Fox-incident: Protocol kende geen fosfine in losse pillen

Het ‘plan van aanpak’, voor behandeling van zeeschepen met gegaste lading in de haven van Amsterdam, moet volgens de Onderzoekscommissie Veiligheidsincidenten van het Centraal Nautisch Beheer (CNB) Noordzeekanaalgebied worden herzien. Bij gassing met losse fosfine-pillen worden na overslag in een binnenvaartschip aanvullende gasmetingen aanbevolen en moeten schippers beter worden geïnformeerd.

Twee bij het fosfine-incident betrokken schepen Fox en Mordomia aan de palen in de Amsterdamse Neptunushaven. (Archieffoto Heere Heeresma jr.)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (3)

  • Het rapport beschreven in dit artikel was zeer zeker niet bedoeld om uit te zoeken wie er verantwoordelijk kan worden gehouden voor deze gebeurtenis, dat blijkt duidelijk uit het onderzoeksdoel zoals omschreven in par 1.3 van het rapport.
    Uit het rapport en andere bronnen kan wel met enige terughoudenheid vastgesteld worden, dat er wellicht onvoldoende kennis was van de chemische mechanismes die plaatsvinden met het gebruik van fosfine in de vorm van pillen die zich op willekeurige plaatsen in de lading bevinden. Het kan zelfs zo zijn dat de pillen die onderin de lading op het zeeschip zaten pas geactiveerd werden op het moment dat dat deel van de lading werd overgeslagen in het binnenvaartschip.
    Metingen direct na de belading van het binnenvaartschip hadden dat aan kunnen tonen.
    Om de verantwoordelijkheid aan te wijzen voor dit zeer ernstige voorval vergt een veel breder en diepgaander onderzoek dan hetgeen nu door de divisie havenmeester is uitgevoerd. Het heeft toch iets van “Wij van WC-Eend” hebben onderzocht wat er met “WC-Eend” fout was.
    Daarom zou ik de ASV willen aanbevelen om niet alleen blind te varen op de verbeteringen die de Havenmeester van Amsterdam gaat aanbrengen in hun eigen plan van aanpak, maar ook zeer kritisch te kijken naar wat andere partijen doen.

    Geplaatst door: W.R. Blom op
  • Alle ogen op corona / Covid 19. Media belangstelling vervaagt snel.

    Geplaatst door: J.Teunisse op
  • Niemand treft enige blaam, terwijl er een ramp is gebeurd. Dat noem ik nog eens de hand boven het hoofd houden van de betrokkenen. Er zijn toch duidelijk fouten gemaakt, waar toch iemand voor verantwoordelijk moet zijn? Heel vreemd.

    Geplaatst door: Rienk Abrahamse op

Reageer

Fox-incident: Protocol kende geen fosfine in losse pillen | Schuttevaer.nl

Fox-incident: Protocol kende geen fosfine in losse pillen

Het ‘plan van aanpak’, voor behandeling van zeeschepen met gegaste lading in de haven van Amsterdam, moet volgens de Onderzoekscommissie Veiligheidsincidenten van het Centraal Nautisch Beheer (CNB) Noordzeekanaalgebied worden herzien. Bij gassing met losse fosfine-pillen worden na overslag in een binnenvaartschip aanvullende gasmetingen aanbevolen en moeten schippers beter worden geïnformeerd.

Twee bij het fosfine-incident betrokken schepen Fox en Mordomia aan de palen in de Amsterdamse Neptunushaven. (Archieffoto Heere Heeresma jr.)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (3)

  • Het rapport beschreven in dit artikel was zeer zeker niet bedoeld om uit te zoeken wie er verantwoordelijk kan worden gehouden voor deze gebeurtenis, dat blijkt duidelijk uit het onderzoeksdoel zoals omschreven in par 1.3 van het rapport.
    Uit het rapport en andere bronnen kan wel met enige terughoudenheid vastgesteld worden, dat er wellicht onvoldoende kennis was van de chemische mechanismes die plaatsvinden met het gebruik van fosfine in de vorm van pillen die zich op willekeurige plaatsen in de lading bevinden. Het kan zelfs zo zijn dat de pillen die onderin de lading op het zeeschip zaten pas geactiveerd werden op het moment dat dat deel van de lading werd overgeslagen in het binnenvaartschip.
    Metingen direct na de belading van het binnenvaartschip hadden dat aan kunnen tonen.
    Om de verantwoordelijkheid aan te wijzen voor dit zeer ernstige voorval vergt een veel breder en diepgaander onderzoek dan hetgeen nu door de divisie havenmeester is uitgevoerd. Het heeft toch iets van “Wij van WC-Eend” hebben onderzocht wat er met “WC-Eend” fout was.
    Daarom zou ik de ASV willen aanbevelen om niet alleen blind te varen op de verbeteringen die de Havenmeester van Amsterdam gaat aanbrengen in hun eigen plan van aanpak, maar ook zeer kritisch te kijken naar wat andere partijen doen.

    Geplaatst door: W.R. Blom op
  • Alle ogen op corona / Covid 19. Media belangstelling vervaagt snel.

    Geplaatst door: J.Teunisse op
  • Niemand treft enige blaam, terwijl er een ramp is gebeurd. Dat noem ik nog eens de hand boven het hoofd houden van de betrokkenen. Er zijn toch duidelijk fouten gemaakt, waar toch iemand voor verantwoordelijk moet zijn? Heel vreemd.

    Geplaatst door: Rienk Abrahamse op

Reageer