Plotselinge opleving capesizers

Voor de capesizers kwam er een plotselinge opleving doordat een groot aantal reizen werd afgesloten. Daardoor stegen de vrachten voor reizen ijzererts van Brazilië naar China van $ 25 tot $ 29 per ton.

De Beaufiks
(180.310 dwt, 2004) werd gecharterd voor een reis van Ponta da Madeira naar
Taiwan voor $ 53.000 per dag. Maar het is erg onwaarschijnlijk dat dit feestje
lang zal duren, want er zijn volop schepen beschikbaar. De huren voor
periodecharters reageerden minder heftig. De Aquagem (167.102 dwt, 1997) werd
voor vijf tot zeven maanden gecharterd voor $ 37.000 per dag.
Voor de panamaxen is er hoop dat na de viering van het Chinese Nieuwjaar
de huren en vrachten in het Verre Oosten wat zullen verbeteren. Dat mag ook wel,
want de huren zijn er niet best. De Spartia (75.115 dwt, 2000) werd gecharterd
oplevering Shanghai, via Oostkust Australië, teruglevering India voor $ 23.000
per dag. Op de Atlantische routes is het nauwelijks beter. De Panamax Trader
(69.338 dwt, 1990) werd gecharterd oplevering Manzanillo, via Mobile,
teruglevering West-Europa voor $ 27.000 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Plotselinge opleving capesizers | Schuttevaer.nl

Plotselinge opleving capesizers

Voor de capesizers kwam er een plotselinge opleving doordat een groot aantal reizen werd afgesloten. Daardoor stegen de vrachten voor reizen ijzererts van Brazilië naar China van $ 25 tot $ 29 per ton.

De Beaufiks
(180.310 dwt, 2004) werd gecharterd voor een reis van Ponta da Madeira naar
Taiwan voor $ 53.000 per dag. Maar het is erg onwaarschijnlijk dat dit feestje
lang zal duren, want er zijn volop schepen beschikbaar. De huren voor
periodecharters reageerden minder heftig. De Aquagem (167.102 dwt, 1997) werd
voor vijf tot zeven maanden gecharterd voor $ 37.000 per dag.
Voor de panamaxen is er hoop dat na de viering van het Chinese Nieuwjaar
de huren en vrachten in het Verre Oosten wat zullen verbeteren. Dat mag ook wel,
want de huren zijn er niet best. De Spartia (75.115 dwt, 2000) werd gecharterd
oplevering Shanghai, via Oostkust Australië, teruglevering India voor $ 23.000
per dag. Op de Atlantische routes is het nauwelijks beter. De Panamax Trader
(69.338 dwt, 1990) werd gecharterd oplevering Manzanillo, via Mobile,
teruglevering West-Europa voor $ 27.000 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer