[UPDATE] Dit zijn grootste rampen met containerschepen van de afgelopen 10 jaar

Schipbreuken, brand aan boord, containerverlies en olielekkage. De afgelopen 10 jaar zijn er meerdere grote rampen geweest met een containerschip in de hoofdrol. Denk aan het enorme containerverlies van de ONE Apus in 2020 of de brand op de MSC Flaminia in 2012. Onderstaande lijst geeft een beeld van hoe mis het kan gaan bij containerschepen.

De gigantische chaos op de ONE Apus. (Foto Schuttevaer)
De gigantische chaos op de ONE Apus. (Foto Schuttevaer)

X-Press Pearl – 2021

Waar: Voor de kust van Sri Lanka
Wanneer: 20 mei 2021
Wat: Brand en explosies aan boord met als gevolg containerverlies
Afmetingen schip: 186m x 34m, 37.000 dwt, 2700 teu

Op 20 mei breekt er een brand uit op het containerschip voor de kust van Sri Lanka. Het ging om een klein brandje en de lokale autoriteiten dachten het onder controle te hebben. Aan boord waren er echter een aantal hotspots waardoor de brand opnieuw oplaaide. Het Nederlandse Smit Salvage werd gevraagd de brand te blussen. Op 24 mei deelden zij mede dat de brand onder controle was.

Van de X-Press Pearl is weinig meer over (Foto Sri Lanka Ports Authority)
Van de X-Press Pearl is weinig meer over (Foto Sri Lanka Ports Authority)

Slecht weer en harde wind zorgden ervoor dat brand niet definitief onder controle kwam en een dag later, 25 mei, laaide het vuur opnieuw op. Besloten werd de bemanning te evacueren, van de 25 bemanningsleden waren er twee licht verwond. Nadat de bemanning van boord was volgde de explosies.

Op 28 mei is de brand bijna geblust. Angst bestaat dat het schip zinkt, met desastreuze gevolgen voor het milieu. Van de 1500 containers aan boord zijn er zeker acht te water geraakt. Daarvan is er eentje aangespoeld aan de kust van Sri Lanka.

Op 2 juni wordt er vervolgens gevreesd voor nog veel meer schade aan het milieu. Veel plastic vanuit containers is te water gekomen en ook lekt het schip olie en andere chemicaliën. Een reddingsoperatie om het schip naar diepere zee te krijgen wordt gestaakt vanwege veiligheidsredenen.

ONE Apus – 2020

Waar: Stille Oceaan
Wanneer: 1 december 2020
Wat: Containerverlies (1816 containers)
Afmeting schip: 364,20 x 50,60 meter, 138.611 dwt, 14.026 teu

De ONE Apus was onderweg van Yantian naar Long Beach. Het schip kwam op de Stille Oceaan in een storm terecht en ging zwaar rollen. Het verloor daardoor heel veel containers.

Van de 1816 containers die in zee terechtkwamen bevatten er 64 gevaarlijke lading. Opvallend waren de 54 containers met vuurwerk. De schade van het containerverlies werd in eerste instantie geschat op 50 miljoen dollar, maar al snel werd duidelijk dat de schade eerder richting de 200 miljoen dollar ging.

Gemiddeld verliezen schepen wereldwijd in totaal samen 1382 containers per jaar, het containerverlies van de ONE Apus was dus enorm hoog.

MSC Zoe – 2019

Waar: ten noorden van de Waddeneilanden
Wanneer: 1 en 2 januari
Wat: Containerverlies (342 containers)
Afmetingen schip: 395,5 x 59 meter, 199.272 dwt, 19.224 teu

De MSC Zoe was begin 2019 onderweg van Sines in Portugal naar Bremerhaven in Duitsland. In de nacht van 1 op 2 januari verloor het schip op twee momenten containers. Ten noorden van Ameland verloor het schip 297 containers en even later in de Duitse territoriale wateren nog eens 45.

Nog altijd ligt een kwart van de afval afkomstig van de MSC Zoe in het water
Nog altijd ligt een kwart van de verloren lading afkomstig van de MSC Zoe in zee.

Over de oorzaak van het overboord slaan bestaat nog onduidelijkheid. Vermoedelijk is het schip door het slechte weer uit de route geraakt en is het in contact geweest met de bodem. Maar onderzoek van TU Delft heeft geen eenduidige conclusie opgeleverd.

De containers kwamen terecht in de Waddenzee en de Noordzee. Dit heeft voor 3,2 miljoen kilo afval gezorgd in deze wateren, waar in 2021 nog altijd een kwart niet van is teruggevonden.

Maersk Honam – 2018

Waar: Arabische Zee
Wanneer: 6 maart 2018
Wat: brand met vijf doden als gevolg
Afmetingen schip: 353 x 53,5o meter, 125.521 dwt, 15.282 teu

De Maersk Honam is onderweg van Singapore naar Suez wanneer dinsdag 6 maart 2018 op de Arabische Zee brand uitbreekt in het ruim. Het lukt de bemanning niet de brand te blussen en er wordt alarm geslagen.

Drie uur na het uitbreken van de brand is de ALS Ceres als eerste ter plaatse om hulp te bieden. Er worden 23 bemanningsleden van de met 7860 containers geladen Maersk Honam in veiligheid gebracht. Vier bemanningsleden lukte het niet om van hun schip te verlaten en komen om het leven. Ook een van de 23 geëvacueerde bemanningsleden overlijdt later aan zijn verwondingen.

Brand op de Maersk Honam (Foto Wikipedia)
Brand op de Maersk Honam. (Foto Wikipedia)

Het 353 meter lange containerschip heeft een capaciteit van 15.282 teu. De Maersk Honam was een jaar voor de brand in de vaart gekomen. Aangezien de machinekamer en de motoren intact zijn gebleven bij de brand werd besloten om het schip te herbouwen op een scheepswerf in Zuid-Korea. Het schip is weer in de vaart, nu als Maersk Halifax.

De kosten van de herbouw, 30 miljoen, staan overigens in schril contrast met de bergingskosten door Smit Salvage en Ardent destijds. Die worden geschat op 400 tot 500 miljoen dollar.

Lees ook: De 7 grootste Nederlandse superjachten

MOL Comfort – 2013

Waar: Indische Oceaan
Wanneer: 17 juni 2013
Wat: het schip breekt en er breekt brand uit
Afmetingen schip: 316 x 45,60 meter, 90.613 dwt, 8000 teu

Wanneer de Mol Comfort in slecht weer van Singapore onderweg is naar Jeddah ontstaat op 17 juni  midscheeps een scheur. Het schip breekt doormidden en beide delen blijven drijven, omdat de compartimenten waren gesloten. De bemanning kan worden gered.

Een week later arriveren sleepboten van Smit en Nippon Salvage. Op dat moment zijn de twee delen, het voor- en achterschip, al ver uit elkaar gedreven. Het voorschip wordt weggesleept, maar de berging van het achterschip wordt geteisterd door slecht weer.

De berging van het achterschip gaat steeds slechter. Er vallen containers van dek en water begint de ruimen in te lopen. Op 27 juni, 10 dagen na de schipbreuk, zinkt het achterschip en neemt 1700 containers mee.

De MOL Comfort breekt in tweeën en zinkt later volledig (Foto MOD / MINISTRY OF DEFENCE / AFP)
De MOL Comfort breekt in tweeën en zinkt later volledig. (Foto Ministry of Defence/ANP)

Ook de berging van het voorschip loopt niet op rolletjes. De sleepverbinding breekt en op 6 juli breekt ook nog brand uit. Door slecht weer lukt het niet het vuur te blussen. Op 10 juli zinkt ook het voorschip, waar dan nog weinig van over is.

De schade wordt door verzekeraars geschat op 227 miljoen euro. De MOL Comfort is een schip uit een serie van zes. Naar aanleiding van de scheepsramp werden de zusterschepen geïnspecteerd.

Lees ook: De 10 grootste containerschepen van de wereld

MSC Flaminia – 2012

Waar: Atlantische Oceaan
Wanneer: 14 juli 2012
Wat: brand met drie doden als gevolg
Afmeting schip: 299,99 x 40 meter, 85.823 dwt, 6750 teu

De MSC Flaminia is van Charleston in de Verenigde Staten onderweg naar Antwerpen. Op 14 juli breekt  brand uit in laadruim 4, tijdens het blussen volgt een explosie.

Na de explosie evacueerde de bemanning naar de olietanker DS Crown, die in de buurt voer. Van de 23 bemanningsleden wisten 22 van boord te komen. Al aan boord van de olietanker overleed de eerste officier aan zijn verwondingen. Later overleed nog een ander bemanningslid.

De MSC Flaminia werd door Smit naar Duitsland gesleept (Foto ANP / AFP)
De MSC Flaminia werd door Smit naar Duitsland gesleept. (Foto ANP/AFP)

Smit Salvage werd gevraagd het gehavende schip te bergen. Een van de slepers die werd ingezet was de Carlo Magno, ook medeverantwoordelijk voor het vlot trekken van de Ever Given.

Smit kreeg het schip op sleeptouw, maar geen Europese haven wilde de sleep vervolgens toelaten. Pas na vijf weken durfde Duitsland de wateren open te stellen.

Rena – 2011

Waar: voor de noordkust van Nieuw-Zeeland
Wanneer: 5 oktober 2011
Wat: schipbreuk na stranding op een rif.
Afmetingen schip: 235 x 32 meter, 47.231 dwt, 3351 teu

De Rena was onderweg van Napier naar Tauranga, beide havens in Nieuw-Zeeland, toen het op het Astrolabe rif liep. Het containerschip, met ruim 1300 containers, kwam muurvast te zitten.

Na de gronding lekte 350 ton olie uit het schip, met ernstige gevolgen voor de natuur. De opdracht van de Nederlandse bergers van Svitzer was dan ook om de olie uit het schip te pompen om meer vervuiling te voorkomen.

Het onstuimige weer zorgde voor golven van vijf meter hoog. Dit maakte het bergen van het schip moeilijk.

De Rena is op het Astrolabe rif gelopen (Foto Wikipedia)
De Rena is op het Astrolabe rif gelopen. (Foto Wikipedia)

Op 8 januari brak de Rena. Het achterschip zonk twee dagen later bijna helemaal. Er wordt tot op heden voortdurend gecontroleerd of het scheepswrak de natuur niet nog meer beschadigt. Dit zou kunnen gebeuren als er toch nog onderdelen loskomen.

De kapitein van de Rena werd destijds gearresteerd. Hem werd slecht zeemanschap verweten. Later bleek dat zowel de kapitein als de stuurman documenten had vervalst. Beiden moesten zeven maanden de gevangenis in.

Bekijk ook:

In Studio Schuttevaer werd er gesproken over wat een heftige wind voor gevolgen kan hebben op grote containerschepen.

[UPDATE] Dit zijn grootste rampen met containerschepen van de afgelopen 10 jaar | Schuttevaer.nl

[UPDATE] Dit zijn grootste rampen met containerschepen van de afgelopen 10 jaar

Schipbreuken, brand aan boord, containerverlies en olielekkage. De afgelopen 10 jaar zijn er meerdere grote rampen geweest met een containerschip in de hoofdrol. Denk aan het enorme containerverlies van de ONE Apus in 2020 of de brand op de MSC Flaminia in 2012. Onderstaande lijst geeft een beeld van hoe mis het kan gaan bij containerschepen.

De gigantische chaos op de ONE Apus. (Foto Schuttevaer)
De gigantische chaos op de ONE Apus. (Foto Schuttevaer)

X-Press Pearl – 2021

Waar: Voor de kust van Sri Lanka
Wanneer: 20 mei 2021
Wat: Brand en explosies aan boord met als gevolg containerverlies
Afmetingen schip: 186m x 34m, 37.000 dwt, 2700 teu

Op 20 mei breekt er een brand uit op het containerschip voor de kust van Sri Lanka. Het ging om een klein brandje en de lokale autoriteiten dachten het onder controle te hebben. Aan boord waren er echter een aantal hotspots waardoor de brand opnieuw oplaaide. Het Nederlandse Smit Salvage werd gevraagd de brand te blussen. Op 24 mei deelden zij mede dat de brand onder controle was.

Van de X-Press Pearl is weinig meer over (Foto Sri Lanka Ports Authority)
Van de X-Press Pearl is weinig meer over (Foto Sri Lanka Ports Authority)

Slecht weer en harde wind zorgden ervoor dat brand niet definitief onder controle kwam en een dag later, 25 mei, laaide het vuur opnieuw op. Besloten werd de bemanning te evacueren, van de 25 bemanningsleden waren er twee licht verwond. Nadat de bemanning van boord was volgde de explosies.

Op 28 mei is de brand bijna geblust. Angst bestaat dat het schip zinkt, met desastreuze gevolgen voor het milieu. Van de 1500 containers aan boord zijn er zeker acht te water geraakt. Daarvan is er eentje aangespoeld aan de kust van Sri Lanka.

Op 2 juni wordt er vervolgens gevreesd voor nog veel meer schade aan het milieu. Veel plastic vanuit containers is te water gekomen en ook lekt het schip olie en andere chemicaliën. Een reddingsoperatie om het schip naar diepere zee te krijgen wordt gestaakt vanwege veiligheidsredenen.

ONE Apus – 2020

Waar: Stille Oceaan
Wanneer: 1 december 2020
Wat: Containerverlies (1816 containers)
Afmeting schip: 364,20 x 50,60 meter, 138.611 dwt, 14.026 teu

De ONE Apus was onderweg van Yantian naar Long Beach. Het schip kwam op de Stille Oceaan in een storm terecht en ging zwaar rollen. Het verloor daardoor heel veel containers.

Van de 1816 containers die in zee terechtkwamen bevatten er 64 gevaarlijke lading. Opvallend waren de 54 containers met vuurwerk. De schade van het containerverlies werd in eerste instantie geschat op 50 miljoen dollar, maar al snel werd duidelijk dat de schade eerder richting de 200 miljoen dollar ging.

Gemiddeld verliezen schepen wereldwijd in totaal samen 1382 containers per jaar, het containerverlies van de ONE Apus was dus enorm hoog.

MSC Zoe – 2019

Waar: ten noorden van de Waddeneilanden
Wanneer: 1 en 2 januari
Wat: Containerverlies (342 containers)
Afmetingen schip: 395,5 x 59 meter, 199.272 dwt, 19.224 teu

De MSC Zoe was begin 2019 onderweg van Sines in Portugal naar Bremerhaven in Duitsland. In de nacht van 1 op 2 januari verloor het schip op twee momenten containers. Ten noorden van Ameland verloor het schip 297 containers en even later in de Duitse territoriale wateren nog eens 45.

Nog altijd ligt een kwart van de afval afkomstig van de MSC Zoe in het water
Nog altijd ligt een kwart van de verloren lading afkomstig van de MSC Zoe in zee.

Over de oorzaak van het overboord slaan bestaat nog onduidelijkheid. Vermoedelijk is het schip door het slechte weer uit de route geraakt en is het in contact geweest met de bodem. Maar onderzoek van TU Delft heeft geen eenduidige conclusie opgeleverd.

De containers kwamen terecht in de Waddenzee en de Noordzee. Dit heeft voor 3,2 miljoen kilo afval gezorgd in deze wateren, waar in 2021 nog altijd een kwart niet van is teruggevonden.

Maersk Honam – 2018

Waar: Arabische Zee
Wanneer: 6 maart 2018
Wat: brand met vijf doden als gevolg
Afmetingen schip: 353 x 53,5o meter, 125.521 dwt, 15.282 teu

De Maersk Honam is onderweg van Singapore naar Suez wanneer dinsdag 6 maart 2018 op de Arabische Zee brand uitbreekt in het ruim. Het lukt de bemanning niet de brand te blussen en er wordt alarm geslagen.

Drie uur na het uitbreken van de brand is de ALS Ceres als eerste ter plaatse om hulp te bieden. Er worden 23 bemanningsleden van de met 7860 containers geladen Maersk Honam in veiligheid gebracht. Vier bemanningsleden lukte het niet om van hun schip te verlaten en komen om het leven. Ook een van de 23 geëvacueerde bemanningsleden overlijdt later aan zijn verwondingen.

Brand op de Maersk Honam (Foto Wikipedia)
Brand op de Maersk Honam. (Foto Wikipedia)

Het 353 meter lange containerschip heeft een capaciteit van 15.282 teu. De Maersk Honam was een jaar voor de brand in de vaart gekomen. Aangezien de machinekamer en de motoren intact zijn gebleven bij de brand werd besloten om het schip te herbouwen op een scheepswerf in Zuid-Korea. Het schip is weer in de vaart, nu als Maersk Halifax.

De kosten van de herbouw, 30 miljoen, staan overigens in schril contrast met de bergingskosten door Smit Salvage en Ardent destijds. Die worden geschat op 400 tot 500 miljoen dollar.

Lees ook: De 7 grootste Nederlandse superjachten

MOL Comfort – 2013

Waar: Indische Oceaan
Wanneer: 17 juni 2013
Wat: het schip breekt en er breekt brand uit
Afmetingen schip: 316 x 45,60 meter, 90.613 dwt, 8000 teu

Wanneer de Mol Comfort in slecht weer van Singapore onderweg is naar Jeddah ontstaat op 17 juni  midscheeps een scheur. Het schip breekt doormidden en beide delen blijven drijven, omdat de compartimenten waren gesloten. De bemanning kan worden gered.

Een week later arriveren sleepboten van Smit en Nippon Salvage. Op dat moment zijn de twee delen, het voor- en achterschip, al ver uit elkaar gedreven. Het voorschip wordt weggesleept, maar de berging van het achterschip wordt geteisterd door slecht weer.

De berging van het achterschip gaat steeds slechter. Er vallen containers van dek en water begint de ruimen in te lopen. Op 27 juni, 10 dagen na de schipbreuk, zinkt het achterschip en neemt 1700 containers mee.

De MOL Comfort breekt in tweeën en zinkt later volledig (Foto MOD / MINISTRY OF DEFENCE / AFP)
De MOL Comfort breekt in tweeën en zinkt later volledig. (Foto Ministry of Defence/ANP)

Ook de berging van het voorschip loopt niet op rolletjes. De sleepverbinding breekt en op 6 juli breekt ook nog brand uit. Door slecht weer lukt het niet het vuur te blussen. Op 10 juli zinkt ook het voorschip, waar dan nog weinig van over is.

De schade wordt door verzekeraars geschat op 227 miljoen euro. De MOL Comfort is een schip uit een serie van zes. Naar aanleiding van de scheepsramp werden de zusterschepen geïnspecteerd.

Lees ook: De 10 grootste containerschepen van de wereld

MSC Flaminia – 2012

Waar: Atlantische Oceaan
Wanneer: 14 juli 2012
Wat: brand met drie doden als gevolg
Afmeting schip: 299,99 x 40 meter, 85.823 dwt, 6750 teu

De MSC Flaminia is van Charleston in de Verenigde Staten onderweg naar Antwerpen. Op 14 juli breekt  brand uit in laadruim 4, tijdens het blussen volgt een explosie.

Na de explosie evacueerde de bemanning naar de olietanker DS Crown, die in de buurt voer. Van de 23 bemanningsleden wisten 22 van boord te komen. Al aan boord van de olietanker overleed de eerste officier aan zijn verwondingen. Later overleed nog een ander bemanningslid.

De MSC Flaminia werd door Smit naar Duitsland gesleept (Foto ANP / AFP)
De MSC Flaminia werd door Smit naar Duitsland gesleept. (Foto ANP/AFP)

Smit Salvage werd gevraagd het gehavende schip te bergen. Een van de slepers die werd ingezet was de Carlo Magno, ook medeverantwoordelijk voor het vlot trekken van de Ever Given.

Smit kreeg het schip op sleeptouw, maar geen Europese haven wilde de sleep vervolgens toelaten. Pas na vijf weken durfde Duitsland de wateren open te stellen.

Rena – 2011

Waar: voor de noordkust van Nieuw-Zeeland
Wanneer: 5 oktober 2011
Wat: schipbreuk na stranding op een rif.
Afmetingen schip: 235 x 32 meter, 47.231 dwt, 3351 teu

De Rena was onderweg van Napier naar Tauranga, beide havens in Nieuw-Zeeland, toen het op het Astrolabe rif liep. Het containerschip, met ruim 1300 containers, kwam muurvast te zitten.

Na de gronding lekte 350 ton olie uit het schip, met ernstige gevolgen voor de natuur. De opdracht van de Nederlandse bergers van Svitzer was dan ook om de olie uit het schip te pompen om meer vervuiling te voorkomen.

Het onstuimige weer zorgde voor golven van vijf meter hoog. Dit maakte het bergen van het schip moeilijk.

De Rena is op het Astrolabe rif gelopen (Foto Wikipedia)
De Rena is op het Astrolabe rif gelopen. (Foto Wikipedia)

Op 8 januari brak de Rena. Het achterschip zonk twee dagen later bijna helemaal. Er wordt tot op heden voortdurend gecontroleerd of het scheepswrak de natuur niet nog meer beschadigt. Dit zou kunnen gebeuren als er toch nog onderdelen loskomen.

De kapitein van de Rena werd destijds gearresteerd. Hem werd slecht zeemanschap verweten. Later bleek dat zowel de kapitein als de stuurman documenten had vervalst. Beiden moesten zeven maanden de gevangenis in.

Bekijk ook:

In Studio Schuttevaer werd er gesproken over wat een heftige wind voor gevolgen kan hebben op grote containerschepen.