Waterpolitie Lelystad met P87 veel sneller ter plaatse

De waterpolitie in Lelystad beschikt sinds vorige week over een nieuw surveillancevaartuig. Deze P87 is de zevende van tien nieuwe schepen voor het Korps Landelijke Politiediensten.

Waterpolitie Lelystad met P87 veel sneller ter plaatse

Om de vloot jong te houden zijn tien schepen besteld bij Damen Shipyards, drie grote vaartuigen voor ruim vaarwater en zeven kleinere voor het binnenwater. De P87 is de grote variant en vervangt de ‘oude’ P92. ‘De waterpolitie stelt dat hun schepen na vijftien jaar dienst aan vervanging toe zijn’, zegt bemanningslid Dirk W. Wijnen, ‘maar de romp van de P92 kan nog wel honderd jaar mee.’ Die stalen romp is, ondanks de degelijkheid, echter ook een nadeel voor het schip. Met gewicht van zestig ton haalde de P92 een snelheid van dertig kilometer per uur. De aluminium romp van de nieuwe boot is de helft lichter en met een tweetal motoren haalt ze 45 kilometer per uur. ‘Dat was één van de eisen’, zegt Wijnen, die ook zitting heeft in de vlootbouwgroep. ‘Nu zijn we sneller ter plaatse en kunnen we grotere afstanden overbruggen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Waterpolitie Lelystad met P87 veel sneller ter plaatse | Schuttevaer.nl

Waterpolitie Lelystad met P87 veel sneller ter plaatse

De waterpolitie in Lelystad beschikt sinds vorige week over een nieuw surveillancevaartuig. Deze P87 is de zevende van tien nieuwe schepen voor het Korps Landelijke Politiediensten.

Waterpolitie Lelystad met P87 veel sneller ter plaatse

Om de vloot jong te houden zijn tien schepen besteld bij Damen Shipyards, drie grote vaartuigen voor ruim vaarwater en zeven kleinere voor het binnenwater. De P87 is de grote variant en vervangt de ‘oude’ P92. ‘De waterpolitie stelt dat hun schepen na vijftien jaar dienst aan vervanging toe zijn’, zegt bemanningslid Dirk W. Wijnen, ‘maar de romp van de P92 kan nog wel honderd jaar mee.’ Die stalen romp is, ondanks de degelijkheid, echter ook een nadeel voor het schip. Met gewicht van zestig ton haalde de P92 een snelheid van dertig kilometer per uur. De aluminium romp van de nieuwe boot is de helft lichter en met een tweetal motoren haalt ze 45 kilometer per uur. ‘Dat was één van de eisen’, zegt Wijnen, die ook zitting heeft in de vlootbouwgroep. ‘Nu zijn we sneller ter plaatse en kunnen we grotere afstanden overbruggen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer