Kapitein niet dronken, maar te moe om wacht te houden

Alcohol speelde vermoedelijk geen rol bij het in slaap vallen van de Oekraïense kapitein A.S. van de Flinterforest, maar gedronken had hij wel. Dat bleek vrijdag 24 juni tijdens een zitting van het Tuchtcollege voor de Scheepvaart in Amsterdam dat de stranding (zonder schade) behandelde van de Flinterforest bij het eiland Bornholm in augustus 2010.

Volgens de Zweedse politie was sprake van alcoholgebruik door de kapitein. De Oekraïense kapitein A.S. werd destijds aangehouden op verdenking van dronkenschap en gevaarlijk gedrag. De Flinterforest was met een lading papierrollen onderweg van Finland naar Schotland en moest worden vlotgetrokken. Het schip kon haar weg vervolgen met een andere kapitein.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (13)

  • Die gasten van de kapiteins vereniging hebben
    altijd overal commetaar op. Ook het nieuwe
    shore support systeem voor G.O. schepen in
    de kustvaart waarbij met 3 man wordt wacht gelopen
    valt bij hun niet in goede aarde.
    Laat ze maar lekker verder borrelen en nogmaals
    één of andere reunie organiseren.
    Misschien kunnen ze de inspecteur voor de
    scheepvaart Dhr van Leuwen ook uitnodigen.
    Dat een extra uitkijk op wacht bijdraagt aan een
    veiliger wacht is ook van lang geleden,
    die matrozen slapen staande hangend op de
    vensterbank. Geef ze ongelijk, 6 man op een 4500
    tonner is veel te weinig.

    Geplaatst door: onder ons op
  • Het voordeel van 6 op en 6 af , is ,dat je steeds op hetzelfde moment van de dag ,slaapt.Inderdaat 1 keer 5 en 1 keer 3 uren, moet prima zijn.Wel raar, dat je in de ochtend nog 2 bier in je bloed hebt.Was dat van die 6 bier voor de slaap of 2 bier in de ochtend om je even op te frissen?En wat is dat voor straf, je gaat 6 weken met verlof en maakt daarna wat exstra.Gewoon een geldboete die man.

    Geplaatst door: Henny Arends op
  • Inderdaad!!!! Zo onderhand zijn we aan boord alleen maar bezig met ISM / ISPS / Port State / Flag State en alle audits (intern / extern) die daar bij horen. Het zou het werk veiliger moeten maken, maar verhoogd de werkdruk die toch al hoog is op schepen met een kleine bemanning nog eens extra, waardoor ze juist overwerkt raken! Tuurlijk hebben alle codes bijgedragen aan de veiligheid en werkbaarheid op schepen maar we zitten inmiddels al over het wip-punt heen!! We zijn zo onderhand alleen nog maar bezig om het pappierwerk in orde te hebben, dat is prioriteit nummer 1 geworden, anders mag het schip niet weg!

    Geplaatst door: A.K op
  • @Henkie

    Daar zeg je het al met een beetje stuurman en dat lijkt tegenwoordig een probleem te zijn. Om normale goed funtionerende stuurlui aan boord te krijgen. En ik heb er geen problemen mee met het opschuiven enzo het maakt je in een haven ook flexibeler.
    Maar zoals je ook zegt willen ze echt wat doen, dan moeten ze inderdaad zorgen dat die papierwinkel minder wordt voel me af en toe net een bureau pikkie aan boord die alleen maar papieren invult. Want zo blijkt tegenwoordig steeds vaker als je papieren kloppen kan en mag je varen.

    Geplaatst door: M.S op
  • Met 8/8 schuif je telkens 4 uur op en heeft geen van beiden aan boord een normaal ritme omdat je telkens ook de nacht in schuift. Vaar zelf al meer dan 20jr 6/6 zonder problemen. Met een beetje stuurman aan boord kom je dan goed aan je rust. Als de kapteintjes vereniging nog iets wil doen moeten ze zorgen dat de papierzooi aan boord minder wordt en anders verder borrelen en niet van die onzin uitkramen.

    Geplaatst door: Henkie op
  • Ook ik heb op de flinterforest gevaren. 8 uur op 8 af is een goed systeem! beter dan 6 / 6 Die vermoeidheid is zeer zeker te wijten aan de slopende eisen van de charter/eigenaar/ism/isps/port state die echt elke maand weer op de stoep stond vanwege weer een een of andere spelfout in een 2e rangs lijstje.niet geverfde diepgangsmerken (in ijs!! echt waargebeurd!!) en veel slecht weer die in die contreien voordoet. (winter/storm etc). en 6 man op een 4500 tonner! En de kapitein die toenertijd ook moest helpen met ruimvegen anders viel de stuurman ,na 30 uur op zn benen ,om. Jammer ook dat er uitgebreid in de media aandacht is besteed over de kapitein (die ik niet kende) nu ten onrechte is aangeduid als dronken. jammer allemaal.

    Geplaatst door: j op
  • Jammer dat zoiets kan gebeuren ondanks alle controle van rusturenlijst, ISM certificaten, audits etc.
    Blijkbaar zijn er nog steeds rederijen waar met het een en ander flink de hand wordt gelicht.

    Geplaatst door: kapiteintje op
  • Hoe het wachtsysteem is ingedeeld is niet zo heel belangrijk, hoe de mensen en vooral de kapitein daarmee omgaan aan boord deste meer! De kapitein in kwestie had een heel bijzondere manier van werken: hij liet de stuurman alles doen! Als iemand aan boord last zou kunnen hebben gehad van fatigue dan was het de stuurman wel! De rusturen van de kapitein waren ruim binnen de internationale regels, maar dat wordt voor het gemak niet genoemd.
    Ook de opmerking dat hij al langer aan boord zat dan afgesproken is een fabel, hij heeft zelf na overleg geaccepteerd om langer aan boord te blijven.
    Met maar twee wachtlopers aan boord is inderdaad vlink aanpakken en soms erg vermoeiend maar daar heeft dit ongeluk helemaal niets mee te maken! De kapitein in kwestie is in de vroege ochtend op wacht gekomen en heeft meteen het wachtalarm uitgezet en is direct in zijn stoel gaan zitten, en dit in een zeer nauw en druk stukje water waar je zeer alert moet zijn.

    Geplaatst door: A.K op
  • Ik vaar al jaren 8 op 8 af en vind het een goed systeem kom lekker aan me rust toe en kan nog een filmpje kijken ook als ik er zin in heb.
    Ik ken die kapitein van de Forest en hij kan niet moe zijn geworden van het werken want hij deed niks, hij liet in de havens de stuurman alles doen

    Geplaatst door: m.s op
  • Is zeer waarschijnlijk een uitspraak van een ‘grote-handelsvaart-kapitein’. Ook 8 op 8 af is geen slechte manier van varen. En zelfs met 6 op 6 af is heel goed aan je rust te komen. ’s Nachts 5 uur en ’s Middags 3 uur… Dan rust je echt wel uit!

    Geplaatst door: Liam op
  • Begrijp niet dat iemand van de kapiteinsvereniging zoiets kan zeggen. Waarschijnlijk zelf nooit in een 6 op en 6 af en 8 op / 8 af systeem gewerkt. Het is niet het systeem wat gehanteerd wordt maar de wijze waarop het systeem wordt uitgevoerd. Net als ik het verkeer, glaasje op , laat je varen.

    Geplaatst door: S.D. op
  • het valt me op dat er steeds meer fouten worden gemaakt in de berichten. zoals hier boven vermeld het is in helsingborg gebeurd ik voer op dat moment de andere kant op en heb het zien gebeuren

    Geplaatst door: louwe op
  • Misschien is het een idee om de info eerst goed te verieferen het is namelijk niet bij Bornholm gebeurd maar bij Helsingborg.
    En dan nog een 8 op 8 af systeem is velen malen beter als een 6 op 6 af systeem om dat je met 8 op 8 af wel normaal kan slapen.

    Geplaatst door: M.S op

Reageer

Kapitein niet dronken, maar te moe om wacht te houden | Schuttevaer.nl

Kapitein niet dronken, maar te moe om wacht te houden

Alcohol speelde vermoedelijk geen rol bij het in slaap vallen van de Oekraïense kapitein A.S. van de Flinterforest, maar gedronken had hij wel. Dat bleek vrijdag 24 juni tijdens een zitting van het Tuchtcollege voor de Scheepvaart in Amsterdam dat de stranding (zonder schade) behandelde van de Flinterforest bij het eiland Bornholm in augustus 2010.

Volgens de Zweedse politie was sprake van alcoholgebruik door de kapitein. De Oekraïense kapitein A.S. werd destijds aangehouden op verdenking van dronkenschap en gevaarlijk gedrag. De Flinterforest was met een lading papierrollen onderweg van Finland naar Schotland en moest worden vlotgetrokken. Het schip kon haar weg vervolgen met een andere kapitein.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (13)

  • Die gasten van de kapiteins vereniging hebben
    altijd overal commetaar op. Ook het nieuwe
    shore support systeem voor G.O. schepen in
    de kustvaart waarbij met 3 man wordt wacht gelopen
    valt bij hun niet in goede aarde.
    Laat ze maar lekker verder borrelen en nogmaals
    één of andere reunie organiseren.
    Misschien kunnen ze de inspecteur voor de
    scheepvaart Dhr van Leuwen ook uitnodigen.
    Dat een extra uitkijk op wacht bijdraagt aan een
    veiliger wacht is ook van lang geleden,
    die matrozen slapen staande hangend op de
    vensterbank. Geef ze ongelijk, 6 man op een 4500
    tonner is veel te weinig.

    Geplaatst door: onder ons op
  • Het voordeel van 6 op en 6 af , is ,dat je steeds op hetzelfde moment van de dag ,slaapt.Inderdaat 1 keer 5 en 1 keer 3 uren, moet prima zijn.Wel raar, dat je in de ochtend nog 2 bier in je bloed hebt.Was dat van die 6 bier voor de slaap of 2 bier in de ochtend om je even op te frissen?En wat is dat voor straf, je gaat 6 weken met verlof en maakt daarna wat exstra.Gewoon een geldboete die man.

    Geplaatst door: Henny Arends op
  • Inderdaad!!!! Zo onderhand zijn we aan boord alleen maar bezig met ISM / ISPS / Port State / Flag State en alle audits (intern / extern) die daar bij horen. Het zou het werk veiliger moeten maken, maar verhoogd de werkdruk die toch al hoog is op schepen met een kleine bemanning nog eens extra, waardoor ze juist overwerkt raken! Tuurlijk hebben alle codes bijgedragen aan de veiligheid en werkbaarheid op schepen maar we zitten inmiddels al over het wip-punt heen!! We zijn zo onderhand alleen nog maar bezig om het pappierwerk in orde te hebben, dat is prioriteit nummer 1 geworden, anders mag het schip niet weg!

    Geplaatst door: A.K op
  • @Henkie

    Daar zeg je het al met een beetje stuurman en dat lijkt tegenwoordig een probleem te zijn. Om normale goed funtionerende stuurlui aan boord te krijgen. En ik heb er geen problemen mee met het opschuiven enzo het maakt je in een haven ook flexibeler.
    Maar zoals je ook zegt willen ze echt wat doen, dan moeten ze inderdaad zorgen dat die papierwinkel minder wordt voel me af en toe net een bureau pikkie aan boord die alleen maar papieren invult. Want zo blijkt tegenwoordig steeds vaker als je papieren kloppen kan en mag je varen.

    Geplaatst door: M.S op
  • Met 8/8 schuif je telkens 4 uur op en heeft geen van beiden aan boord een normaal ritme omdat je telkens ook de nacht in schuift. Vaar zelf al meer dan 20jr 6/6 zonder problemen. Met een beetje stuurman aan boord kom je dan goed aan je rust. Als de kapteintjes vereniging nog iets wil doen moeten ze zorgen dat de papierzooi aan boord minder wordt en anders verder borrelen en niet van die onzin uitkramen.

    Geplaatst door: Henkie op
  • Ook ik heb op de flinterforest gevaren. 8 uur op 8 af is een goed systeem! beter dan 6 / 6 Die vermoeidheid is zeer zeker te wijten aan de slopende eisen van de charter/eigenaar/ism/isps/port state die echt elke maand weer op de stoep stond vanwege weer een een of andere spelfout in een 2e rangs lijstje.niet geverfde diepgangsmerken (in ijs!! echt waargebeurd!!) en veel slecht weer die in die contreien voordoet. (winter/storm etc). en 6 man op een 4500 tonner! En de kapitein die toenertijd ook moest helpen met ruimvegen anders viel de stuurman ,na 30 uur op zn benen ,om. Jammer ook dat er uitgebreid in de media aandacht is besteed over de kapitein (die ik niet kende) nu ten onrechte is aangeduid als dronken. jammer allemaal.

    Geplaatst door: j op
  • Jammer dat zoiets kan gebeuren ondanks alle controle van rusturenlijst, ISM certificaten, audits etc.
    Blijkbaar zijn er nog steeds rederijen waar met het een en ander flink de hand wordt gelicht.

    Geplaatst door: kapiteintje op
  • Hoe het wachtsysteem is ingedeeld is niet zo heel belangrijk, hoe de mensen en vooral de kapitein daarmee omgaan aan boord deste meer! De kapitein in kwestie had een heel bijzondere manier van werken: hij liet de stuurman alles doen! Als iemand aan boord last zou kunnen hebben gehad van fatigue dan was het de stuurman wel! De rusturen van de kapitein waren ruim binnen de internationale regels, maar dat wordt voor het gemak niet genoemd.
    Ook de opmerking dat hij al langer aan boord zat dan afgesproken is een fabel, hij heeft zelf na overleg geaccepteerd om langer aan boord te blijven.
    Met maar twee wachtlopers aan boord is inderdaad vlink aanpakken en soms erg vermoeiend maar daar heeft dit ongeluk helemaal niets mee te maken! De kapitein in kwestie is in de vroege ochtend op wacht gekomen en heeft meteen het wachtalarm uitgezet en is direct in zijn stoel gaan zitten, en dit in een zeer nauw en druk stukje water waar je zeer alert moet zijn.

    Geplaatst door: A.K op
  • Ik vaar al jaren 8 op 8 af en vind het een goed systeem kom lekker aan me rust toe en kan nog een filmpje kijken ook als ik er zin in heb.
    Ik ken die kapitein van de Forest en hij kan niet moe zijn geworden van het werken want hij deed niks, hij liet in de havens de stuurman alles doen

    Geplaatst door: m.s op
  • Is zeer waarschijnlijk een uitspraak van een ‘grote-handelsvaart-kapitein’. Ook 8 op 8 af is geen slechte manier van varen. En zelfs met 6 op 6 af is heel goed aan je rust te komen. ’s Nachts 5 uur en ’s Middags 3 uur… Dan rust je echt wel uit!

    Geplaatst door: Liam op
  • Begrijp niet dat iemand van de kapiteinsvereniging zoiets kan zeggen. Waarschijnlijk zelf nooit in een 6 op en 6 af en 8 op / 8 af systeem gewerkt. Het is niet het systeem wat gehanteerd wordt maar de wijze waarop het systeem wordt uitgevoerd. Net als ik het verkeer, glaasje op , laat je varen.

    Geplaatst door: S.D. op
  • het valt me op dat er steeds meer fouten worden gemaakt in de berichten. zoals hier boven vermeld het is in helsingborg gebeurd ik voer op dat moment de andere kant op en heb het zien gebeuren

    Geplaatst door: louwe op
  • Misschien is het een idee om de info eerst goed te verieferen het is namelijk niet bij Bornholm gebeurd maar bij Helsingborg.
    En dan nog een 8 op 8 af systeem is velen malen beter als een 6 op 6 af systeem om dat je met 8 op 8 af wel normaal kan slapen.

    Geplaatst door: M.S op

Reageer