Olie uit wrak Baltic Ace verwijderd

Rijkswaterstaat heeft de eerste fase van de berging van de Baltic Ace succesvol afgerond met de verwijdering van de olie uit het 5 december 2012 gezonken autoschip. Mede door het goede weer de afgelopen weken is dit sneller dan gepland. Het risico op milieuverontreiniging is hiermee grotendeels weggenomen.

Olie uit wrak Baltic Ace verwijderd

Donderdag 29 mei is Rijkswaterstaat gestart met de olieverwijderingswerkzaamheden op de wraklocatie van de Baltic Ace, 65 kilometer uit de kust van Goeree-Overflakkee. De bereikbare olietanks in het wrak zijn leeggepompt en vervolgens gereinigd. Na het goede weer van de afgelopen weken zijn de weersomstandigheden momenteel niet goed genoeg om te kunnen starten met de volgende fase van de berging. Zo gauw het weer het toestaat vervolgt Rijkswaterstaat de werkzaamheden met het aanbrengen van hijspunten op het wrak.

Olie verwarmen

De olie in het wrak was gestold en is voor verwijdering verwarmd tot ruim 80 graden. Vervolgens is de olie met het zogenaamde ‘Hottap-systeem’ uit de tanks gepompt. De olie wordt aan land aan een olieverwerkingsbedrijf aangeboden voor verdere verwerking.

In de zomer van 2015 wordt het wrak in zes stukken gezaagd en in delen geborgen. Door het wrak volledig op te ruimen verbetert de bereikbaarheid van de Rotterdamse haven, de veiligheid voor de scheepvaart en worden de milieurisico’s weggenomen.

Achtergrond

De autocarrier Baltic Ace zonk 5 december 2012 op de Noordzee na een aanvaring met het containerschip Corvus J. Van de 24 bemanningsleden overleefden 13 het ongeluk. Het wrak ligt midden in een van de drukst bevaren internationale scheepvaartroutes van de Noordzee en hindert een vlotte en veilige doorvaart voor de 16.000 schepen die hier jaarlijks richting Rotterdam varen. Ook vormen de stookolie en de ruim 1400 auto’s aan boord van het scheepswrak een bedreiging voor het milieu.

Olie uit wrak Baltic Ace verwijderd | Schuttevaer.nl

Olie uit wrak Baltic Ace verwijderd

Rijkswaterstaat heeft de eerste fase van de berging van de Baltic Ace succesvol afgerond met de verwijdering van de olie uit het 5 december 2012 gezonken autoschip. Mede door het goede weer de afgelopen weken is dit sneller dan gepland. Het risico op milieuverontreiniging is hiermee grotendeels weggenomen.

Olie uit wrak Baltic Ace verwijderd

Donderdag 29 mei is Rijkswaterstaat gestart met de olieverwijderingswerkzaamheden op de wraklocatie van de Baltic Ace, 65 kilometer uit de kust van Goeree-Overflakkee. De bereikbare olietanks in het wrak zijn leeggepompt en vervolgens gereinigd. Na het goede weer van de afgelopen weken zijn de weersomstandigheden momenteel niet goed genoeg om te kunnen starten met de volgende fase van de berging. Zo gauw het weer het toestaat vervolgt Rijkswaterstaat de werkzaamheden met het aanbrengen van hijspunten op het wrak.

Olie verwarmen

De olie in het wrak was gestold en is voor verwijdering verwarmd tot ruim 80 graden. Vervolgens is de olie met het zogenaamde ‘Hottap-systeem’ uit de tanks gepompt. De olie wordt aan land aan een olieverwerkingsbedrijf aangeboden voor verdere verwerking.

In de zomer van 2015 wordt het wrak in zes stukken gezaagd en in delen geborgen. Door het wrak volledig op te ruimen verbetert de bereikbaarheid van de Rotterdamse haven, de veiligheid voor de scheepvaart en worden de milieurisico’s weggenomen.

Achtergrond

De autocarrier Baltic Ace zonk 5 december 2012 op de Noordzee na een aanvaring met het containerschip Corvus J. Van de 24 bemanningsleden overleefden 13 het ongeluk. Het wrak ligt midden in een van de drukst bevaren internationale scheepvaartroutes van de Noordzee en hindert een vlotte en veilige doorvaart voor de 16.000 schepen die hier jaarlijks richting Rotterdam varen. Ook vormen de stookolie en de ruim 1400 auto’s aan boord van het scheepswrak een bedreiging voor het milieu.