Geen uitstel nieuwe uitrustingseisen

Oudere schepen moeten vanaf 2010 gewoon voldoen aan de nieuwe uitrustingseisen van het Reglement Onderzoek Schepen Rijn (ROSR). Noodkreten van de Algemeene Schippers Vereeniging (ASV) en de Vereniging Toerbeurt Noord-Zuid (NZ) dat de nieuwe regels de ondergang voor het kleine schip betekenen krijgen in de sector weinig bijval. Mochten de kosten voor bepaalde oplossingen onverantwoord hoog blijken, dan zijn alternatieven wel bespreekbaar.

Oud-schipper en ASV-lid Nico Deen roept de beleidsmakers in een brief op de eisen voor het kleine schip te versoepelen. ASV en NZ onderschrijven zijn vrees dat Dortmunders, Kempenaars en spitsen op korte termijn verdwijnen als er niets gebeurt. ‘De overgangstermijnen lopen af. Dat betekent voor de eigenaren van geklonken schepen dat ze hun bedrijf kunnen opheffen en de schepen naar de sloper gaan. De aanpassingen zijn zo omvangrijk en duur dat het geen haalbare kaart is. Nu al stoppen bijna dagelijks ondernemers met kleine schepen. Als de eisen voor het kleine schip niet zeer snel worden aangepast dan valt het doek. Dat houdt in dat het kleine schip van het vaarwater verdwijnt. Dat is een onomkeerbaar proces. En dat terwijl er juist nu aandacht is voor behoud van datzelfde kleine schip. Het neemt toch een behoorlijk deel van het vervoer over water voor haar rekening.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Geen uitstel nieuwe uitrustingseisen | Schuttevaer.nl

Geen uitstel nieuwe uitrustingseisen

Oudere schepen moeten vanaf 2010 gewoon voldoen aan de nieuwe uitrustingseisen van het Reglement Onderzoek Schepen Rijn (ROSR). Noodkreten van de Algemeene Schippers Vereeniging (ASV) en de Vereniging Toerbeurt Noord-Zuid (NZ) dat de nieuwe regels de ondergang voor het kleine schip betekenen krijgen in de sector weinig bijval. Mochten de kosten voor bepaalde oplossingen onverantwoord hoog blijken, dan zijn alternatieven wel bespreekbaar.

Oud-schipper en ASV-lid Nico Deen roept de beleidsmakers in een brief op de eisen voor het kleine schip te versoepelen. ASV en NZ onderschrijven zijn vrees dat Dortmunders, Kempenaars en spitsen op korte termijn verdwijnen als er niets gebeurt. ‘De overgangstermijnen lopen af. Dat betekent voor de eigenaren van geklonken schepen dat ze hun bedrijf kunnen opheffen en de schepen naar de sloper gaan. De aanpassingen zijn zo omvangrijk en duur dat het geen haalbare kaart is. Nu al stoppen bijna dagelijks ondernemers met kleine schepen. Als de eisen voor het kleine schip niet zeer snel worden aangepast dan valt het doek. Dat houdt in dat het kleine schip van het vaarwater verdwijnt. Dat is een onomkeerbaar proces. En dat terwijl er juist nu aandacht is voor behoud van datzelfde kleine schip. Het neemt toch een behoorlijk deel van het vervoer over water voor haar rekening.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer