Zeevrachtenmarkt: Vlcc voor 365 dollar per dag

Voor de capesizers in de droge-ladingmarkt bleef het slecht, vooral op de Atlantische routes.

De Five Stars Beijing (179.764 dwt, 2010) werd gecharterd oplevering Hunterston voor een trans-Atlantische rondreis, teruglevering West-Europa voor een povere $ 4500 per dag. In het Verre Oosten was het wel wat beter, maar bleven de huren heel laag. De Anangel Sky (114.500 dwt, 2011) werd gecharterd oplevering Rizhao, via Brisbane, teruglevering Taiwan voor $ 8000 per dag.
Vooral Griekse reders van capesizers hebben scherpe kritiek op het bouwprogramma van de Braziliaanse mijinbouwer Vale. Dit programma gaat over niet minder dan 36 schepen van 400.000 dwt elk. Als die plannen doorgaan zal het grootste deel van de door Vale gewonnen delfstoffen van Brazilië naar het Verre Oosten in eigen schepen worden vervoerd. De Griekse reders zien de waarde en winstmogelijkheid van hun capesizers snel dalen. Een oude capesizer, de Alster N (305.000 dwt, 1988) zou aan slopers in Bangladesh verkocht zijn voor ongeveer $ 21,7 miljoen, een flinke prijs.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Vlcc voor 365 dollar per dag | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Vlcc voor 365 dollar per dag

Voor de capesizers in de droge-ladingmarkt bleef het slecht, vooral op de Atlantische routes.

De Five Stars Beijing (179.764 dwt, 2010) werd gecharterd oplevering Hunterston voor een trans-Atlantische rondreis, teruglevering West-Europa voor een povere $ 4500 per dag. In het Verre Oosten was het wel wat beter, maar bleven de huren heel laag. De Anangel Sky (114.500 dwt, 2011) werd gecharterd oplevering Rizhao, via Brisbane, teruglevering Taiwan voor $ 8000 per dag.
Vooral Griekse reders van capesizers hebben scherpe kritiek op het bouwprogramma van de Braziliaanse mijinbouwer Vale. Dit programma gaat over niet minder dan 36 schepen van 400.000 dwt elk. Als die plannen doorgaan zal het grootste deel van de door Vale gewonnen delfstoffen van Brazilië naar het Verre Oosten in eigen schepen worden vervoerd. De Griekse reders zien de waarde en winstmogelijkheid van hun capesizers snel dalen. Een oude capesizer, de Alster N (305.000 dwt, 1988) zou aan slopers in Bangladesh verkocht zijn voor ongeveer $ 21,7 miljoen, een flinke prijs.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer