Zware Kees: Shuga’s met brest-ijs (deel 2)

Vandaag gaan we wat anders doen volgens de instructeur. Nou, ik laat me graag verrassen.
Maar wanneer we plaatsnemen in de schoolbanken van de zeevaartschool op het Waddeneiland blijkt het niet echt speciaal: in een cursus ijsnavigatie mag konvooivaren natuurlijk niet ontbreken. Ach, denk ik, dat doen we in het Suezkanaal, het Panamakanaal en in zoveel andere gebieden in de wereld ook al. Maar een ijskonvooi blijkt toch anders te zijn.

Door: Kees Wiersum
Iedereen krijgt een virtueel schip toegewezen; dit vind ik toch wel enigszins riskant. Immers, twee van de cursisten komen recht achter een kantoorbureau vandaan. Spelen met vuur in een ijzige omgeving, zo zou je dat kunnen samenvatten. Vandaar dat een van mijn varende collega’s en ikzelf genereus aanbieden een oogje in het zeil te houden op de brug, samen met een van de kantoormensen. Safety first!

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zware Kees: Shuga’s met brest-ijs (deel 2) | Schuttevaer.nl

Zware Kees: Shuga’s met brest-ijs (deel 2)

Vandaag gaan we wat anders doen volgens de instructeur. Nou, ik laat me graag verrassen.
Maar wanneer we plaatsnemen in de schoolbanken van de zeevaartschool op het Waddeneiland blijkt het niet echt speciaal: in een cursus ijsnavigatie mag konvooivaren natuurlijk niet ontbreken. Ach, denk ik, dat doen we in het Suezkanaal, het Panamakanaal en in zoveel andere gebieden in de wereld ook al. Maar een ijskonvooi blijkt toch anders te zijn.

Door: Kees Wiersum
Iedereen krijgt een virtueel schip toegewezen; dit vind ik toch wel enigszins riskant. Immers, twee van de cursisten komen recht achter een kantoorbureau vandaan. Spelen met vuur in een ijzige omgeving, zo zou je dat kunnen samenvatten. Vandaar dat een van mijn varende collega’s en ikzelf genereus aanbieden een oogje in het zeil te houden op de brug, samen met een van de kantoormensen. Safety first!

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer