Zeevrachtenmarkt: ‘Hamlet-probleem’ voor tankerreders

Het wordt steeds somberder voor de droge-bulkschepen. Even leek het of een grotere invoer van ijzererts door China wat steun zou geven aan de capesizers, maar dat bleek van korte duur. De gepubliceerde groeicijfers van de Chinese economie blijken al jaren te hoog zijn geweest en nog steeds blijft de Chinese overheid te hoge cijfers verstrekken.

Ook de hoeveelheden ingevoerde erts en kolen waren lager dan werd medegedeeld, aldus voorzitter George Gratsos op de Mare Forum Summit in Athene. Professionele analisten, inclusief het International Monetary Fund, voorspelden voor dit jaar een groei van de Chinese economie van 3%, terwijl deze waarschijnlijk 0% zal bedragen. Hierdoor zal de onbalans tussen vraag naar en aanbod van droge-bulkschepen langer duren. Sommige analisten verwachten zeker tot 2020.
Nu zijn voorspellingen op lange termijn altijd moeilijk, maar feit is wel dat door de ontwikkelingen in China de meeste economieën in Azië in problemen raken. De viering in China van de ‘Golden Week’, een nationale vakantieweek, bracht voor de droge-bulkschepen geen opsteker, in tegendeel. Een aantal reders van capesizers was kennelijk zo bang een reis Brazilië-China te missen dat lagere charterhuren van rond $ 13.700 werden geaccepteerd.
Ook de kleinere bulkschepen zitten in problemen. De handysizers, tussen 40.000 en 65.000 dwt, hebben het zwaar. De graanexporten vanuit Argentinië naar Europa lopen traag en met daginkomsten van iets onder $ 9000 worden de operationele kosten nauwelijks gedekt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: ‘Hamlet-probleem’ voor tankerreders | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: ‘Hamlet-probleem’ voor tankerreders

Het wordt steeds somberder voor de droge-bulkschepen. Even leek het of een grotere invoer van ijzererts door China wat steun zou geven aan de capesizers, maar dat bleek van korte duur. De gepubliceerde groeicijfers van de Chinese economie blijken al jaren te hoog zijn geweest en nog steeds blijft de Chinese overheid te hoge cijfers verstrekken.

Ook de hoeveelheden ingevoerde erts en kolen waren lager dan werd medegedeeld, aldus voorzitter George Gratsos op de Mare Forum Summit in Athene. Professionele analisten, inclusief het International Monetary Fund, voorspelden voor dit jaar een groei van de Chinese economie van 3%, terwijl deze waarschijnlijk 0% zal bedragen. Hierdoor zal de onbalans tussen vraag naar en aanbod van droge-bulkschepen langer duren. Sommige analisten verwachten zeker tot 2020.
Nu zijn voorspellingen op lange termijn altijd moeilijk, maar feit is wel dat door de ontwikkelingen in China de meeste economieën in Azië in problemen raken. De viering in China van de ‘Golden Week’, een nationale vakantieweek, bracht voor de droge-bulkschepen geen opsteker, in tegendeel. Een aantal reders van capesizers was kennelijk zo bang een reis Brazilië-China te missen dat lagere charterhuren van rond $ 13.700 werden geaccepteerd.
Ook de kleinere bulkschepen zitten in problemen. De handysizers, tussen 40.000 en 65.000 dwt, hebben het zwaar. De graanexporten vanuit Argentinië naar Europa lopen traag en met daginkomsten van iets onder $ 9000 worden de operationele kosten nauwelijks gedekt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer