Noord-Holland maakt ambities nog niet waar

De twee jaar geleden opgerichte fusie-afdeling Noord-Holland van Koninklijke BLN Schuttevaer, heeft nog niet al zijn ambities kunnen waarmaken. Dat zei secretaris en regiocoördinator Andries de Weerd zaterdag op de jaarvergadering van de afdeling in Nieuwe Niedorp.

Noord-Holland maakt ambities nog niet waar
  • Leden stemmen tegen versnelde contributieverhoging

Door Patrick Naaraat
De afdeling wilde groeien en namens de binnenvaart een nog belangrijker gesprekspartner worden van overheden, politiek en bedrijfsleven. Daarvoor werden commissies met specialisten opgericht op het gebied van nautische zaken, passagiersvaart, recreatievaart en lobby/politiek. Die maakten volgens De Weerd echter een aarzelende start, terwijl het ledental met meer dan 10% daalde.

Ook de afdeling Noord-Holland vergrijst en de aansluiting bij BLN is niet bij iedereen in goede aarde gevallen. Penningmeester Ton Boere moest als gevolg hiervan een tekort op de begroting presenteren. De afdeling had in 2015 op papier 88 A-leden en 89 B-leden, maar slechts 74 A-leden en 64 B-leden betaalden contributie. Boere memoreerde dat de facturering dit jaar anders en later was en sluit niet uit dat alsnog wordt betaald. Hij wees er ook op dat langzamerhand de helft van het afdelingsbudget op gaat aan de jaarvergadering. Grote kostenpost is daarbij het gratis diner dat na afloop wordt geserveerd. Boere vroeg zich af of het niet beter zou zijn als de deelnemers daaraan meebetalen. Hoe de vergadering daarover dacht werd niet helemaal duidelijk, voorzitter Nico Post bracht het voorstel niet in stemming.

Versterkte lobby

Wel werd schriftelijk gestemd over het voorstel de contributie versneld te verhogen naar het niveau van BLN. Voorafgaand legde landelijk voorzitter Erik Schultz uit dat het voorstel goed is voor snelle versterking van de binnenvaartlobby. ‘We zijn een ledengroep met ambities. Er komt veel op ons af. Wat gaat het voor ons betekenen als de kolencentrales dichtgaan en we het kolenvervoer verliezen? Wat betekenen meer en langduriger laagwaterperiodes op de Rijn voor de logistiek? We moeten nu al voorsorteren om voldoende vaardiepte te waarborgen. Daar is een versterkte lobby voor nodig.’        

Zijn gehoor stond niet te trappelen bij het idee meer te moeten betalen en vreesde voor leegloop van de vereniging. Schultz wees erop dat er ook ledengroei is. ‘In de ledengroep tankvaart bijvoorbeeld en de containervaart. En we zijn bezig met een ledengroep voor ZZP’ers, voor mensen die werkzaam zijn in de binnenvaart, maar geen eigen schip hebben.’
‘Mijn vrouw is voor 20 euro per jaar lid van Vibia en die krijgen onderhand meer voor elkaar dan Schuttevaer!’, klonk het uit de zaal. Maar volgens Schultz is dat schijn. ‘Vibia richt zich slechts op een paar dossiers. En het heeft niets uitgemaakt. De minister heeft het huisvuilabonnement toch ingevoerd.’
Dat betekent niet dat BLN Schuttevaer het er verder bij laat zitten. Schultz: ‘Wij willen wel betalen voor de afgifte van ons vuilnis, maar dan moeten we het ook goed kwijt kunnen. Dat moet beter.’
Noord-Holland wees de versnelde contributieverhoging uiteindelijk met een grote meerderheid van 11 tegen 1  stem af. Twee A-leden onthielden zich van stemming.

Erelid

De afdeling nam afscheid van de bestuursleden Bram Omon en Wim Droog. Beiden werden hartelijk bedankt, maar De Weerd had een speciaal woord van dank voor Droog. ‘Met Wim verdwijnt de naam Droog uit het bestuur. De familie Droog heeft misschien wel 60 of 70 jaar onafgebroken deel uitgemaakt van het Schuttevaer-bestuur van Langedijk en later Noord-Holland Noord. Hardwerkende binnenvaarders met een grote betrokkenheid bij het algemeen belang. Wim is te roemen om zijn enorme dossierkennis en is door zijn lengte een imposante verschijning. Hij maakte wel indruk op onze gesprekspartners. "De blonde reus", werd hij genoemd, al is zijn haar nu wel aardig grijs. Wat het bestuur betreft verdient hij het erelidmaatschap.’ Daar was de zaal het helemaal mee eens.

Noord-Holland maakt ambities nog niet waar | Schuttevaer.nl

Noord-Holland maakt ambities nog niet waar

De twee jaar geleden opgerichte fusie-afdeling Noord-Holland van Koninklijke BLN Schuttevaer, heeft nog niet al zijn ambities kunnen waarmaken. Dat zei secretaris en regiocoördinator Andries de Weerd zaterdag op de jaarvergadering van de afdeling in Nieuwe Niedorp.

Noord-Holland maakt ambities nog niet waar
  • Leden stemmen tegen versnelde contributieverhoging

Door Patrick Naaraat
De afdeling wilde groeien en namens de binnenvaart een nog belangrijker gesprekspartner worden van overheden, politiek en bedrijfsleven. Daarvoor werden commissies met specialisten opgericht op het gebied van nautische zaken, passagiersvaart, recreatievaart en lobby/politiek. Die maakten volgens De Weerd echter een aarzelende start, terwijl het ledental met meer dan 10% daalde.

Ook de afdeling Noord-Holland vergrijst en de aansluiting bij BLN is niet bij iedereen in goede aarde gevallen. Penningmeester Ton Boere moest als gevolg hiervan een tekort op de begroting presenteren. De afdeling had in 2015 op papier 88 A-leden en 89 B-leden, maar slechts 74 A-leden en 64 B-leden betaalden contributie. Boere memoreerde dat de facturering dit jaar anders en later was en sluit niet uit dat alsnog wordt betaald. Hij wees er ook op dat langzamerhand de helft van het afdelingsbudget op gaat aan de jaarvergadering. Grote kostenpost is daarbij het gratis diner dat na afloop wordt geserveerd. Boere vroeg zich af of het niet beter zou zijn als de deelnemers daaraan meebetalen. Hoe de vergadering daarover dacht werd niet helemaal duidelijk, voorzitter Nico Post bracht het voorstel niet in stemming.

Versterkte lobby

Wel werd schriftelijk gestemd over het voorstel de contributie versneld te verhogen naar het niveau van BLN. Voorafgaand legde landelijk voorzitter Erik Schultz uit dat het voorstel goed is voor snelle versterking van de binnenvaartlobby. ‘We zijn een ledengroep met ambities. Er komt veel op ons af. Wat gaat het voor ons betekenen als de kolencentrales dichtgaan en we het kolenvervoer verliezen? Wat betekenen meer en langduriger laagwaterperiodes op de Rijn voor de logistiek? We moeten nu al voorsorteren om voldoende vaardiepte te waarborgen. Daar is een versterkte lobby voor nodig.’        

Zijn gehoor stond niet te trappelen bij het idee meer te moeten betalen en vreesde voor leegloop van de vereniging. Schultz wees erop dat er ook ledengroei is. ‘In de ledengroep tankvaart bijvoorbeeld en de containervaart. En we zijn bezig met een ledengroep voor ZZP’ers, voor mensen die werkzaam zijn in de binnenvaart, maar geen eigen schip hebben.’
‘Mijn vrouw is voor 20 euro per jaar lid van Vibia en die krijgen onderhand meer voor elkaar dan Schuttevaer!’, klonk het uit de zaal. Maar volgens Schultz is dat schijn. ‘Vibia richt zich slechts op een paar dossiers. En het heeft niets uitgemaakt. De minister heeft het huisvuilabonnement toch ingevoerd.’
Dat betekent niet dat BLN Schuttevaer het er verder bij laat zitten. Schultz: ‘Wij willen wel betalen voor de afgifte van ons vuilnis, maar dan moeten we het ook goed kwijt kunnen. Dat moet beter.’
Noord-Holland wees de versnelde contributieverhoging uiteindelijk met een grote meerderheid van 11 tegen 1  stem af. Twee A-leden onthielden zich van stemming.

Erelid

De afdeling nam afscheid van de bestuursleden Bram Omon en Wim Droog. Beiden werden hartelijk bedankt, maar De Weerd had een speciaal woord van dank voor Droog. ‘Met Wim verdwijnt de naam Droog uit het bestuur. De familie Droog heeft misschien wel 60 of 70 jaar onafgebroken deel uitgemaakt van het Schuttevaer-bestuur van Langedijk en later Noord-Holland Noord. Hardwerkende binnenvaarders met een grote betrokkenheid bij het algemeen belang. Wim is te roemen om zijn enorme dossierkennis en is door zijn lengte een imposante verschijning. Hij maakte wel indruk op onze gesprekspartners. "De blonde reus", werd hij genoemd, al is zijn haar nu wel aardig grijs. Wat het bestuur betreft verdient hij het erelidmaatschap.’ Daar was de zaal het helemaal mee eens.