Vijf doden, zes vermisten na zinken Baltic Ace

Tenminste vijf van de 24 opvarenden van de autocarrier Baltic Ace, die woensdagavond nabij Noord Hinder snel zonk na een aanvaring met het containerschip Corvus J, hebben het ongeluk niet overleefd. Tegen tien uur ’s avonds waren 13 personen opgepikt door reddinghelikopters en schepen in de buurt. Later op de avond werden vier stoffelijke overschotten geborgen.

Vijf doden, zes vermisten na zinken Baltic Ace

Luister naar de nieuwsanalyse van BNR Nieuwsradio, met Schuttevaer-medewerker Paul Schaap, 6-12-12

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Vijf doden, zes vermisten na zinken Baltic Ace | Schuttevaer.nl

Vijf doden, zes vermisten na zinken Baltic Ace

Tenminste vijf van de 24 opvarenden van de autocarrier Baltic Ace, die woensdagavond nabij Noord Hinder snel zonk na een aanvaring met het containerschip Corvus J, hebben het ongeluk niet overleefd. Tegen tien uur ’s avonds waren 13 personen opgepikt door reddinghelikopters en schepen in de buurt. Later op de avond werden vier stoffelijke overschotten geborgen.

Vijf doden, zes vermisten na zinken Baltic Ace

Luister naar de nieuwsanalyse van BNR Nieuwsradio, met Schuttevaer-medewerker Paul Schaap, 6-12-12

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (8)

  • Wat mij verbaast is dat een schip al uren een shippinglane aan het oversteken is een ander schip wat van stuurboord komt niet ziet? in dit geval zou de Baltic Ace toch koers en vaart moeten houden.
    bovendien geeft een autocarrier die dwars op de radarbeam vaart een grote eggo.
    Ben erg benieuwd naar het onderzoeksresultaat.
    Al helpt dat niet voor de slachtoffers,nog een wonder dat er niet veel meer zijn.

    Geplaatst door: Ed Landsmeer op
  • Her verbaast mij dat een modern schip in een kwartier tijd kan zinken. Dat zou inhouden dat op aurocarriers in geval van een aanvaring, een deel van de bemanning geen schijn van kans heeft.

    Geplaatst door: Pieter Wierenga op
  • Paul, die schooltheorie is leuk op rustig water. Maar niet met 4-5 mtr zeegang…

    Geplaatst door: B. Hartman op
  • Jammer dat de Corvus J, uit de Baltic Ace is gevaren.Dit is, wat je toch niet leert. Echter wat je meestal ziet is, eenmaal achteruit slaan en dat dan ook blijven doen. Met als gevolg bij een RoRoschip, dat het gelijk zinkt.

    Geplaatst door: paul oudijk op
  • Geachte heer Ruud Busink

    Een loods is een nautisch adviseur met lokale bekendheid. Ikzelf heb een gezondeargwaan tegen loodsen.
    Ik heb menigmaal moeten ingrijpen als een loods aan het varen is of de navigatie doet. Dit niet alleen op binnenwateren zoals Donau, Weser en Bovenrijn maar ook op de Humber en de Theems.

    Als het fout gaat dan is de kapitein altijd de verantwoordelijke persoon aan boord en de dienstdoende loods kan je hiervoor niet aansprakelijk stellen.

    Er zijn ook loodsen waarop je blind kunt vertrouwen alleen die loodsen leer je alleen maar als je ze vaker aan boord hebt.

    Ik weet niet hoe de weersomstandigheden waren tijdens deze aanvaring. Zou het zicht beperkt zijn geweest dan zou men veilige vaart moeten maken dit staat in het BVA. Hierbij vertraag je je ETA. In dit geval geen ETA meer.

    Ook het gedrag van menig officier van wacht welke vaart in een verkeersscheidingstelsel weet ook niet goed hoe te handelen met kruisend verkeer.

    Mijn ervaring is dat er veel officieren zijn waarbij je zeer slecht of niet kunt communiceren. Zij spreken zeer slecht of soms geen engels.

    Iedereen is groot voorstander van veiligheid maar als dit centen gaat kosten dan gaat de koopman regeren.

    Of

    If you pay peanuts you get monkies.

    Door alle aanbevelingen en regels van de I.M.O. is de baan van kapitein en bureau baan geworden met wisselend uitzicht.

    Geplaatst door: Marten Kombrink op
  • Helemaal mee eens, meneer Steenbergen,
    Ook ik heb ruime ervaring als marof en ook ik heb veel ervaring met onoplettende loodsen. Of loodsen die een te hoge dunk van zichzelf hebben en daardoor fouten maken, terwijl de kapitein / marof van het schip het uitstekend zelf kan. Uiteraard heb je ook goede loodsen, maar om te zeggen dat zo’n ernstig ongeval nooit had plaatsgevonden als er een loods aan boord was gaat mij ook veel te ver. Dat kan niet.

    Geplaatst door: Eric Sterk op
  • Nou nou, loods Ruud Busink….
    U zegt letterlijk dat met een Noordzeeloods deze aanvaring nooit had plaatsgevonden. Vindt u zelf niet dat u wel heel erg hard van de toren blaast?? Zijn loodsen onfeilbaar? In mijn jarenlange carriere als marof weet ik wel beter. Er zijn zat ongevallen gebeurd met loodsen aan boord. Alsof loodsen zo oplettend zijn. Vaak moeten wij loodsen er op attenderen dat we geroepen worden voor de marifoon. Zij horen het niet omdat ze zitten te bellen…. Enzovoort.
    Natuurlijk vecht u voor uw eigen beroep, maar om nu te zeggen dat zulke aanvaringen met een loods ‘nooit plaatsvinden’ gaat wel heel erg schandalig ver.

    Geplaatst door: R.A. Steenbergen op
  • Met verbazing heb ik het nieuws gevolgd aangaande de aanvaring op Sinterklaasavond , hoe kan zoiets gebeuren?Als noordzeeloods werkzaam bij koninklijke Dirkzwager kan ik uit ervaring zeggen dat het aantal \”near missers\”op de Noordzee legio zijn , bijna aanvaringen zijn vrijwel dagelijkse kost.Nu is het dan weer eens een keer raak , verschrikkelijk dat hier dan doden bij moeten vallen , naast deze doden kan een aanvaring ook een enorme milieuramp met zich meebrengen , denk aan tankers/chemicaliën tankers en andere schepen met gevaarlijke ladingen.Men is bezig de vaarroutes te verleggen teneinde de veiligheid te bevorderen , men blijkt er niet bij stil te staan dat m.i. scheepsrampen voor 95% veroorzaakt worden door menselijk falen.Adequaat opgeleide bemanningen ,daar schort het aan momenteel.Met een oordzeeloods aan boord, zoals aanbevolen door het I.M.O. had deze aanvaring nooit plaatsgevonden , je zou aan een verplichting kunnen denken tot het nemen van een Noordzeeloods voor bepaalde categoriën schepen , bijv. diepstekende tankers , containerschepen van meer dan 350 meter , LNG carriërs etc. etc.,dan staat er op deze schepen in ieder geval iemand op de brug die veel ervaring heeft en van de hoed en de rand weet.

    Geplaatst door: Ruud Busink op

Reageer