Zeevrachtenmarkt: Stijgende vrachtprijzen

Het voortslepende dispuut tussen de Braziliaanse mijnbouwer Vale en China over het transport van ijzererts met valemaxen is nu eindelijk geregeld. Vale verkoopt acht valemaxen, bulkers van 400.000 dwt, aan Chinese staatsrederijen en huurt deze terug voor een lange periode.

Zeevrachtenmarkt: Stijgende vrachtprijzen

De verkoop aan het Chinese Cosco bracht $ 445 miljoen op. Vale en de Australische mijnbouwers hebben de winning van ijzererts vergroot ook al is de prijs van ijzererts sterk gedaald. Maar de voorraden ijzererts in China zijn laag en worden nu aangevuld, waardoor de huren en vrachten voor de capesizers konden stijgen. De mijnbouwers verwachten dat de laatste maanden van dit jaar de Chinese invoer van ijzererts hoog zal blijven en het herstel van de markt voor de capesizers voorlopig wel blijft. De charterhuren stegen flink. De Antonis Angelicousis (177.855 dwt, 2007) werd gecharterd voor een reis van Zuid-Afrika naar Singapore-Japan voor $ 16.000 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Stijgende vrachtprijzen | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Stijgende vrachtprijzen

Het voortslepende dispuut tussen de Braziliaanse mijnbouwer Vale en China over het transport van ijzererts met valemaxen is nu eindelijk geregeld. Vale verkoopt acht valemaxen, bulkers van 400.000 dwt, aan Chinese staatsrederijen en huurt deze terug voor een lange periode.

Zeevrachtenmarkt: Stijgende vrachtprijzen

De verkoop aan het Chinese Cosco bracht $ 445 miljoen op. Vale en de Australische mijnbouwers hebben de winning van ijzererts vergroot ook al is de prijs van ijzererts sterk gedaald. Maar de voorraden ijzererts in China zijn laag en worden nu aangevuld, waardoor de huren en vrachten voor de capesizers konden stijgen. De mijnbouwers verwachten dat de laatste maanden van dit jaar de Chinese invoer van ijzererts hoog zal blijven en het herstel van de markt voor de capesizers voorlopig wel blijft. De charterhuren stegen flink. De Antonis Angelicousis (177.855 dwt, 2007) werd gecharterd voor een reis van Zuid-Afrika naar Singapore-Japan voor $ 16.000 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer