Geen hulp voor schepen in nood

De P&I Clubs proberen in samenwerking met de International Maritime Organization (IMO) en het European Safety Agency (ESA) een internationaal verdrag tot stand te brengen waarin kuststaten zich verplichten een in nood verkerend schip een toevlucht te bieden.

Dat zo’n verdrag niet overbodig is, blijkt uit het trieste verhaal van de Maritime Maisie. Deze chemicaliëntanker van 44.404 dwt vloog 29 december 2013, na een aanvaring met een carcarrier, in brand in Zuid-Koreaanse wateren. De bemanning werd tijdig van boord gehaald en bergers slaagden erin de brand te blussen. Als gevolg van slecht weer met veel wind bevindt het schip zich intussen in Japanse wateren. De bergers dringen aan op een snelle lossing van de lading. De Japanse Kustwacht weigerde echter assistentie met de opmerkelijke toelichting dat ‘Japanse wateren niet bestaan volgens de UN Convention on the Law of the Sea’. De rederij kreeg te horen dat het schip in geen enkele Japanse haven welkom is. De Zuid-Koreaanse regering zegt de situatie te observeren. De bergers kunnen dus vooralsnog nergens heen met het onfortuinlijke schip.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Geen hulp voor schepen in nood | Schuttevaer.nl

Geen hulp voor schepen in nood

De P&I Clubs proberen in samenwerking met de International Maritime Organization (IMO) en het European Safety Agency (ESA) een internationaal verdrag tot stand te brengen waarin kuststaten zich verplichten een in nood verkerend schip een toevlucht te bieden.

Dat zo’n verdrag niet overbodig is, blijkt uit het trieste verhaal van de Maritime Maisie. Deze chemicaliëntanker van 44.404 dwt vloog 29 december 2013, na een aanvaring met een carcarrier, in brand in Zuid-Koreaanse wateren. De bemanning werd tijdig van boord gehaald en bergers slaagden erin de brand te blussen. Als gevolg van slecht weer met veel wind bevindt het schip zich intussen in Japanse wateren. De bergers dringen aan op een snelle lossing van de lading. De Japanse Kustwacht weigerde echter assistentie met de opmerkelijke toelichting dat ‘Japanse wateren niet bestaan volgens de UN Convention on the Law of the Sea’. De rederij kreeg te horen dat het schip in geen enkele Japanse haven welkom is. De Zuid-Koreaanse regering zegt de situatie te observeren. De bergers kunnen dus vooralsnog nergens heen met het onfortuinlijke schip.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer