Zeevrachtenmarkt: Optimistische nieuwjaarstoespraken

Voor de panamaxen begon het 2010 in het Verre Oosten zoals het oude jaar was afgesloten, een weinig actieve markt. Door slecht weer in Noord-China nam de congestie in de havens toe, waardoor wat meer vraag naar tonnage ontstond.

De huren en vrachten bleven echter praktisch onveranderd. Het voornemen van India om de exportbelasting op ijzererts te verhogen kan voor de panamaxen nadelige gevolgen hebben. Door de beperkte diepgang in de meeste havens in India wordt verreweg het grootste gedeelte van ijzererts vervoerd door panamaxen. Als China door de duurdere Indiase ijzererts besluit meer vanuit Australië te importeren zal dat worden vervoerd door capesizers. De Tasskent (75.839 dwt, 2003) werd gecharterd oplevering Dalian voor een reis in de Pacific, teruglevering China voor $ 23.500 per dag. Op de Atlantische routes was het wat beter voor de panamaxen. De Genco Thunder (76.588 dwt, 2007) werd gecharterd oplevering Hamburg via Oostkust van de VS, teruglevering West-Europa voor $ 36.000 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Optimistische nieuwjaarstoespraken | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Optimistische nieuwjaarstoespraken

Voor de panamaxen begon het 2010 in het Verre Oosten zoals het oude jaar was afgesloten, een weinig actieve markt. Door slecht weer in Noord-China nam de congestie in de havens toe, waardoor wat meer vraag naar tonnage ontstond.

De huren en vrachten bleven echter praktisch onveranderd. Het voornemen van India om de exportbelasting op ijzererts te verhogen kan voor de panamaxen nadelige gevolgen hebben. Door de beperkte diepgang in de meeste havens in India wordt verreweg het grootste gedeelte van ijzererts vervoerd door panamaxen. Als China door de duurdere Indiase ijzererts besluit meer vanuit Australië te importeren zal dat worden vervoerd door capesizers. De Tasskent (75.839 dwt, 2003) werd gecharterd oplevering Dalian voor een reis in de Pacific, teruglevering China voor $ 23.500 per dag. Op de Atlantische routes was het wat beter voor de panamaxen. De Genco Thunder (76.588 dwt, 2007) werd gecharterd oplevering Hamburg via Oostkust van de VS, teruglevering West-Europa voor $ 36.000 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer