Aan de Reis: Werk Duitsland trekt iets aan

Er werd begin deze week op waterstand geladen. Verwachting is dat er de komende week niet veel meer water komt op de Duitse rivieren. Met laag water is er de angst dat een groter schip ervan door gaat met de partij van een kleiner schip.

De kleine schepen zijn bang voor concurrentie van de 110-meterschepen, de 110-meters vrezen op hun beurt de koppelverbanden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (15)

  • http://www.deaandeelhouder.nl/news/2012/7/4/ecb_scherpt_regels_onderpand_voor_banken_aan/

    Eigenlijk is dit het enige echte probleem waar de economie mee te maken heeft.. Een bank die zelf weinig geld meer heeft kan eenvoudigweg niet veel uitlenen.. Met of zonder staatsgarantie…

    Geplaatst door: Anoniempje op
  • zo zie je maar,met een staatsgarantie kun je het nog lang uithouden.
    daar heb ik angst voor.

    Geplaatst door: freedomfighter op
  • Beste zomaar een ondernemer,

    U vervalt in de dezelfde discussie zoals zo velen.

    U, gooit Uw hele hebben en houden op dit forum geeft Uw bevrachter de schuld en als U commentaar
    krijgt valt het allemaal wel mee. Ik heb mijn zaakjes helemaal niet op orde, ik probeer te overleven. Maar vroeger voeren wij veel grind van de bovenrijn naar Belgie, voor tarieven die toen
    ook al niet overhielden. Toen gingen de KVB echter
    met grind af naar die zelfde bestemmingen ik heb de charters nooit gezien, maar U raad het al het
    zal wel geen euro meer geweest zijn. Op zich was de
    begroting niet slecht, want 5000 ton x 5 is immers meer als 2000 x 6.(gefingeerd). De tijd heeft U echter ingehaald, het is immers KVB en 135 mtr. schepen gaan regenen. Aan de onderzijde van de markt worden de schepen koud uitgesaneerd in de vorm van sloop. Het is gewoon een markt, wat schaars is, is duur en KVB den zijn niet schaars. Een KVB is nu eenmaal duurder in exploitatie dan een vrijvarend schip, zeker tot
    de 86 meter grens. In deze range tussen schepen
    vechten niet de bevrachters de strijd uit maar
    de ondernemers van de schepen. Verder veel succes
    met uw onderneming!

    Geplaatst door: peter op
  • @ zomaar een ondernemer,

    Ik vind dat u gelijk heeft. Maar het feit is wel dat de tussenhandel niet dezelfde financiële druk heeft als zijn schippers. Dus kan hij meer marge verliezen zonder dat hij hier echt hinder van ondervind.
    Tenminste daar ga ik maar vanuit aangezien de markt voor tussenpersonen alleen nog maar gegroeid is de laatste 4 jaar.

    U kijkt kritisch naar uw uitgaven, en uw tussenhandelaar is niets meer dan een ordinaire kostenpost die rendement op moet leveren. Ik vind dat u een goede kritische insteek heeft, het is uiteindelijk een samenspel van ALLE partijen.

    Het is en het blijft een feit dat onze tussenhandel cruciaal is in het verkopen van het product binnenvaart naar onze klant toe, en met name op welke manier dat gebeurt..

    Geplaatst door: Anoniempje op
  • Beste Peter,

    Ik geef de bevrachter niet de schuld, maar ik mag toch verwachten dat deze als bemiddelaar een acceptabele prijs voor mij bewerkstelligd waarvoor ik overigens graag provisie betaal. Ik wil de bevrachter laten meekijken naar de exploitatie van een koppelverband.
    Technisch ben ik failliet! Zou best kunnen ja, ik denk echter dat dat wel meevalt met een verband van nog geen 15 jaar
    oud, maar misschien ook wel ja. Nu moet ik hem in de hoek leggen of zo?? Teveel personeel? Een paar Filipijnen die 8 maanden aan boord blijven en moeilijke communicatie, dat is maatschappelijk verantwoord? Ik moet gewoon voor een continu exploitatie 5 á 6 mensen aan boord hebben. Maar goed Peter, jij hebt waarschijnlijk al je zaakjes goed op orde en vaart niet onder kostprijs. Gefeliciteerd en je reactie voegt echt iets toe. Succes!!

    Geplaatst door: Zomaar een ondernemer op
  • volgens mij gaat het ook niet zo zeer om schuld geven in deze, en termen als technisch failliet gaan mij te ver. dat ben je namelijk pas wanneer je meer schulden dan bezittingen hebt, en dat heeft deze man niet.
    echter geschetse situatie geeft duidelijk aan dat niet rendabel geexploiteerd kan worden in huidige marktsituatie, en gebrek aan concurrentie positie, aangezien kostprijs momenteel niet afgedwongen kan worden,
    een ieder behouden vaart, en bovendien hoop gezondheid en wijsheid tgoegewenst!!!

    Geplaatst door: skipper op
  • Zomaar een ondernemer,

    U schetst een mooi plaatje, hoe het allemaal zou moeten. Maar U moet niet Uw bevrachter hier de
    schuld van geven. U heeft met Uw KVB een slechte
    concurentie positie. Te duur ingekocht, te veel hypotheek, te veel personeel. Kortom U bent technisch failliet.

    Geplaatst door: peter op
  • @ Zomaar een ondernemer,

    Ik vind het dapper van u dat er nu eens iemand is die zijn berekeningen open en blood op tafel leg.
    Ook heb ik waardering voor het feit dat u de hand in eigen boezem steekt en erbij zegt dat u eigenlijk al 4 jaar niet aan u dagkosten/vergoeding toekomt.
    Ik zelf ben aktief in de tank vaart en als ik u personeels kosten bekijkt zie ik daar geen gekke dingen bij een stuurman met patent voor 1800 euro per maand ik wou dat ik ze kon vinden.
    Als er meerdere ondernemers zo eerlijk naar hun explotatie kijken zou er volgens mij toch iets moeten veranderen.
    Ik hoop voor u en mij dat er nu eindelijk eens mensen zijn die tegen kostprijs + een reserve marge gaan varen.

    Geplaatst door: Jan s op
  • Beste bevrachter

    Bij deze wil ik graag dat men zich eens verplaatst in de ondernemer en eens meekijkt naar de exploitatie van een schip. Men geeft aan dit te weten, maar zegt niets te kunnen doen. Ik ben uw relatie, ik betaal daar ook commissie voor, en u dient zich in te zetten voor een verantwoorde vrachtprijs die kostendekkend is.
    Ik exploiteer een koppelverband en laat dan ook de exploitatie van een koppelverband zien.
    Als ik een reis afsla omdat het niet kostendekkend is, dient dit teruggekoppeld te worden naar de verlader en moet u als bemiddelaar onderhandelen voor mij, daar wordt u tenslotte voor betaald.
    Maar nee, u heeft een netwerk van collega bevrachters en deponeert de reis op ‘de markt’ totdat iemand de reis aanneemt.

    Om 24 uur per dag met een koppelverband te mogen varen moeten er minimaal 5 mensen aan boord zijn, waarvan 3 met een patent of anders 6 mensen, waarvan 2 met patent. De goedkoopste exploitatie is 5 mensen, waarvan dus 3 met patent.

    1e kapitein € 2.850,- netto
    2e kapitein € 2.500,- netto
    stuurman met patent € 1.800,- netto
    bootsman € 1.500,- netto
    matroos € 1.300,- netto
    – – – – – – – –
    totaal € 9.950,- netto

    We varen met 2 gelijke ploegen 14 dagen op/ 14 dagen af, dus netto personeelskosten is
    € 19.900,-.
    Daar komt uiteraard loonbelasting, sociale afdrachten, pensioen en vakantiegeld bij, wat gemiddeld gesteld is op 68%
    Dus totale loonkosten € 19.900,- x 168% = € 33.432,- bruto per maand.
    Dit is inclusief mijn vrouw en mijn eigen persoontje die 14 dagen/14 dagen op/af meevaren.

    Verder dient het schip verzekert te zijn zowel casco als lading (P & I), maar ook personeelsverzekeringen zijn noodzakelijk, zoals ongevallen en ziekteverzuim.
    Deze verzekeringen kosten mij op jaarbasis circa € 42.000,-, is € 3.500,- per maand.

    Een schip van 190 meter (5750 ton) die 365 dagen per jaar dag en nacht ingezet wordt heeft reparatie en onderhoud nodig, deze kosten zijn circa € 48.000,- per jaar, is
    € 4.000,- per maand. (koppeldraden, touwen, verf, smeerolie, poetslappen, filters, materiaal, schroefreparatie, enz.enz.)

    Dan hebben we nog algemene kosten van circa € 3.000,- per maand. Algemene kosten omvatten eten en drinken personeel, schoonmaakmiddelen aan boord, accountantskosten, vervoer van personeel, lidmaatschap bond, vakbladen, TV abonnement, bankkosten, enz.enz.

    Rente: € 3.000.000,- hypotheek x 5% = € 150.000,- : 12 = € 12.500,- per maand.
    Aflossing: € 240.000,- per jaar = € 20.000,- per maand.

    Totale hypotheeksom was € 3.600.000,- op een schip van € 4.500.000,- (20% eigen vermogen) en de eerste 2 1/2 jaar € 600.000,- afgelost.

    Op basis van deze gegevens moet ik netto € 917.184,- per jaar opvaren, op basis van 340 vaardagen is dat € 2.697,60 per dag.
    Nu kan ik een keer een jaar niet aflossen en dan moet ik € 1.991,72 netto per dag opvaren, echter doe ik dit in overleg met de bank als dat noodzakelijk is door onverwachte omstandigheden en dus niet structureel.
    Ik moet dus gewoon € 2.700,- netto per dag opvaren voor een verantwoorde exploitatie.
    Dan maak ik nog geen winst, reserveer niet voor toekomstige investeringen of verbeteringen, reken geen rente op eigen vermogen, rijd geen auto, geen gekke dingen dus!!
    Ik kan u melden dat ik dus al 4 jaar lang niet Maatschappelijk Verantwoord Onderneem en waarschijnlijk zijn er maar weinig binnenvaartondernemers die dit wel doen.

    Met de huidige gasolieprijs moet een reisje Mannheim al ruim € 27.000,- opleveren op basis van 6 dagen. Het komt zelden voor dat we gelijk laden bij de EMO en/of dat we gelijk lossen, dus die 6 dagen mag ik echt wel rekenen.

    Een afvarig reisje met 8 m3 gasolieverbruik en 4 vaardagen moet dus al ruim € 17.000,- opbrengen. Vaak zit er een hoop leegvaart tussen of een weekend en moet men dus feitelijk ook 5 dagen rekenen en is dus een kleine € 20.000,- inclusief havengeld.

    Waarschijnlijk kunnen we het heel lang volhouden door structureel met een mannetje te weinig te varen, patent van ouders aan boord of ouders die zelf meevaren omdat de kinderen het moeilijk hebben. De vrouw die voor een habbekrats aan boord is, zelf het gehele jaar aan boord zitten, buitenlands (goedkoper) personeel, structureel niet aflossen en ga zo maar door.
    Maar of dit Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is……………

    Zomaar een ondernemer

    Geplaatst door: zomaar een ondernemer op
  • Ik mis hier iets Er werd weing betaald wordt hier geschreven
    Helemaal niet weinig betaald want alles is aangenomen
    Wat een gezeur De schipper is tevreden anders bleef er wel werk over Want ik ben nog niet weg Lig nog steeds

    Geplaatst door: Bedrijfseconoom op
  • Gelukkig zitten er weinig coasters op de rivier !!

    Geplaatst door: Containerman op
  • @ van’t Groen: Kortom: een trieste bedrijfstak waarin de ondernemers voorlopig niet in staat zullen zijn zich boven hun eigen niveau uit te vechten bij gebrek aan intelligente visie en leiderschap.
    ————————————————-
    U vergeet de onnodige vooroordelen.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • @Martin: er zijn bijna geen bedrijfstakken waar de angstcultuur zo overheersend is als in de binnenvaart. Bevrachters zijn bang voor verladers, schippers en voor elkaar; schippers zijn bang voor bevrachters en voor elkaar en voor de bank. Dit heeft niks met gezonde marktwerking of vrije concurrentie te maken, maar met diepgewortelde angst voor de toekomst en compleet wantrouwen in de eigen onderneming. Zo’n mentaliteit valt niet van de ene op de andere dag te veranderen, daar gaat minstens een hele generatie overheen. Het zou al schelen als jullie branchevertegenwoordiging veel meer zelfvertrouwen zou uitstralen en ophoudt de angstcultuur overeind te houden (CBRB is daar bijvoorbeeld een ster in door de eigen leden – bevrachters en schippers tegen elkaar uit te spelen en de daar aangesloten schippers en bevrachters trappen er al jaren massaal in onder het motto dat de kwaliteit van de organisatie hoog is. In werkelijkheid krijgen ze geen ruk voor elkaar behalve roepen dat ze kwaliteit leveren. Schuttevaer doet haar best maar mist iedere vorm van intelligente diplomatie om een effectieve lobby op te zetten, hoewel dat het laatste jaar iets beter gaat en de BBU is goed in ledenservice maar kan op Europees niveau niet meekomen). Kortom: een trieste bedrijfstak waarin de ondernemers voorlopig niet in staat zullen zijn zich boven hun eigen niveau uit te vechten bij gebrek aan intelligente visie en leiderschap.

    Geplaatst door: R. van ’t Groen op
  • 1 metertje erbij hoeven we ook niet bang te zijn en het vaart gemakkelijker.

    Geplaatst door: theo op
  • ANGST BANG VREZEN

    Misschien, maar ik heb ook nog nooit een medium gezien wat dit zo voedt!

    Petje af hoor, bah!

    Geplaatst door: Martin op

Reageer

Aan de Reis: Werk Duitsland trekt iets aan | Schuttevaer.nl

Aan de Reis: Werk Duitsland trekt iets aan

Er werd begin deze week op waterstand geladen. Verwachting is dat er de komende week niet veel meer water komt op de Duitse rivieren. Met laag water is er de angst dat een groter schip ervan door gaat met de partij van een kleiner schip.

De kleine schepen zijn bang voor concurrentie van de 110-meterschepen, de 110-meters vrezen op hun beurt de koppelverbanden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (15)

  • http://www.deaandeelhouder.nl/news/2012/7/4/ecb_scherpt_regels_onderpand_voor_banken_aan/

    Eigenlijk is dit het enige echte probleem waar de economie mee te maken heeft.. Een bank die zelf weinig geld meer heeft kan eenvoudigweg niet veel uitlenen.. Met of zonder staatsgarantie…

    Geplaatst door: Anoniempje op
  • zo zie je maar,met een staatsgarantie kun je het nog lang uithouden.
    daar heb ik angst voor.

    Geplaatst door: freedomfighter op
  • Beste zomaar een ondernemer,

    U vervalt in de dezelfde discussie zoals zo velen.

    U, gooit Uw hele hebben en houden op dit forum geeft Uw bevrachter de schuld en als U commentaar
    krijgt valt het allemaal wel mee. Ik heb mijn zaakjes helemaal niet op orde, ik probeer te overleven. Maar vroeger voeren wij veel grind van de bovenrijn naar Belgie, voor tarieven die toen
    ook al niet overhielden. Toen gingen de KVB echter
    met grind af naar die zelfde bestemmingen ik heb de charters nooit gezien, maar U raad het al het
    zal wel geen euro meer geweest zijn. Op zich was de
    begroting niet slecht, want 5000 ton x 5 is immers meer als 2000 x 6.(gefingeerd). De tijd heeft U echter ingehaald, het is immers KVB en 135 mtr. schepen gaan regenen. Aan de onderzijde van de markt worden de schepen koud uitgesaneerd in de vorm van sloop. Het is gewoon een markt, wat schaars is, is duur en KVB den zijn niet schaars. Een KVB is nu eenmaal duurder in exploitatie dan een vrijvarend schip, zeker tot
    de 86 meter grens. In deze range tussen schepen
    vechten niet de bevrachters de strijd uit maar
    de ondernemers van de schepen. Verder veel succes
    met uw onderneming!

    Geplaatst door: peter op
  • @ zomaar een ondernemer,

    Ik vind dat u gelijk heeft. Maar het feit is wel dat de tussenhandel niet dezelfde financiële druk heeft als zijn schippers. Dus kan hij meer marge verliezen zonder dat hij hier echt hinder van ondervind.
    Tenminste daar ga ik maar vanuit aangezien de markt voor tussenpersonen alleen nog maar gegroeid is de laatste 4 jaar.

    U kijkt kritisch naar uw uitgaven, en uw tussenhandelaar is niets meer dan een ordinaire kostenpost die rendement op moet leveren. Ik vind dat u een goede kritische insteek heeft, het is uiteindelijk een samenspel van ALLE partijen.

    Het is en het blijft een feit dat onze tussenhandel cruciaal is in het verkopen van het product binnenvaart naar onze klant toe, en met name op welke manier dat gebeurt..

    Geplaatst door: Anoniempje op
  • Beste Peter,

    Ik geef de bevrachter niet de schuld, maar ik mag toch verwachten dat deze als bemiddelaar een acceptabele prijs voor mij bewerkstelligd waarvoor ik overigens graag provisie betaal. Ik wil de bevrachter laten meekijken naar de exploitatie van een koppelverband.
    Technisch ben ik failliet! Zou best kunnen ja, ik denk echter dat dat wel meevalt met een verband van nog geen 15 jaar
    oud, maar misschien ook wel ja. Nu moet ik hem in de hoek leggen of zo?? Teveel personeel? Een paar Filipijnen die 8 maanden aan boord blijven en moeilijke communicatie, dat is maatschappelijk verantwoord? Ik moet gewoon voor een continu exploitatie 5 á 6 mensen aan boord hebben. Maar goed Peter, jij hebt waarschijnlijk al je zaakjes goed op orde en vaart niet onder kostprijs. Gefeliciteerd en je reactie voegt echt iets toe. Succes!!

    Geplaatst door: Zomaar een ondernemer op
  • volgens mij gaat het ook niet zo zeer om schuld geven in deze, en termen als technisch failliet gaan mij te ver. dat ben je namelijk pas wanneer je meer schulden dan bezittingen hebt, en dat heeft deze man niet.
    echter geschetse situatie geeft duidelijk aan dat niet rendabel geexploiteerd kan worden in huidige marktsituatie, en gebrek aan concurrentie positie, aangezien kostprijs momenteel niet afgedwongen kan worden,
    een ieder behouden vaart, en bovendien hoop gezondheid en wijsheid tgoegewenst!!!

    Geplaatst door: skipper op
  • Zomaar een ondernemer,

    U schetst een mooi plaatje, hoe het allemaal zou moeten. Maar U moet niet Uw bevrachter hier de
    schuld van geven. U heeft met Uw KVB een slechte
    concurentie positie. Te duur ingekocht, te veel hypotheek, te veel personeel. Kortom U bent technisch failliet.

    Geplaatst door: peter op
  • @ Zomaar een ondernemer,

    Ik vind het dapper van u dat er nu eens iemand is die zijn berekeningen open en blood op tafel leg.
    Ook heb ik waardering voor het feit dat u de hand in eigen boezem steekt en erbij zegt dat u eigenlijk al 4 jaar niet aan u dagkosten/vergoeding toekomt.
    Ik zelf ben aktief in de tank vaart en als ik u personeels kosten bekijkt zie ik daar geen gekke dingen bij een stuurman met patent voor 1800 euro per maand ik wou dat ik ze kon vinden.
    Als er meerdere ondernemers zo eerlijk naar hun explotatie kijken zou er volgens mij toch iets moeten veranderen.
    Ik hoop voor u en mij dat er nu eindelijk eens mensen zijn die tegen kostprijs + een reserve marge gaan varen.

    Geplaatst door: Jan s op
  • Beste bevrachter

    Bij deze wil ik graag dat men zich eens verplaatst in de ondernemer en eens meekijkt naar de exploitatie van een schip. Men geeft aan dit te weten, maar zegt niets te kunnen doen. Ik ben uw relatie, ik betaal daar ook commissie voor, en u dient zich in te zetten voor een verantwoorde vrachtprijs die kostendekkend is.
    Ik exploiteer een koppelverband en laat dan ook de exploitatie van een koppelverband zien.
    Als ik een reis afsla omdat het niet kostendekkend is, dient dit teruggekoppeld te worden naar de verlader en moet u als bemiddelaar onderhandelen voor mij, daar wordt u tenslotte voor betaald.
    Maar nee, u heeft een netwerk van collega bevrachters en deponeert de reis op ‘de markt’ totdat iemand de reis aanneemt.

    Om 24 uur per dag met een koppelverband te mogen varen moeten er minimaal 5 mensen aan boord zijn, waarvan 3 met een patent of anders 6 mensen, waarvan 2 met patent. De goedkoopste exploitatie is 5 mensen, waarvan dus 3 met patent.

    1e kapitein € 2.850,- netto
    2e kapitein € 2.500,- netto
    stuurman met patent € 1.800,- netto
    bootsman € 1.500,- netto
    matroos € 1.300,- netto
    – – – – – – – –
    totaal € 9.950,- netto

    We varen met 2 gelijke ploegen 14 dagen op/ 14 dagen af, dus netto personeelskosten is
    € 19.900,-.
    Daar komt uiteraard loonbelasting, sociale afdrachten, pensioen en vakantiegeld bij, wat gemiddeld gesteld is op 68%
    Dus totale loonkosten € 19.900,- x 168% = € 33.432,- bruto per maand.
    Dit is inclusief mijn vrouw en mijn eigen persoontje die 14 dagen/14 dagen op/af meevaren.

    Verder dient het schip verzekert te zijn zowel casco als lading (P & I), maar ook personeelsverzekeringen zijn noodzakelijk, zoals ongevallen en ziekteverzuim.
    Deze verzekeringen kosten mij op jaarbasis circa € 42.000,-, is € 3.500,- per maand.

    Een schip van 190 meter (5750 ton) die 365 dagen per jaar dag en nacht ingezet wordt heeft reparatie en onderhoud nodig, deze kosten zijn circa € 48.000,- per jaar, is
    € 4.000,- per maand. (koppeldraden, touwen, verf, smeerolie, poetslappen, filters, materiaal, schroefreparatie, enz.enz.)

    Dan hebben we nog algemene kosten van circa € 3.000,- per maand. Algemene kosten omvatten eten en drinken personeel, schoonmaakmiddelen aan boord, accountantskosten, vervoer van personeel, lidmaatschap bond, vakbladen, TV abonnement, bankkosten, enz.enz.

    Rente: € 3.000.000,- hypotheek x 5% = € 150.000,- : 12 = € 12.500,- per maand.
    Aflossing: € 240.000,- per jaar = € 20.000,- per maand.

    Totale hypotheeksom was € 3.600.000,- op een schip van € 4.500.000,- (20% eigen vermogen) en de eerste 2 1/2 jaar € 600.000,- afgelost.

    Op basis van deze gegevens moet ik netto € 917.184,- per jaar opvaren, op basis van 340 vaardagen is dat € 2.697,60 per dag.
    Nu kan ik een keer een jaar niet aflossen en dan moet ik € 1.991,72 netto per dag opvaren, echter doe ik dit in overleg met de bank als dat noodzakelijk is door onverwachte omstandigheden en dus niet structureel.
    Ik moet dus gewoon € 2.700,- netto per dag opvaren voor een verantwoorde exploitatie.
    Dan maak ik nog geen winst, reserveer niet voor toekomstige investeringen of verbeteringen, reken geen rente op eigen vermogen, rijd geen auto, geen gekke dingen dus!!
    Ik kan u melden dat ik dus al 4 jaar lang niet Maatschappelijk Verantwoord Onderneem en waarschijnlijk zijn er maar weinig binnenvaartondernemers die dit wel doen.

    Met de huidige gasolieprijs moet een reisje Mannheim al ruim € 27.000,- opleveren op basis van 6 dagen. Het komt zelden voor dat we gelijk laden bij de EMO en/of dat we gelijk lossen, dus die 6 dagen mag ik echt wel rekenen.

    Een afvarig reisje met 8 m3 gasolieverbruik en 4 vaardagen moet dus al ruim € 17.000,- opbrengen. Vaak zit er een hoop leegvaart tussen of een weekend en moet men dus feitelijk ook 5 dagen rekenen en is dus een kleine € 20.000,- inclusief havengeld.

    Waarschijnlijk kunnen we het heel lang volhouden door structureel met een mannetje te weinig te varen, patent van ouders aan boord of ouders die zelf meevaren omdat de kinderen het moeilijk hebben. De vrouw die voor een habbekrats aan boord is, zelf het gehele jaar aan boord zitten, buitenlands (goedkoper) personeel, structureel niet aflossen en ga zo maar door.
    Maar of dit Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is……………

    Zomaar een ondernemer

    Geplaatst door: zomaar een ondernemer op
  • Ik mis hier iets Er werd weing betaald wordt hier geschreven
    Helemaal niet weinig betaald want alles is aangenomen
    Wat een gezeur De schipper is tevreden anders bleef er wel werk over Want ik ben nog niet weg Lig nog steeds

    Geplaatst door: Bedrijfseconoom op
  • Gelukkig zitten er weinig coasters op de rivier !!

    Geplaatst door: Containerman op
  • @ van’t Groen: Kortom: een trieste bedrijfstak waarin de ondernemers voorlopig niet in staat zullen zijn zich boven hun eigen niveau uit te vechten bij gebrek aan intelligente visie en leiderschap.
    ————————————————-
    U vergeet de onnodige vooroordelen.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • @Martin: er zijn bijna geen bedrijfstakken waar de angstcultuur zo overheersend is als in de binnenvaart. Bevrachters zijn bang voor verladers, schippers en voor elkaar; schippers zijn bang voor bevrachters en voor elkaar en voor de bank. Dit heeft niks met gezonde marktwerking of vrije concurrentie te maken, maar met diepgewortelde angst voor de toekomst en compleet wantrouwen in de eigen onderneming. Zo’n mentaliteit valt niet van de ene op de andere dag te veranderen, daar gaat minstens een hele generatie overheen. Het zou al schelen als jullie branchevertegenwoordiging veel meer zelfvertrouwen zou uitstralen en ophoudt de angstcultuur overeind te houden (CBRB is daar bijvoorbeeld een ster in door de eigen leden – bevrachters en schippers tegen elkaar uit te spelen en de daar aangesloten schippers en bevrachters trappen er al jaren massaal in onder het motto dat de kwaliteit van de organisatie hoog is. In werkelijkheid krijgen ze geen ruk voor elkaar behalve roepen dat ze kwaliteit leveren. Schuttevaer doet haar best maar mist iedere vorm van intelligente diplomatie om een effectieve lobby op te zetten, hoewel dat het laatste jaar iets beter gaat en de BBU is goed in ledenservice maar kan op Europees niveau niet meekomen). Kortom: een trieste bedrijfstak waarin de ondernemers voorlopig niet in staat zullen zijn zich boven hun eigen niveau uit te vechten bij gebrek aan intelligente visie en leiderschap.

    Geplaatst door: R. van ’t Groen op
  • 1 metertje erbij hoeven we ook niet bang te zijn en het vaart gemakkelijker.

    Geplaatst door: theo op
  • ANGST BANG VREZEN

    Misschien, maar ik heb ook nog nooit een medium gezien wat dit zo voedt!

    Petje af hoor, bah!

    Geplaatst door: Martin op

Reageer