Vrachtenmarkt: Beetje meer lading helpt niet

Even leek het alsof er wat meer ladingen voor de capesizers op de markt kwamen, zowel uit Australië als Zuid-Afrika kwamen berichten van meer afvaarten. De export van ijzererts van India naar China was al eerder toegenomen, maar dat wordt voornamelijk door panamaxen en de grotere handysizers vervoerd. Er zijn echter zoveel schepen beschikbaar dat een beetje meer lading de vrachtprijzen nauwelijks laat stijgen.

De berichten dat China haar eigen ijzerertswinning wil intensiveren drukte de stemming verder. De Cic Ellis S (171.218 dwt, 2003) werd gecharterd oplevering ZhanJiang, via Australië, teruglevering Rotterdam voor een erg lage $ 1250 per dag. Dan deed de Cape Riviera (185.879 dwt, 2005) het onder de omstandigheden nog goed. Dit schip werd voor twee tot vier maanden gecharterd voor $ 10.000 per dag plus een ballastbonus van $ 290.000.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Vrachtenmarkt: Beetje meer lading helpt niet | Schuttevaer.nl

Vrachtenmarkt: Beetje meer lading helpt niet

Even leek het alsof er wat meer ladingen voor de capesizers op de markt kwamen, zowel uit Australië als Zuid-Afrika kwamen berichten van meer afvaarten. De export van ijzererts van India naar China was al eerder toegenomen, maar dat wordt voornamelijk door panamaxen en de grotere handysizers vervoerd. Er zijn echter zoveel schepen beschikbaar dat een beetje meer lading de vrachtprijzen nauwelijks laat stijgen.

De berichten dat China haar eigen ijzerertswinning wil intensiveren drukte de stemming verder. De Cic Ellis S (171.218 dwt, 2003) werd gecharterd oplevering ZhanJiang, via Australië, teruglevering Rotterdam voor een erg lage $ 1250 per dag. Dan deed de Cape Riviera (185.879 dwt, 2005) het onder de omstandigheden nog goed. Dit schip werd voor twee tot vier maanden gecharterd voor $ 10.000 per dag plus een ballastbonus van $ 290.000.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer