. In vroegere jaren werden schepen die technisch failliet waren uit de vaart gehaalt door de banken en aan de ketting gelegd, maar tegenwoordig omdat het ook veel geld van de banken zelf betreft leggen ze niets meer aan de ketting en zo blijven de tonnages in de markt, tonnages die vroeger uit de markt werden gehaald zodat de gezonde bedrijven konden overleven, en blijft er het feit dat de gezonde niet risico nemende schippers het op moeten nemen tegen het instant houden door de banken van een hele mooie grote zeepbel, en zolang de zeepbel van de banken en die schippers niet knapt veranderd er niets aan de structuur van de koop/handel van schepen en de exorbitante prijzen.

    Geplaatst door: P. op
  • Dat na een crisis het altijd weer beter word is in het verleden (laatste veertigjaar) zo geweest maar er werd ook altijd veel gesloop!om de over blijvers ruimte tegeven.Oplegregeling is geld weg en nog teveel schepen die gesloop worden zijn voor het zelfde geld weg! Dat er teveel kleine schepen weg gaan is ook geen probleem ? Aan de prijs te zein zijn ze niet nodig.

    Geplaatst door: gerrit op
  • In het wegtransport zagen we het al, dat er voor bodum tarieven werd ge reden terwijl ze met hun hypotheek er tot over hun oren in zaten, waardoor ze gedwongen werden te rijden. Zij betalen nu de hoofdprijs. Het is een giga slagveld geworden in het wegtransport De scheepvaart zal het niet anders vergaan als we de bevrachters geen halt toeroepen En er onder ondernemers geen zakelijke integriteit bestaat Er werd ons een reis aangeboden van Emmeloord naar Lieshout €6,- 240 ton Vorig jaar rond deze tijd werd er nog €11 betaald We hebben geweigerd om dit te doen. Als we hier voor gaan varen gaat de scheepvaart er aan kapot. Het is ook een stuk verant woordelijkheid naar onze conculega’s toe Je maakt de markt voor jaren kapot. Je houdt niets over voor onverwachte reparaties en andere eisen, die er aan ons scheep- vaartondernemers worden gesteld CCR en SI pakket.
    De bevrachters zeggen op voorhand al, dat als jij het niet doet dan doet een ander het wel. Er wordt met 1500 tonners 4 a 500 tons partijen weggevaren en die doen dat graag voor die prijs beweren ze. Je mond valt toch open. We laten ons echter niet bespelen
    Zeker niet als je situaties ter ore komen uit zeer goed ingelichte bron, dat bevrachters op vergaderingen weddenschappen afsluiten over: Wie een schip weg kan krijgen voor het laagste tarief De oplossing naar mijn idee is, dat we met zijn allen zowel schippers als chauffeurs maar vakantie moeten nemen voor een maand of twee. Eens kijken of er uitgedund wordt op de bevrachtings kantoren. Er wordt een loopje met ons genomen, want ontvangers betalen nog steeds dezelfde prijs als afgelopen zomer. Levensmid delen zijn niet goedkoper geworden. Het enige wat goedkoper is is de gasolie. Ik ben er een voorstander van dat de regering hierin minimale bodemtarieven vaststeld om veel onheil te voorkomen.

    Geplaatst door: Piet op
  • Laat we hopen dat de mensheid een wijze les leert uit deze tijd. Die de mensheid zelf in gang geeft gezet.

    Te veel, te groots, te goedkoop willen produceren in het buitenland en hierdoor niet realistisch meer kunnen denken.

    Ben tevreden met wat je hebt, groter, meer, wil niet altijd zeggen beter.

    Lange termijn investeringen in eigen land met eigen volk dat is de oplossing voor een crisis als deze.

    Want zo blijkt maar weer goedkoop is uiteindelijk duurkoop.

    En wie trekken er nu aan het korste eind; de multinationals, luxe en aanverwanten bedrijven.

    De reparatie bedrijven, de mensen met echte vakkennis komen ook hier weer doorheen.

    Laat je niet verleiden door het grote geld. Want de banken krijgen wel de schuld. Maar de mensheid zelf in deze heeft hierin ook een eigen verantwoording die men niet te pas en onpas bij een ander op zijn schoot kan werpen. Neem je eigen verantwoording en niet afschuiven op……maar ben tevreden met wat je hebt. Schoenmaker blijf bij je leest.

    Geplaatst door: van helden op
  • Ja hoor ons lot ligt helemaal in eigen handen en we bepalen zelf onze vrachtprijs.We varen voor elke aangeboden prijs en zo niet voor jou tien anderen of we liggen stil dat bepalen we echt zelf Dus een heelgemakkelijke keus keus.De eerste optie levert niets op en de tweede een hartinfarct

    Geplaatst door: J.Steenbergen op

Reageer

Column: U heeft uw lot in eigen hand | Schuttevaer.nl

Column: U heeft uw lot in eigen hand

Soms kun je beter je verlies nemen. Dit lijkt me zo’n moment. Verkoop het spul, ga een jaar op vakantie (als dat zou kunnen) en stap later weer in. Dat scheelt een hoop zorgen. Want de binnenvaart wordt de komende maanden, als het zo doorgaat, een ongekend slagveld. En dan hebben we aan het eind van 2009 honderden faillissementen.

Door C.J. de Vries
Laten we eerlijk zijn. We maken nu de grootste crisis van onze tijd mee, maar we hebben ook meer dan vijftien jaar van een opgaande markt achter de rug. In en aan de binnenvaart is veel geld verdiend. Het moest er een keer van komen. Gek eigenlijk dat de crisis toch nog zo onverwachts kwam. Vreemd ook dat het wegvervoer in 2007 en 2008 al voor bodemprijzen reed, terwijl de binnenvaart een goede vrachtprijs en aanvullende clausules schijnbaar toen nog moeiteloos boven water kon houden. Een teken van volwassenheid? We kunnen het dus wel!

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (6)

  • Als dit gemekker over een periode van wat tegenslag alles is wat er nog rest van de eens zo trotse binnenvaart ben ik toch wel héél blij dat ik ten tijde van het verdwijnen van de toerbeurten “uitgestapt” ben en wat anders in de scheepvaart ben gaan doen. Ook toen waren er best wel magere perioden die allemaal toch vanzelf weer overgingen in vette tijden waarin weer reserves opgebouwd konden worden, en als ik mij niet vergis heeft de binnenvaart toch wel een behoorlijk vette periode achter de rug en moeten er toch reserves zijn, of heeft de binnenvaart net als de “gewone” mensen ook op te grote voet geleefd?

    Geplaatst door: J. van Putten. ex “Manta” op
  • “u heeft u lot in eigen hand”dat is wel erg kort door de bocht mijns inziens. Want laten wel wezen er zijn erg veel schipper die met te weinig eigen kapitaal en extra hulp (lees geld) van de makelaars en de bank de financiering van hun schip hebben rond gekregen en omdat ook deze extra hulp wil dat deze schepen blijven varen, laten ze deze ook varen, want ook al draaien de schepen nu een kapitaal aan verlies, in deze schepen van de risiconemende partijen zit van hun allemaal geld. en zolang als dat schip blijt varen komt er altijd nog een beetje binnen, en dat kan niet gezegt worden van de schepen die op eigen kracht, en met genoeg eigen kapitaal de boel altijd draaiende gehouden hebben die brengen in de ogen van de bank toch teweinig binnen aan het nemen van de hypotheek, en wat veel belanrijker is daar zit geen geld van makelaars en banken bij. In vroegere jaren werden schepen die technisch failliet waren uit de vaart gehaalt door de banken en aan de ketting gelegd, maar tegenwoordig omdat het ook veel geld van de banken zelf betreft leggen ze niets meer aan de ketting en zo blijven de tonnages in de markt, tonnages die vroeger uit de markt werden gehaald zodat de gezonde bedrijven konden overleven, en blijft er het feit dat de gezonde niet risico nemende schippers het op moeten nemen tegen het instant houden door de banken van een hele mooie grote zeepbel, en zolang de zeepbel van de banken en die schippers niet knapt veranderd er niets aan de structuur van de koop/handel van schepen en de exorbitante prijzen.

    Geplaatst door: P. op
  • Dat na een crisis het altijd weer beter word is in het verleden (laatste veertigjaar) zo geweest maar er werd ook altijd veel gesloop!om de over blijvers ruimte tegeven.Oplegregeling is geld weg en nog teveel schepen die gesloop worden zijn voor het zelfde geld weg! Dat er teveel kleine schepen weg gaan is ook geen probleem ? Aan de prijs te zein zijn ze niet nodig.

    Geplaatst door: gerrit op
  • In het wegtransport zagen we het al, dat er voor bodum tarieven werd ge reden terwijl ze met hun hypotheek er tot over hun oren in zaten, waardoor ze gedwongen werden te rijden. Zij betalen nu de hoofdprijs. Het is een giga slagveld geworden in het wegtransport De scheepvaart zal het niet anders vergaan als we de bevrachters geen halt toeroepen En er onder ondernemers geen zakelijke integriteit bestaat Er werd ons een reis aangeboden van Emmeloord naar Lieshout €6,- 240 ton Vorig jaar rond deze tijd werd er nog €11 betaald We hebben geweigerd om dit te doen. Als we hier voor gaan varen gaat de scheepvaart er aan kapot. Het is ook een stuk verant woordelijkheid naar onze conculega’s toe Je maakt de markt voor jaren kapot. Je houdt niets over voor onverwachte reparaties en andere eisen, die er aan ons scheep- vaartondernemers worden gesteld CCR en SI pakket.
    De bevrachters zeggen op voorhand al, dat als jij het niet doet dan doet een ander het wel. Er wordt met 1500 tonners 4 a 500 tons partijen weggevaren en die doen dat graag voor die prijs beweren ze. Je mond valt toch open. We laten ons echter niet bespelen
    Zeker niet als je situaties ter ore komen uit zeer goed ingelichte bron, dat bevrachters op vergaderingen weddenschappen afsluiten over: Wie een schip weg kan krijgen voor het laagste tarief De oplossing naar mijn idee is, dat we met zijn allen zowel schippers als chauffeurs maar vakantie moeten nemen voor een maand of twee. Eens kijken of er uitgedund wordt op de bevrachtings kantoren. Er wordt een loopje met ons genomen, want ontvangers betalen nog steeds dezelfde prijs als afgelopen zomer. Levensmid delen zijn niet goedkoper geworden. Het enige wat goedkoper is is de gasolie. Ik ben er een voorstander van dat de regering hierin minimale bodemtarieven vaststeld om veel onheil te voorkomen.

    Geplaatst door: Piet op
  • Laat we hopen dat de mensheid een wijze les leert uit deze tijd. Die de mensheid zelf in gang geeft gezet.

    Te veel, te groots, te goedkoop willen produceren in het buitenland en hierdoor niet realistisch meer kunnen denken.

    Ben tevreden met wat je hebt, groter, meer, wil niet altijd zeggen beter.

    Lange termijn investeringen in eigen land met eigen volk dat is de oplossing voor een crisis als deze.

    Want zo blijkt maar weer goedkoop is uiteindelijk duurkoop.

    En wie trekken er nu aan het korste eind; de multinationals, luxe en aanverwanten bedrijven.

    De reparatie bedrijven, de mensen met echte vakkennis komen ook hier weer doorheen.

    Laat je niet verleiden door het grote geld. Want de banken krijgen wel de schuld. Maar de mensheid zelf in deze heeft hierin ook een eigen verantwoording die men niet te pas en onpas bij een ander op zijn schoot kan werpen. Neem je eigen verantwoording en niet afschuiven op……maar ben tevreden met wat je hebt. Schoenmaker blijf bij je leest.

    Geplaatst door: van helden op
  • Ja hoor ons lot ligt helemaal in eigen handen en we bepalen zelf onze vrachtprijs.We varen voor elke aangeboden prijs en zo niet voor jou tien anderen of we liggen stil dat bepalen we echt zelf Dus een heelgemakkelijke keus keus.De eerste optie levert niets op en de tweede een hartinfarct

    Geplaatst door: J.Steenbergen op

Reageer