Zeevrachtenmarkt: Onzekerheid over vrachtprijzen

Zowel voor de droge als de natte bulkschepen was 2010 een minder jaar, voor de olietankers was 2010 zelfs slechter dan 2009 door het grote aantal nieuwe tankers dat in de vaart kwam. Dat probleem wordt in 2011 niet minder, in tegendeel. Dit jaar komen er opnieuw veel schepen bij, zowel droge bulkers als tankers.

Het lot van de scheepvaart is uiteraard helemaal afhankelijk van de ontwikkeling van de wereldhandel. Zolang de Westerse economieën, vooral die van de Verenigde Staten, maar een minimale groei vertonen zal het dus vooral van China en de andere opkomende landen zoals Brazilië en India moeten komen. In China zal door de snelle groei van de middenklasse de productie van auto’s flink toenemen. Ook daar is de auto een statussymbool geworden. Het olieverbruik neemt daardoor toe, wat goed nieuws is voor de tankers. Meer productie van staal dus voor de binnenlandse markt en meer investeringen in de infrastructuur, omdat de verkeerssituatie in veel grote steden nu al slecht is. De invoer van ijzererts zal naar verwachting stijgen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Onzekerheid over vrachtprijzen | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Onzekerheid over vrachtprijzen

Zowel voor de droge als de natte bulkschepen was 2010 een minder jaar, voor de olietankers was 2010 zelfs slechter dan 2009 door het grote aantal nieuwe tankers dat in de vaart kwam. Dat probleem wordt in 2011 niet minder, in tegendeel. Dit jaar komen er opnieuw veel schepen bij, zowel droge bulkers als tankers.

Het lot van de scheepvaart is uiteraard helemaal afhankelijk van de ontwikkeling van de wereldhandel. Zolang de Westerse economieën, vooral die van de Verenigde Staten, maar een minimale groei vertonen zal het dus vooral van China en de andere opkomende landen zoals Brazilië en India moeten komen. In China zal door de snelle groei van de middenklasse de productie van auto’s flink toenemen. Ook daar is de auto een statussymbool geworden. Het olieverbruik neemt daardoor toe, wat goed nieuws is voor de tankers. Meer productie van staal dus voor de binnenlandse markt en meer investeringen in de infrastructuur, omdat de verkeerssituatie in veel grote steden nu al slecht is. De invoer van ijzererts zal naar verwachting stijgen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer