Vrachtenmarkt: Meer lading panamaxen

De huren en vrachten voor de panamaxen zitten in de lift naar boven. In het Verre Oosten kwam dit vooral door hogere importen van kolen door China. Een groot deel hiervan wordt door panamaxen vervoerd. China heeft besloten een netwerk van opslagplaatsen voor kolen aan te leggen. Hierdoor moeten eventuele invoerproblemen worden bestreden. Waarschijnlijk speelt de betrekkelijk lage prijs van steenkool hierbij ook een rol.

Door droogte in het Midden-Oosten, vooral in Iran maar ook in Irak en Saoedi-Arabië zijn deze landen gedwongen grote hoeveelheden tarwe en andere graansoorten te importeren. Iran is zelfs Egypte, traditioneel de grootste graanimporteur, gepasseerd. Opvallend is dat zelfs van de Verenigde Staten tarwe wordt betrokken, wel via tussenpersonen. De Perla Bulker (75.949 dwt, 2007) werd gecharterd oplevering West-Europa, teruglevering China voor $ 33.500 per dag, de Carl Mesem (73.880 dwt, 1999) oplevering Kandla, teruglevering China voor $ 21.000 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Vrachtenmarkt: Meer lading panamaxen | Schuttevaer.nl

Vrachtenmarkt: Meer lading panamaxen

De huren en vrachten voor de panamaxen zitten in de lift naar boven. In het Verre Oosten kwam dit vooral door hogere importen van kolen door China. Een groot deel hiervan wordt door panamaxen vervoerd. China heeft besloten een netwerk van opslagplaatsen voor kolen aan te leggen. Hierdoor moeten eventuele invoerproblemen worden bestreden. Waarschijnlijk speelt de betrekkelijk lage prijs van steenkool hierbij ook een rol.

Door droogte in het Midden-Oosten, vooral in Iran maar ook in Irak en Saoedi-Arabië zijn deze landen gedwongen grote hoeveelheden tarwe en andere graansoorten te importeren. Iran is zelfs Egypte, traditioneel de grootste graanimporteur, gepasseerd. Opvallend is dat zelfs van de Verenigde Staten tarwe wordt betrokken, wel via tussenpersonen. De Perla Bulker (75.949 dwt, 2007) werd gecharterd oplevering West-Europa, teruglevering China voor $ 33.500 per dag, de Carl Mesem (73.880 dwt, 1999) oplevering Kandla, teruglevering China voor $ 21.000 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer