Zeevrachtenmarkt: Betere vrachten tankvaart en droge bulklading

De crisis in de droge-ladingmarkt is nog niet voorbij of er wordt alweer gedacht aan het bestellen van droge-bulkschepen. In september tikte de charterhuur voor capesizers even de $ 15.000 per dag aan en ook deze maand zijn de huren redelijk. Maar die verbetering is geheel afhankelijk van de Chinese invoer van ijzererts en kolen. Dat is risicovol, want in steeds meer landen wordt geprotesteerd tegen de lage prijzen van Chinees staal en zijn of worden hogere invoerrechten geëist.

Zeevrachtenmarkt: Betere vrachten tankvaart en droge bulklading

Daar staat tegenover dat jaar de capaciteit van de droge-bulkvloot inderdaad verder is gedaald. En volgend jaar wordt een verdere daling verwacht, omdat in september de regelgeving over ballastwater van kracht wordt. Voor veel oudere schepen zullen de aanpassingskosten te hoog zijn.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Betere vrachten tankvaart en droge bulklading | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Betere vrachten tankvaart en droge bulklading

De crisis in de droge-ladingmarkt is nog niet voorbij of er wordt alweer gedacht aan het bestellen van droge-bulkschepen. In september tikte de charterhuur voor capesizers even de $ 15.000 per dag aan en ook deze maand zijn de huren redelijk. Maar die verbetering is geheel afhankelijk van de Chinese invoer van ijzererts en kolen. Dat is risicovol, want in steeds meer landen wordt geprotesteerd tegen de lage prijzen van Chinees staal en zijn of worden hogere invoerrechten geëist.

Zeevrachtenmarkt: Betere vrachten tankvaart en droge bulklading

Daar staat tegenover dat jaar de capaciteit van de droge-bulkvloot inderdaad verder is gedaald. En volgend jaar wordt een verdere daling verwacht, omdat in september de regelgeving over ballastwater van kracht wordt. Voor veel oudere schepen zullen de aanpassingskosten te hoog zijn.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer