Zeevrachtenmarkt: Nieuwbouw bij de vleet

Terwijl grote rederijen zoals de Chinese gigant Cosco in 2013 grote verliezen leden, blijft het plaatsen van nieuwbouworders maar doorgaan. Kennelijk gaat het behalen van een groter marktaandeel boven winstgevendheid. De huren van de droge bulkers zijn dit jaar nogal wisselvallig en voor de winterperiode aan de lage kant.

Bij periodecharters liggen de huren voor de panamaxen redelijk boven de operationele kosten. Een panamax van 2009 werd voor vijf tot zeven maanden gecharterd voor $ 15.900 per dag. De daling van de Japanse yen helpt de schepswerven aan flink wat orders en niet alleen van Japanse reders. De Taiwanese rederij Wisdom Marine bestelde in Japan drie 63.000 dwt droge bulkers voor een total van $ 86 miljoen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Nieuwbouw bij de vleet | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Nieuwbouw bij de vleet

Terwijl grote rederijen zoals de Chinese gigant Cosco in 2013 grote verliezen leden, blijft het plaatsen van nieuwbouworders maar doorgaan. Kennelijk gaat het behalen van een groter marktaandeel boven winstgevendheid. De huren van de droge bulkers zijn dit jaar nogal wisselvallig en voor de winterperiode aan de lage kant.

Bij periodecharters liggen de huren voor de panamaxen redelijk boven de operationele kosten. Een panamax van 2009 werd voor vijf tot zeven maanden gecharterd voor $ 15.900 per dag. De daling van de Japanse yen helpt de schepswerven aan flink wat orders en niet alleen van Japanse reders. De Taiwanese rederij Wisdom Marine bestelde in Japan drie 63.000 dwt droge bulkers voor een total van $ 86 miljoen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer