Duits binnenvaartvolume blijft stagneren

Het vervoersvolume van de binnenvaart op Duitse binnenwateren blijft stagneren, meldt Destatis, het Duitse statistisch bureau in Wiesbaden. Na nauwelijks groei (+0,4%) in maart, vergeleken met 2011, was er in april dit jaar een teruggang met 0,6% naar 18,1 miljoen ton. Over de eerste vier maanden was de teruggang per saldo 0,3% naar 71,7 miljoen ton.

Het vervoer in Nederlandse
schepen op Duitse vaarwegen nam in april met 2,4% af naar 10,0 miljoen ton, over
de eerste vier maanden was er nog een lichte groei met 0,4% naar 41,1 miljoen
ton. Duitse schepen vervoerden in eigen land in april 4,9% meer (5,9 miljoen
ton), over de eerste vier maanden bleef er met een verlies van 1,4% nog 22,0
miljoen ton lading over. De vervoersprestatie in over kilometers vervoerde
tonnen (tonkm) nam in april toe met 1,2% naar 4,6 miljard tonkm en in de eerste
vier maanden met 5,9% naar 18,6 miljard tonkm.
Alles onderuit
Behalve het doorgaande
vervoer (+8,0% naar 1,7 miljoen ton) gingen in april alle ladingstromen
onderuit. Relatief het sterkst was de daling in het uitgaande vervoer, met 3,2%
naar 3,8 miljoen ton. Over de eerste vier maanden liep de teruggang in dat
segment op met 5,4% naar 15,0 miljoen ton. Het grootste segment, dat van de
importlading uit Belgische en Nederlandse zeehavens, liep in de maand april met
1,1% terug naar 8,1 miljoen ton en groeide in de eerste vier maanden met 0,9%
naar 33,4 miljoen ton. Het vervoer binnen Duitsland verminderde in de maand
april met 0,3% naar 4,4 miljoen ton en over de eerste vier maanden met 0,9%
naar 16,5 miljoen ton.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Duits binnenvaartvolume blijft stagneren | Schuttevaer.nl

Duits binnenvaartvolume blijft stagneren

Het vervoersvolume van de binnenvaart op Duitse binnenwateren blijft stagneren, meldt Destatis, het Duitse statistisch bureau in Wiesbaden. Na nauwelijks groei (+0,4%) in maart, vergeleken met 2011, was er in april dit jaar een teruggang met 0,6% naar 18,1 miljoen ton. Over de eerste vier maanden was de teruggang per saldo 0,3% naar 71,7 miljoen ton.

Het vervoer in Nederlandse
schepen op Duitse vaarwegen nam in april met 2,4% af naar 10,0 miljoen ton, over
de eerste vier maanden was er nog een lichte groei met 0,4% naar 41,1 miljoen
ton. Duitse schepen vervoerden in eigen land in april 4,9% meer (5,9 miljoen
ton), over de eerste vier maanden bleef er met een verlies van 1,4% nog 22,0
miljoen ton lading over. De vervoersprestatie in over kilometers vervoerde
tonnen (tonkm) nam in april toe met 1,2% naar 4,6 miljard tonkm en in de eerste
vier maanden met 5,9% naar 18,6 miljard tonkm.
Alles onderuit
Behalve het doorgaande
vervoer (+8,0% naar 1,7 miljoen ton) gingen in april alle ladingstromen
onderuit. Relatief het sterkst was de daling in het uitgaande vervoer, met 3,2%
naar 3,8 miljoen ton. Over de eerste vier maanden liep de teruggang in dat
segment op met 5,4% naar 15,0 miljoen ton. Het grootste segment, dat van de
importlading uit Belgische en Nederlandse zeehavens, liep in de maand april met
1,1% terug naar 8,1 miljoen ton en groeide in de eerste vier maanden met 0,9%
naar 33,4 miljoen ton. Het vervoer binnen Duitsland verminderde in de maand
april met 0,3% naar 4,4 miljoen ton en over de eerste vier maanden met 0,9%
naar 16,5 miljoen ton.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer