Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?
Na een flinke daling van de huren en vrachten voor de panamaxen kwam er weer een verbetering, vooral dankzij meer ijzererts uit India voor China. Op de Atlantische routes verbeterden de huren ook licht en het optimisme is bij de reders weer helemaal terug. De verbetering van de capesize markt zal waarschijnlijk ook een rol hebben gespeeld. De Pearl Seas (74.483 dwt, 2006) werd gecharterd, oplevering Fos voor een Atlantische rondreis, teruglevering West-Europa voor $ 85.000 per dag, de Antonis G. Pappadakis (73.506 dwt, 1995) oplevering Kunsan, teruglevering Singapore/Japan voor $ 78.000 per dag. Er werden nogal wat panamaxen op periodecharter genomen waarbij de huren hoog waren. De Nord Orion werd voor elf maanden gecharterd voor $ 76.250 per dag, de Great Wisdom (73.391 dwt, 2000) voor vier maanden voor $ 81.000 per dag.
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?