De reddingsoperatie om het vastgelopen schip in het Suezkanaal vlot te trekken werd maandagochtend rond 11.30 uur hervat. De achtersteven van het schip was al losgetrokken. Dat was volgens maritiem dienstverlener Boskalis, het moederbedrijf van Smit Salvage, het makkelijkste deel van de operatie. Het lostrekken van de voorkant van het schip was het moeilijke tweede deel.

Het schip wordt nu naar de Bitter Lakes verplaatst voor technische controles, aldus de kanaalautoriteit. Egyptische autoriteiten hebben goede hoop dat het scheepvaartverkeer in het Suezkanaal snel kan worden hervat. “Vandaag beginnen we met ons plan voor alle schepen om het kanaal over te steken”, zei Mohab Mamish, adviseur van de Egyptische president Abdel Fatah al-Sisi. “Het kan ongeveer een week duren om alle schepen uit de corridor van het Suezkanaal te krijgen.”
BREAKING: the ship is really moving now and horns are blaring in what sounds like celebration.
The stern has swung away from us and it looks like it’s really facing the right way now after hours of being jackknifed across the channel. pic.twitter.com/gTuvqWO5ta
— Raf Sanchez (@rafsanchez) March 29, 2021
Peter Berdowski, CEO Boskalis: ‘Kort na het aan de grond lopen van de Ever Given werden wij via SMIT Salvage verzocht om assistentie te verlenen bij de bergingsoperatie. Ik ben verheugd te kunnen melden dat ons team van experts, in nauwe samenwerking met de Suez Canal Authority, de Ever Given op 29 maart om 15:05 uur lokale tijd met succes heeft vlotgetrokken, waardoor een vrije doorvaart door het Suezkanaal weer mogelijk is geworden.
Ik ben bijzonder trots op het uitstekende werk dat het bergingsteam ter plaatse en de vele collega’s van SMIT Salvage en Boskalis thuis hebben verricht om deze uitdagende operatie onder het toeziend oog van de wereld tot een goed einde te brengen. De tijdsdruk om deze operatie te voltooien was evident en ongekend groot en het resultaat toont eens te meer onze unieke capaciteiten als baggeraar en maritiem dienstverlener.’
Voor het vlottrekken van het 224.000 ton wegende containerschip werd ongeveer 30.000 kubieke meter zand gebaggerd en om het schip los te trekken werden in totaal elf sleepboten en twee krachtige zeesleepboten (Alp Guard en Carlo Magna) ingezet. Het schip wordt naar een locatie buiten het kanaal gesleept voor een nadere inspectie.
Bij de laatste telling zaten ongeveer 450 schepen vast in afwachting of waren onderweg naar de waterweg, die goed is voor ongeveer 12 procent van de wereldhandel. Andere schepen zijn uitgeweken en voeren de langere route om Afrika heen.
Volgens een ruwe schatting houdt de blokkade ongeveer 400 miljoen dollar per uur aan goederen tegen, gebaseerd op berekeningen van Lloyd’s List. Het verkeer in westelijke richting is goed voor ongeveer 5,1 miljard dollar per dag en het verkeer in oostelijke richting ongeveer 4,5 miljard dollar.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?