Zeevrachtenmarkt: Kleinere handysizers populair

Zoals werd verwacht was de stijging van de huren en vrachten voor de capesizers van korte duur. De KWK Genesis (168.404 dwt, 1996) werd gecharterd oplevering Rotterdam, via Brazilië, teruglevering West-Europa voor $ 33.000 per dag.

Er zijn volop capesizers beschikbaar, zowel op de Atlantische routes als in het Verre Oosten en de druk op de huren en vrachten kan nog wel even aanhouden. Wel was er een verbetering van de huren en vrachten voor de panamaxen in het Verre Oosten. Dat kwam vooral door het grotere kolenaanbod. De Kind Seas (72.493 dwt, 2000) werd gecharterd voor een kolenreis van Oost-Australië naar Taiwan voor $ 33.000 per dag, de Zhen Xing Hai (70.000 dwt, 1995) voor een kolenreis van Indonesië naar Japan voor $ 29.000 per dag. Hiermee kwamen de huren voor de panamaxen in het Verre Oosten vrijwel op hetzelfde niveau van wat op de Atlantische routes werd betaald.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Kleinere handysizers populair | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Kleinere handysizers populair

Zoals werd verwacht was de stijging van de huren en vrachten voor de capesizers van korte duur. De KWK Genesis (168.404 dwt, 1996) werd gecharterd oplevering Rotterdam, via Brazilië, teruglevering West-Europa voor $ 33.000 per dag.

Er zijn volop capesizers beschikbaar, zowel op de Atlantische routes als in het Verre Oosten en de druk op de huren en vrachten kan nog wel even aanhouden. Wel was er een verbetering van de huren en vrachten voor de panamaxen in het Verre Oosten. Dat kwam vooral door het grotere kolenaanbod. De Kind Seas (72.493 dwt, 2000) werd gecharterd voor een kolenreis van Oost-Australië naar Taiwan voor $ 33.000 per dag, de Zhen Xing Hai (70.000 dwt, 1995) voor een kolenreis van Indonesië naar Japan voor $ 29.000 per dag. Hiermee kwamen de huren voor de panamaxen in het Verre Oosten vrijwel op hetzelfde niveau van wat op de Atlantische routes werd betaald.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer