‘Bevrachter verantwoordelijk voor arbeidsomstandigheden aan boord’

Bevrachtingskantoren die gebruik maken van huurschepen, moeten er rekening mee houden dat ze mogelijk verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor de arbeidsomstandigheden aan boord van die schepen. Dat stelt Arbospecialist Peter de Leeuw. ‘Het hangt af van de mate van zelfstandigheid van de schipper.’

Arbospecialist De Leeuw waarschuwt voor inzet huurschepen

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (38)

  • Hallo mensen,
    Het is maar net wat je van je leven maken.Ik zit niet in de huur en verdien dan misschien wat minder , maar kan alles nog wel betalen hoor !Er komen gemiddeld per jaar 1000 uren op het klokje ; hoeveel zouden dat er zijn als ik voor 14 uur per dag , 6 dagen in de week verhuurd zou zijn? Deel als verhuurd schip inderdaad je vervoerde tonnen eens door je daggeld , en dan zie je hoe goedkoop je bent……en dus gaan de tarieven op de spotmarkt ook onderuit , volgens mij.
    Ik ben alweer bezig met een lang weekend , veel plezier allemaal.

    Geplaatst door: Knoeiertje op
  • Ik ben het tot op zekere hoogte eens met dhr. De Leeuw, maar misschien kunt u ook de n.m.a. eens aanpakken, die het tegenhoudt dat er in de binnenvaart over kostprijzen e.d. gepraat kan worden? Of laten we het over de majors in de olieproductie hebben? Zij verlangen van de schepen het hoogste kwaliteitsniveau, zonder daarvoor ook maar een enkele financiele consessie te willen doen aan de individuele schipper. Deze gang van zaken gaat op voor de hele binnenvaart! Nu kunt u zeggen, je bent ondernemer, je bent zelf verantwoordelijk, maar zoals eerder gezegd, elke zinvolle poging tot vruchtbare samenwerking word gefrustreerd door de overheid e.d. En kijk dan eens hoe bedrijven als Shell en B.P. zich gedragen in Nigeria resp. de golf van Mexico! Het spijt me om het te moeten zeggen, maar dhr, de Leeuw zoekt te makkelijke slachtoffers, waarschijnlijk omdat hij zelf ook alleen de kleintjes kan/mag/durft aan te pakken. De hele verladerszooi is gewoon een zooitje witteboordencriminelen! Maar klassejustitie? Dat kennen we in Nederland natuurlijk niet! Meneer de Leeuw, ook u bent om te kotsen! Doe eens iets waar je ballen voor nodig hebt!

    Geplaatst door: betweter op
  • prutteltje,

    De vrije schepen zijn inderdaad goepkoper als de huurschepen. Maar U vergeet, dat ze schepen zijn gaan huren omdat die goedkoper waren dan vrije
    schepen. U moet Uw vervoerde tonnage die U in een jaar doet eens deln door Uw daghuur, U zult schrikken waar U dan per ton op uitkomt. Huurschepen hebben voor bevrachters of verladers maar 1 doel; Meer geld verdienen dan 5% provisie. Dat wil niet zeggen dat je in de huur slecht verdient, maar om je nu zo slim voor te doen gaat mij te ver!

    Geplaatst door: jantje op
  • Meneer Uit Den Broek toch,

    Wat een naar verhaal, U bent gewoon het goedkoopste schip wat ze hebben kunnen huren. Net
    als overal,is de goepkoopste aan de bak. Maar ik
    weet voor 99% zeker dat U er dit jaar ook uit vliegt.Ik word zo moe van al die slimmerikken. Mensen probeer dit soort onzin te vermijden, we doen allemaal ons best, wat hebben we eraan om elkaar
    zo te choqeren?

    Geplaatst door: pietje op
  • Was ik nog vergeten.

    Wat heeft meer met prostitutie te doen, ik die mijn schip voor een jaar verhuur of diegenen die iedere week weer opnieuw een bevrachter om een reis te mogen doen in zijn anus moeten kruipen?

    Geplaatst door: Piet Uitdebroek op
  • Moet wel lachen over de onderstaande commentaren 🙂
    Natuurlijk bestaat er ook onder de huurschepen/ondernemers groot verschil. Laatst kwam er een buurman langs gelopen, die al jaar en dag bij een bekende Bevrachter in de huur zit, en vertelde mij trots, dat hij nu dezelfde auto als ik had gekocht en toonde op onze auto op het roefdak. Het verschil is, dat dit niet onze enigste auto is (een iets nieuwere staat thuis in de garage), die we bezitten, en ik deze 6 jaar geleden nieuw heb gekocht. Hij nu 6 jaar later een tweedehands met 150.000 km er op! Ik vaar bij dezelfde bevrachter in daghuur, zit om 20:00h voor de televisie, heb 3 man personeel onder Nederlandse condities in loondienst, moet me geen zorgen maken over de gasolieprijs en niet met domme bevrachters discuteren. Ik houd met ons 100×9.50m schip na een jaartje daghuur na aftrek van ALLE kosten 102.000€ over. Sorry dat ik dit anoniem heb geplaatst, is normaal niet mijn aard. Maar anders zaten vele van jullie nu op jullie knieën naar onze bevrachter te bellen.

    Geplaatst door: Piet Uitdebroek op
  • huurschepen of timecharters even een update de timecharters ind e tankvaart worden nu in glijvlucht naar beneden bijgesteld dus de meer verdiensten zijn bijna ten einde.
    Wordt doodziek van die hele markt je ben gebonden met handen en voeten aan die bevrachters,waneer mag een schipper nu eens gewoon zien wat zijn schip werkelijk opvaar of je nu in timecharter vaar of in de spot niemand weet wat deze leiden achteroverdrukken.
    in slechte tijden volgens hun dan zijn ze er als de kippen bij om je charter onderuit te halen al staat het voor vijf jaar een contract betekend gewoon helemaal niets voor deze lui.
    gaat het goed mag je ook niet verdienen want dan hebben ze weer de smoes dat ze de slechte tijden moeten verekenen.
    om moedeloos van te worden
    Wordt eens volwassen en ga eens normaal aan de tafel met de binnenvaartondernemers zo als het nu gaat gaat het een keer grandioos fout dit kan gewoon niet langer zo door gaan.

    Geplaatst door: doet er niet toe op
  • @Loesje: bedankt! 🙂

    Geplaatst door: PieterW op
  • @skipper

    U zult helemaal gelijk hebben maar uit ervaring zijn er verschillende huren en er zijn ook verschillende vaargebieden en scheeps typen.
    Aangezien u annoniem bent heb ik zo mijn vraagtekens.
    Namelijk:Waar voer u,huur 5 of 6 of 7 dagen in de week,14,16 of 24uurs vaart,Havengelden en loods vrij,hoe zat het bij u met sperringen e/d,zat er een index koppeling aan,Gasolie vrij of ook smeerolien en filters?,Huur over 2,40m,2,50m of volle tonnenmaat of diepgang?,Overuren,hoe hoog,enkel alleen bij laden/lossen of varen?Wanneer in een etmaal?,lengte huur?,was het eenmalig,een rondreis,Jaarhuur?,loodsen vrij?,Grens passgae,s met daarbij onkosten vergoeding?
    Zomaar even een greep wat een bepaalde huur in kan houden wat u eigenlijk niet onderbouwt maar annoniem beweert of dat u nu gelijk heeft of niet.

    Geplaatst door: F.Schoenmakers/ms REVISIO op
  • Prutteltje ,ik geef niet op de huurschepen af ik denk dat u nu in de huur gewoon meer verdient per uur let wel op per uur omdat u bevrachter zijn eigen werk niet afgeeft ik zeg alleen dat doordat er huur schepen zijn de ondernemender schippers destijds geen vracht meer konden krijgen en het verziekt werd als het huurschip nog lag te laden of voordat hij aan genomen was zorgde de bevrachter voor terug werk zodat hij er geen geld bij in zou schieten ,
    Die schipper kreeg zelfs zijn financiering rond op dat huurcontract want hij had zekerheid en werd daardoor ook nog hoger gefinancierd dus zat in principe al in de tang,
    Terwijl die ondernemende schippers lagere financieringen kregen ,

    Geplaatst door: Jansen op
  • De huurschipper heeft het gedaan…
    De nieuwbouw heeft het gedaan…
    De vrije markt heeft het gedaan…
    De oude goedkope schepen hebben het gedaan…
    De Polen/Tsjechen hebben het gedaan…
    De binnenvaartorganisaties hebben het gedaan…
    De cooperaties hebben het gedaan…
    De bevrachters hebben het gedaan…
    De makelaars hebben het gedaan…
    De banken hebben het gedaan…
    Ik……………………….

    Geplaatst door: Loesje… op
  • @ revisio

    Kijk ik ben het volkomen eens met uw uitleg, en visie, enige pijnpunt: op het moment dat ras lukraak 50 cent per ton per dag ging roepen, hadden wij er 60 in de huur, dus dat is, zij het onbedoeld, ook gewoon onderbieden, en dan doe je dus helaas met de menigte mee,

    Geplaatst door: schipper op
  • Goedendag,

    In plaats van dit onnozele geruzie kunnen jullie misschien met elkaar een oplossing zoeken om de binnenvaart te redden, zo maak je er zelf alleen maar meer een puinhoop van en bereik je niks…

    Ideetje?

    Gr een schipperinnetje

    Geplaatst door: Schipperinnetje op
  • Aan allen,

    Als mede eigenaar van 3 schepen waarvan er een in de huur vaart en de andere twee vrij kan ik het een en ander vergelijken.
    Op dit moment verdient het huurschip aanzienlijk meer als de twee in de vrije vaart.
    Maar om nu te gaan zeggen dat de huur schepen de markt verzieken gaat me echt te ver.
    Er is namelijk maar een persoon die de markt verziekt en dat zijn jullie zelf.
    Als er 200 schepen zowel vracht als tankers onder de prijs varen laat ze gaan want die 200 schepen kunnen niet alles weg varen.
    Maar als we bang als kleine kinderen ook maar met zijn allen voor iedere prijs gaan varen zal het nooit veranderen.
    Je kan iedereen de schuld geven banken ,makelaars,bevrachters,nieuwbouw,135 meter schepenen nu de huurschepen,maar begin eerst eens bij jezelf voor je anderen de schuld geeft.

    Geplaatst door: Jan .S op
  • @skipper

    Heel simpel.
    -Mijn bedrijf inzetten in een vorm van samenwerking tot verbeteren van de markt,marktpositie voor ons en andere COLLEGA,s van groot tot klein en dat des noods in de daghuur in de opzet van dat concept!
    -Om aan het RAS plan mee te werken over onze schaduw heen te springen en daghuur te accepteren!
    [Zakenrelatie,s en bekende collega,s weten dat wij zelden werken met daghuren]
    Maar waar het mij om ging met mijn vorige berichtje is dat het onproffesioneel en erg kortzichtig door te stellen vracht of daghuur elkaar onderuit halen want voor beide geld dat de goedkoopste het werk gaat doen.
    Door met het RAS plan mee te werken hadden we tenminste de hoop om de neerwaartse spiraal in de markt te stoppen [vrachten/huren] en daardoor een soort bodem te creëren.Daarbij kwam via inderdaad de 14 uurs dagvaart principe in de vorm van daghuur een kapaciteits beheersing opgang.Geen enkel vorm van samenwerking in de binnenvaart is perfect.Maar niks doen en alles en iedereen af te kraken getuigd ook niet van gezond ondernemend denken.
    Ik hoop hiermee uw vraag voldoende heb beantwoord.

    Mvg

    Geplaatst door: F.Schoenmakers/ms REVISIO op
  • helemaal mee eens revisio, maar waarom wilde juist jij dan INDEHUUR bij de EUBO???

    Geplaatst door: skipper op
  • Tja,we liggen samen te lossen met de Labe 21 die verhuurt is bij Overmeer.
    Als onze 85m collega het zelfde huur krijgt die nog moet gaan investeren om aan de regeltje,s van de CCR te gaan voldoen of erop geanticipeert heeft en in een jongere schip heeft geinvesteerd….zal ook niet met de huurprijs weg kunnen komen die notabene een nederlands bevrachtingskantoor aan onze oost europese collega,s willen betalen.
    Mijn conclusie,ook in de huur bepaalt gewoon de goedkoopste de prijs.

    Geplaatst door: F.Schoenmakers/ms REVISIO op
  • toch welleuk dat er zo word afgegeven op ons- huurschepen.mijn bevrachten klaagt steen en been over partikulieren die zo goedkoop varen dat wij huur schepen teweinig opbrengen en dus waarschijnlijk uit de huur moeten, of de prijs moeten laten zakken.

    Geplaatst door: prutteltje op
  • Juist Jassen@ zo is het. Wij worden met z’n alle gedicteerd, alleen dat zien de meeste niet eens meer. Zodra er een duppie bij gepraat wordt van een ZEER lage vracht, denken ze dat ze nog een spekkoper zijn ook. Het is BETER om de handen ineen te slaan met collega’s om er iets van te maken. Wij kunnen wel zeggen de bank, de bevrachter, de makelaar, MAAR die laten zich niet in hun kont kijken, dus er wordt niets gedaan vanaf hun kant.

    Geplaatst door: Skipper op
  • Misschien heeft dhr de Leeuw geen onderzoek gedaan bij 85 m schepen maar bij containerschepen die in de dag huur zitten,misschien is het wel eens goed dat er eens iets boven water komt .
    Wat ik,wel nog even wil opmerken is dat als ik er vroeger geld bij vroeg per ton voor een bepaalde reis dat tegen mij altijd gezegd werd ik gooi het wel in een huur schip.
    23 jaar geleden voeren wij naar de main en toen ze de huur schepen uitvonden konden wij in de op en in de afvaart van en naar de Main geen vracht meer krijgen naar behoren,
    Daghuur is naar mijn inziens destijds voor schippers uit gevonden die niet ondernemend waren en bevrachters die snel rijk wilden worden want deze laatste hadden in 1 keer schepen waar ze over konden beslissen zodat ze de markt konden dicteren .

    Geplaatst door: Jansen op
  • Waar praten we over. Wat een niveau. De studie van de heer de Leeuw is zijn mening en zijn veronderstelling. Heb respect voor de mening van de heer de Leeuw, de man is tenslotte lang genoeg werkzaam geweest in deze materie. Laat het eerst maar is tot een zaak komen, mocht daar aanleiding voor zijn. De rechter zal dan uiteindelijk bepalen of de heer de Leeuw gelijk heeft.

    Geplaatst door: H. van Buren op
  • zou huurhoer zich niet zo noemen omdat Martin schrijft dat de schipper een hoer wordt van de bevrachter??

    R.68 U zegt dat de huurschepen de marktverziekers zijn? dan vraag ik mij af waarom dat zich regelmatig collega’s zich ver beneden onze huurprijs aanbieden. zijn dit dan huurschippers of vrije markt schippers?

    Ik vind net zoals huurhoer ook dat, niet iedereen over dezelfde kam scheren, een deel beursschippers aan de luie kant zijn.

    Geplaatst door: michel op
  • Je schip in de huur afgeven is niet altijd het zelfde. Als de vrijheid heb om zelf invloed op de gang van zaken. Dus vooral op sociaal vlak er ruimte blijft die jij invult, is het boven artikel niet van toepassing. Als men door de prijs druk van de markt zich van beide zeiden deze ruimte laat afnemen kan de juridische kant wel eens omslaan naar de bevrachtingskantoren. Er zijn daar al voorbeelden van in andere branches.

    Geplaatst door: Harrie op
  • Ha ha die Huurhoer dat is een dombo zeg.
    Hij zegt dat hij geen huurhoer is maar hij noemt zich wel zo.
    En die uitspraak over beurs schippers van hem getuigt ook niet van bijster veel verstand.
    Zolang er nog veel van die dommerikken rond varen wordt het niks meer met die binnenvaart.
    Dan de tijd dat de beurs schippers nog voeren, toen kon volgens mij iedereen alles betalen.
    Volgens mij hebben we nu veel te veel ego trippers, als ik het maar heb kosten wat kost.
    Dat ze er niks mee verdienen maakt ze niet uit.
    Nee dan die luie beurs schippers zoals HUURHOER ze noemt, die hoefden zich niet te verhuren om hun bedrijf draaiende te houden
    Ex beurs schipper

    Geplaatst door: Arie prut op
  • Dit is gewoon termijn charter. Wat is daar zo bijzonder aan dat het zoveel geklaag en ongefundeerde beschuldigingen van “vrije” schippers oplevert? Eerst verpest de nieuwbouw de markt,dan de banken of de overheid en nu weer de charters. Kan iemand misschien alle marktverpesters even op een rijtje zetten?

    Geplaatst door: PieterW op
  • over het onderwerp in de krant.
    volgens mij stel je het schip en de bemanning terbeschikking voor een periode van huur.de schipper/kaptein blijft zelf verantwoordelijk voor de papieren en onderhoud van zijn schip.tenzij anders overeen gekomen.
    het is ook gebruikelijk machinekamer vrij. daar valt ook de verf niet onder die nodig is om het schiptoonbaar tehouden.bv gmp.het word anders bij huurkoop/leasen lijkt mij. dus is dit weer een storm in glas water.
    over de beurs en die bakken jonges is niet dat de beurs zo goed werkte maar was gewoon een maas in het regelement die mooi gebruikt is op een legale manier. en daar achter in de rijnhaven werd genoeg gedaan behalve varen!!in mijn ogen waren beursschippers luie mensen. moet je enes kijken hoeveel er gestopt zijn toen de beurs wegging..ze wilden niet zoveel varenen werken voor de centen.volgens mij als er al nieuwbouw was onder de beurs schepen moesten ze ook naar boven gaan varen of ze gingen faiete…

    Geplaatst door: huurhoer op
  • degene die de markt verzieken zijn niet degene die grote hypothecaire investeringen gedaan hebben om te betere middelen hebben om tot goede verdienste te komen, maar degene die dit gedaan hebben om voor het oog niet achter te blijven, echter een mooi buitenkant, verhuld niet de inhoudsloosheid , want echt ondernemerschap is niet gelieerd in de inhoudsloze durf ten koste van zichzelf en anderen om een hypotheek aan te gaan, om met open ogen de overcapaciteit te vergroten, een huurschipper is hier niet debet aan, een huurschipper hoeft ook niet zo nodig te liegen in het vaartijden boek, een leugenaar vuiler van hart… dan een hoer

    Geplaatst door: ex huurschipper op
  • Mijnheer of Mevr. Huur……

    Hoe haalt U het in Uw hoofd om zich zo te noemen?

    U reageerd op mijn reactie. Het is geen schande om je met je schip te verhuren, maar je moet nu
    niet denken dat je dan het slimste jongetje van de klas bent. U rebt met geen woord over die grove belediging die maakt naar de zg. beursschipper die 3 weken leeg lag en in de kroeg zat. Die zg. beursschipper bestond trouwens niet.
    De beurs was voor iedereen toegankelijk die een
    vergunning had om binnenlandvervoer te verrichten.
    Wist U trouwens dat er veel mensen rijk zijn geworden op die beurs? Als voorbeeld noem ik de
    bakkenjongens die 8 weken leeg lagen en in de kolenpendels kwamen. HH veel plezier verder in in je carriere en ik hoop dat U nog lang in de huur zit, want mensen zoals U op de spotmarkt beloofd
    niet veel goeds.

    Geplaatst door: peter op
  • @ peter.zolang ik in de huur meer zal verdienendan in de vrije vaart dan zal ik mij netjes en heerlijk mezelf blijvern verhuren en netjes de 14 uur aan houden.en zo niet dan word er 75e per uur afgerekend.dat is altijd nog meer dan perton varen.en stel dat ze nog wat aan mij verdienen dan doen ze dat maar maar ik heb nook een redelijke boterham en dat kan niet elke vrije vaarder zegggen.en het boeie me niet wat de ander heeft als ik maar genoeg heb.of dat nu verhuurd is of in een cooperatie dat zal ik op een moment beslissen als dat voor mij en me onderneming goed is/ het beste is.

    Geplaatst door: huurhoer op
  • Er werd gesproken over huurhoer, nu is dit al sinds mensenheugenis een beroep, durf zelfs te beweren dat als deze dames er niet waren, niet alle vrouwen veilig op straat liepen, maar dit terzake, als je je verhuurt werk je in opdracht van derde, als je bij een baas werkt of ZZP bent ook, het deel vrijheid voor onderhandelen is weg, je moet hiervan houden, ik doe dit liever 1 maal per jaar, mijn huid zo duur mogelijk verkopen.
    En je hebt gelijk het is opgekropte emoties van wat wij verloren hebben in de goede tijd.
    Denk ook niet dat de huur en dat andere woord het zo bedoelde, maar soms is het moeilijk om iets op papier te zetten en later realiseer je je dat het er staat en terug kan niet meer.
    Dus zodoende kwam ik aan de gelijktrekking .

    Geplaatst door: Hagens op
  • Hagens,

    Nog even een aanvulling op mijn vorige reactie,

    U schrijft; elke werknemer of ZZP is een ……
    namens mijn visie.

    Ik heb mijn stukje nog eens een paar keer overgelezen, maar ik herken hier niets in dat ik
    werknemers of ZZP ers beledig. Waarom zou ik dat
    doen? Kunt U mij een verklaring geven, op deze
    onjuiste bejegening?

    Geplaatst door: peter op
  • Mijnheer Hagens,

    Ik begrijp Uw frustatie. Maar deze Mijnheer of Mevrouw, die zich zelf Huurhoer noemt, beledigd
    een groot deel van de binnenvaart ondernemers door te stellen, dat iemand die vroeger over de beurs voer, lui was en altijd in de kroeg zat.
    Als je je zelf als hoer uitgeeft zoals deze man of vrouw doet vraag je om een reactie.
    Verder wil ik u zeggen dat dit niet mijn schrijfstijl is, maar soms gaan mensen te ver en moet je ze behandelen zoals je jouw behandelen.
    Volgende keer een waardiger dialoog.
    En bedankt voor Uw reactie.

    Geplaatst door: peter op
  • Peter, hoe en met wie jij het bed deelt, zoals je dat al doet, maakt mij niet zoveel uit, je gedraagt je toch respectloos, tov van iemand van het andere geslacht.
    Voorts mag ik uit jou woorden opmaken dat elke werknemer een hoer is oftewel loonslaaf, ook de ZZP.
    Geloof je nu werkelijk dat de bevrachters van die 5 % een kantoor draaiende kunnen houden.
    Bevrachters nemen een ladingpakket van door to door, dit betekent dat ze aan de vracht links of rechtsom verdienen, maar sluit jij je ogen maar en denk maar dat de bevrachter(s) waar jij voor vaart dit niet doen, als je bevrachter A belt kan je de reis voor bijv. € 9 doen bel je bevrachter B kan je dezelfde reis voor € 9,25 doen, waar denk je waar dit kwartje blijft, misschien wel in de bus voor de condooms.
    Nee vriend we hebben allemaal boter op ons hoofd jij niet meer als een ander.

    Geplaatst door: Hagens op
  • Heb vroeger over de beurs gevaren en soms naar Duitsland, en sinds dat de buers weg is in de huur, om de eenvoudige reden dat ik wil weten wat ik opvaar per jaar, en het gemak, in goede tijden kost het je geld en in mindere tijden brengt het op, over het algemeen is het eindresultaat hetzelfde.
    Om mij nu voor alles en nog wat uit te maken geeft geen pas, maar ja je moet toch iemand de schuld geven.
    Het is crisis, dus dat we minder verdienen is logisch op de wal vallen er ook ontslagen en kan je loon inleveren.
    Maar ja de grote schepen hebben de schuld gehad, dus nu de volgende categorie schepen.
    En dat de bevrachter de huurschepen aan de gang houdt is logisch ze kosten hem per dag geld, voorts weet die wat hij er aan heeft, en moet ik eerlijk toegeven dat je soms een reis doet die je liever niet doet, maar dit zal als je los vaart ook wel zo zijn.

    Geplaatst door: Hagens op
  • @68
    die beurs was voor luie mensen die inde kroeg wilde zitten 3 weken lang om dan maar een reisje tegaan doen voor veel teveel geld vergeleken met de afstand.. omdat die 3 weken toch betaald moesten worden.een beurs systeem zou wel werken.. ben ik niet op tegen wel op vaste prijzen. en als jij zegt dat ik met mij huur schip de vracht naar de kloote maak!? dan wil ik wel weten wat ik dan de laatste 3 jaar verkeerd gedaan heb om met altjd meer dan 0,5 cent perton perdag verdiend tehebben in de laatste 3 jaar. en daar voor was het zelfs nog meer,die huur schepen zijn het probleem niet voor lage vrachten hoor maar die gene die bang zijn en de bevrachters geloven dat er niet meer betaald word. hoe anders kan het zijn dat een pas beginnend bevrachtings kantoor in zn 2e jaar dat ze bestaan zn 7 ton netto winst heeft gehad in 2009?wij schippers zijn zelf de schuldige hoor. en ja sommige bevrachtingskantoren omdat ze het ons willen doen geloven dat er minder betaald word. verder niets
    groeten van een gelukkige huurder

    Geplaatst door: huurhoer op
  • @huurhoer !
    WAKKER WORDEN !!!!!! Ook huurschepen varen beneden de werkelijke kostprijs !!!!!!
    Huurschepen zijn de grootste marktverziekers die er zijn !!!!!!
    Door al de huurschepen die er nu rond varen is de markt zo kapot gemaakt dat er geen
    Normale exploitatie van je bedrijf meer mogelijk is . Voor de vrije markt hadden we een beurs .
    De beurs is door de bevrachters en verladers uitgehold tot dat er geen voldoende lading
    Meer was voor al de schepen die over de beurs hun geld verdiende . Hierdoor ontstond de verdeeldheid in de binnenvaart . De beurs kon wel weg want er was toch niets meer te verdienen met het varen over de beurs . Hier heeft de regering dankbaar gebruik van gemaakt en de beurs afgeschaft .
    En wat gebeurd er nu ? Ja precies het zelfde ! De vrije markt word uitgehold door het te laten varen van huurschepen en een paar eigen schepen ! De vrije markt word op deze manier zo klein gehouden dat de bevrachters en verladers lekker de vrachtprijs kunnen bepalen !
    Ik ben tegen huurvaren !

    Geplaatst door: R68 op
  • nou het lijkt me beter dan eens een keuringslijst temaken voor bevrachtingskantoren!ik ben nu zn 6 jaar verhuurd en ben zeker geen hoer van de bevrachtingskantoor!er is altijd nog overleg wat we gaan doen tot zekere hoogte en word met heel veel respect gewerkt MET elkaar!en als zelfstandig ondernemer heb ik het volgens mij beter gedaan dan de meeste collegas rond me heen die vrijvaren!en die aantal gevallen moet je dan de ondernemersdiplomas afpakken omdat ze gewoon vast goed kunnen varen maar niet kunnen ondernemen!dat is het probleem en niet of het nu zo belangrijk is waar ik ga bunkeren.bv, die huur die ik heb op dit moment met mijn 86 meterschip is net zo hoog als die van me concurent van 135 meter.. mag jij me vertellen waar het mis gaat!?

    Geplaatst door: huurhoer op
  • Goed zo!!!!

    Door de manier van desorganisatie van de markt en de klote prijzen is verhuren super makkelijk en wordt de schipper een hoer van de bevrachter.

    Niets te vertellen en doen wat gezegt wordt anders huren we een ander.

    Eigenaar bemoeit zich er niet meer mee en vangt zijn poen en het personeel probeert een middenweg te vinden tussen werk houden en slapen en voor de rest zorgen.

    Prima initiatief!!

    kunnen we misschien weer een beetje vrije schippers worden.

    Nu alleen nog de eigenaar ervan overtuigen dat het niet lief i om ter doen alsof je van niets weet. Snap ze wel hoor, een schippertje van vroeger noemt zichzelf nu investeerder en wil het gezeur niet hebben dus de bevrachter krijgt de control

    Geplaatst door: martin op

Reageer

‘Bevrachter verantwoordelijk voor arbeidsomstandigheden aan boord’ | Schuttevaer.nl

‘Bevrachter verantwoordelijk voor arbeidsomstandigheden aan boord’

Bevrachtingskantoren die gebruik maken van huurschepen, moeten er rekening mee houden dat ze mogelijk verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor de arbeidsomstandigheden aan boord van die schepen. Dat stelt Arbospecialist Peter de Leeuw. ‘Het hangt af van de mate van zelfstandigheid van de schipper.’

Arbospecialist De Leeuw waarschuwt voor inzet huurschepen

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (38)

  • Hallo mensen,
    Het is maar net wat je van je leven maken.Ik zit niet in de huur en verdien dan misschien wat minder , maar kan alles nog wel betalen hoor !Er komen gemiddeld per jaar 1000 uren op het klokje ; hoeveel zouden dat er zijn als ik voor 14 uur per dag , 6 dagen in de week verhuurd zou zijn? Deel als verhuurd schip inderdaad je vervoerde tonnen eens door je daggeld , en dan zie je hoe goedkoop je bent……en dus gaan de tarieven op de spotmarkt ook onderuit , volgens mij.
    Ik ben alweer bezig met een lang weekend , veel plezier allemaal.

    Geplaatst door: Knoeiertje op
  • Ik ben het tot op zekere hoogte eens met dhr. De Leeuw, maar misschien kunt u ook de n.m.a. eens aanpakken, die het tegenhoudt dat er in de binnenvaart over kostprijzen e.d. gepraat kan worden? Of laten we het over de majors in de olieproductie hebben? Zij verlangen van de schepen het hoogste kwaliteitsniveau, zonder daarvoor ook maar een enkele financiele consessie te willen doen aan de individuele schipper. Deze gang van zaken gaat op voor de hele binnenvaart! Nu kunt u zeggen, je bent ondernemer, je bent zelf verantwoordelijk, maar zoals eerder gezegd, elke zinvolle poging tot vruchtbare samenwerking word gefrustreerd door de overheid e.d. En kijk dan eens hoe bedrijven als Shell en B.P. zich gedragen in Nigeria resp. de golf van Mexico! Het spijt me om het te moeten zeggen, maar dhr, de Leeuw zoekt te makkelijke slachtoffers, waarschijnlijk omdat hij zelf ook alleen de kleintjes kan/mag/durft aan te pakken. De hele verladerszooi is gewoon een zooitje witteboordencriminelen! Maar klassejustitie? Dat kennen we in Nederland natuurlijk niet! Meneer de Leeuw, ook u bent om te kotsen! Doe eens iets waar je ballen voor nodig hebt!

    Geplaatst door: betweter op
  • prutteltje,

    De vrije schepen zijn inderdaad goepkoper als de huurschepen. Maar U vergeet, dat ze schepen zijn gaan huren omdat die goedkoper waren dan vrije
    schepen. U moet Uw vervoerde tonnage die U in een jaar doet eens deln door Uw daghuur, U zult schrikken waar U dan per ton op uitkomt. Huurschepen hebben voor bevrachters of verladers maar 1 doel; Meer geld verdienen dan 5% provisie. Dat wil niet zeggen dat je in de huur slecht verdient, maar om je nu zo slim voor te doen gaat mij te ver!

    Geplaatst door: jantje op
  • Meneer Uit Den Broek toch,

    Wat een naar verhaal, U bent gewoon het goedkoopste schip wat ze hebben kunnen huren. Net
    als overal,is de goepkoopste aan de bak. Maar ik
    weet voor 99% zeker dat U er dit jaar ook uit vliegt.Ik word zo moe van al die slimmerikken. Mensen probeer dit soort onzin te vermijden, we doen allemaal ons best, wat hebben we eraan om elkaar
    zo te choqeren?

    Geplaatst door: pietje op
  • Was ik nog vergeten.

    Wat heeft meer met prostitutie te doen, ik die mijn schip voor een jaar verhuur of diegenen die iedere week weer opnieuw een bevrachter om een reis te mogen doen in zijn anus moeten kruipen?

    Geplaatst door: Piet Uitdebroek op
  • Moet wel lachen over de onderstaande commentaren 🙂
    Natuurlijk bestaat er ook onder de huurschepen/ondernemers groot verschil. Laatst kwam er een buurman langs gelopen, die al jaar en dag bij een bekende Bevrachter in de huur zit, en vertelde mij trots, dat hij nu dezelfde auto als ik had gekocht en toonde op onze auto op het roefdak. Het verschil is, dat dit niet onze enigste auto is (een iets nieuwere staat thuis in de garage), die we bezitten, en ik deze 6 jaar geleden nieuw heb gekocht. Hij nu 6 jaar later een tweedehands met 150.000 km er op! Ik vaar bij dezelfde bevrachter in daghuur, zit om 20:00h voor de televisie, heb 3 man personeel onder Nederlandse condities in loondienst, moet me geen zorgen maken over de gasolieprijs en niet met domme bevrachters discuteren. Ik houd met ons 100×9.50m schip na een jaartje daghuur na aftrek van ALLE kosten 102.000€ over. Sorry dat ik dit anoniem heb geplaatst, is normaal niet mijn aard. Maar anders zaten vele van jullie nu op jullie knieën naar onze bevrachter te bellen.

    Geplaatst door: Piet Uitdebroek op
  • huurschepen of timecharters even een update de timecharters ind e tankvaart worden nu in glijvlucht naar beneden bijgesteld dus de meer verdiensten zijn bijna ten einde.
    Wordt doodziek van die hele markt je ben gebonden met handen en voeten aan die bevrachters,waneer mag een schipper nu eens gewoon zien wat zijn schip werkelijk opvaar of je nu in timecharter vaar of in de spot niemand weet wat deze leiden achteroverdrukken.
    in slechte tijden volgens hun dan zijn ze er als de kippen bij om je charter onderuit te halen al staat het voor vijf jaar een contract betekend gewoon helemaal niets voor deze lui.
    gaat het goed mag je ook niet verdienen want dan hebben ze weer de smoes dat ze de slechte tijden moeten verekenen.
    om moedeloos van te worden
    Wordt eens volwassen en ga eens normaal aan de tafel met de binnenvaartondernemers zo als het nu gaat gaat het een keer grandioos fout dit kan gewoon niet langer zo door gaan.

    Geplaatst door: doet er niet toe op
  • @Loesje: bedankt! 🙂

    Geplaatst door: PieterW op
  • @skipper

    U zult helemaal gelijk hebben maar uit ervaring zijn er verschillende huren en er zijn ook verschillende vaargebieden en scheeps typen.
    Aangezien u annoniem bent heb ik zo mijn vraagtekens.
    Namelijk:Waar voer u,huur 5 of 6 of 7 dagen in de week,14,16 of 24uurs vaart,Havengelden en loods vrij,hoe zat het bij u met sperringen e/d,zat er een index koppeling aan,Gasolie vrij of ook smeerolien en filters?,Huur over 2,40m,2,50m of volle tonnenmaat of diepgang?,Overuren,hoe hoog,enkel alleen bij laden/lossen of varen?Wanneer in een etmaal?,lengte huur?,was het eenmalig,een rondreis,Jaarhuur?,loodsen vrij?,Grens passgae,s met daarbij onkosten vergoeding?
    Zomaar even een greep wat een bepaalde huur in kan houden wat u eigenlijk niet onderbouwt maar annoniem beweert of dat u nu gelijk heeft of niet.

    Geplaatst door: F.Schoenmakers/ms REVISIO op
  • Prutteltje ,ik geef niet op de huurschepen af ik denk dat u nu in de huur gewoon meer verdient per uur let wel op per uur omdat u bevrachter zijn eigen werk niet afgeeft ik zeg alleen dat doordat er huur schepen zijn de ondernemender schippers destijds geen vracht meer konden krijgen en het verziekt werd als het huurschip nog lag te laden of voordat hij aan genomen was zorgde de bevrachter voor terug werk zodat hij er geen geld bij in zou schieten ,
    Die schipper kreeg zelfs zijn financiering rond op dat huurcontract want hij had zekerheid en werd daardoor ook nog hoger gefinancierd dus zat in principe al in de tang,
    Terwijl die ondernemende schippers lagere financieringen kregen ,

    Geplaatst door: Jansen op
  • De huurschipper heeft het gedaan…
    De nieuwbouw heeft het gedaan…
    De vrije markt heeft het gedaan…
    De oude goedkope schepen hebben het gedaan…
    De Polen/Tsjechen hebben het gedaan…
    De binnenvaartorganisaties hebben het gedaan…
    De cooperaties hebben het gedaan…
    De bevrachters hebben het gedaan…
    De makelaars hebben het gedaan…
    De banken hebben het gedaan…
    Ik……………………….

    Geplaatst door: Loesje… op
  • @ revisio

    Kijk ik ben het volkomen eens met uw uitleg, en visie, enige pijnpunt: op het moment dat ras lukraak 50 cent per ton per dag ging roepen, hadden wij er 60 in de huur, dus dat is, zij het onbedoeld, ook gewoon onderbieden, en dan doe je dus helaas met de menigte mee,

    Geplaatst door: schipper op
  • Goedendag,

    In plaats van dit onnozele geruzie kunnen jullie misschien met elkaar een oplossing zoeken om de binnenvaart te redden, zo maak je er zelf alleen maar meer een puinhoop van en bereik je niks…

    Ideetje?

    Gr een schipperinnetje

    Geplaatst door: Schipperinnetje op
  • Aan allen,

    Als mede eigenaar van 3 schepen waarvan er een in de huur vaart en de andere twee vrij kan ik het een en ander vergelijken.
    Op dit moment verdient het huurschip aanzienlijk meer als de twee in de vrije vaart.
    Maar om nu te gaan zeggen dat de huur schepen de markt verzieken gaat me echt te ver.
    Er is namelijk maar een persoon die de markt verziekt en dat zijn jullie zelf.
    Als er 200 schepen zowel vracht als tankers onder de prijs varen laat ze gaan want die 200 schepen kunnen niet alles weg varen.
    Maar als we bang als kleine kinderen ook maar met zijn allen voor iedere prijs gaan varen zal het nooit veranderen.
    Je kan iedereen de schuld geven banken ,makelaars,bevrachters,nieuwbouw,135 meter schepenen nu de huurschepen,maar begin eerst eens bij jezelf voor je anderen de schuld geeft.

    Geplaatst door: Jan .S op
  • @skipper

    Heel simpel.
    -Mijn bedrijf inzetten in een vorm van samenwerking tot verbeteren van de markt,marktpositie voor ons en andere COLLEGA,s van groot tot klein en dat des noods in de daghuur in de opzet van dat concept!
    -Om aan het RAS plan mee te werken over onze schaduw heen te springen en daghuur te accepteren!
    [Zakenrelatie,s en bekende collega,s weten dat wij zelden werken met daghuren]
    Maar waar het mij om ging met mijn vorige berichtje is dat het onproffesioneel en erg kortzichtig door te stellen vracht of daghuur elkaar onderuit halen want voor beide geld dat de goedkoopste het werk gaat doen.
    Door met het RAS plan mee te werken hadden we tenminste de hoop om de neerwaartse spiraal in de markt te stoppen [vrachten/huren] en daardoor een soort bodem te creëren.Daarbij kwam via inderdaad de 14 uurs dagvaart principe in de vorm van daghuur een kapaciteits beheersing opgang.Geen enkel vorm van samenwerking in de binnenvaart is perfect.Maar niks doen en alles en iedereen af te kraken getuigd ook niet van gezond ondernemend denken.
    Ik hoop hiermee uw vraag voldoende heb beantwoord.

    Mvg

    Geplaatst door: F.Schoenmakers/ms REVISIO op
  • helemaal mee eens revisio, maar waarom wilde juist jij dan INDEHUUR bij de EUBO???

    Geplaatst door: skipper op
  • Tja,we liggen samen te lossen met de Labe 21 die verhuurt is bij Overmeer.
    Als onze 85m collega het zelfde huur krijgt die nog moet gaan investeren om aan de regeltje,s van de CCR te gaan voldoen of erop geanticipeert heeft en in een jongere schip heeft geinvesteerd….zal ook niet met de huurprijs weg kunnen komen die notabene een nederlands bevrachtingskantoor aan onze oost europese collega,s willen betalen.
    Mijn conclusie,ook in de huur bepaalt gewoon de goedkoopste de prijs.

    Geplaatst door: F.Schoenmakers/ms REVISIO op
  • toch welleuk dat er zo word afgegeven op ons- huurschepen.mijn bevrachten klaagt steen en been over partikulieren die zo goedkoop varen dat wij huur schepen teweinig opbrengen en dus waarschijnlijk uit de huur moeten, of de prijs moeten laten zakken.

    Geplaatst door: prutteltje op
  • Juist Jassen@ zo is het. Wij worden met z’n alle gedicteerd, alleen dat zien de meeste niet eens meer. Zodra er een duppie bij gepraat wordt van een ZEER lage vracht, denken ze dat ze nog een spekkoper zijn ook. Het is BETER om de handen ineen te slaan met collega’s om er iets van te maken. Wij kunnen wel zeggen de bank, de bevrachter, de makelaar, MAAR die laten zich niet in hun kont kijken, dus er wordt niets gedaan vanaf hun kant.

    Geplaatst door: Skipper op
  • Misschien heeft dhr de Leeuw geen onderzoek gedaan bij 85 m schepen maar bij containerschepen die in de dag huur zitten,misschien is het wel eens goed dat er eens iets boven water komt .
    Wat ik,wel nog even wil opmerken is dat als ik er vroeger geld bij vroeg per ton voor een bepaalde reis dat tegen mij altijd gezegd werd ik gooi het wel in een huur schip.
    23 jaar geleden voeren wij naar de main en toen ze de huur schepen uitvonden konden wij in de op en in de afvaart van en naar de Main geen vracht meer krijgen naar behoren,
    Daghuur is naar mijn inziens destijds voor schippers uit gevonden die niet ondernemend waren en bevrachters die snel rijk wilden worden want deze laatste hadden in 1 keer schepen waar ze over konden beslissen zodat ze de markt konden dicteren .

    Geplaatst door: Jansen op
  • Waar praten we over. Wat een niveau. De studie van de heer de Leeuw is zijn mening en zijn veronderstelling. Heb respect voor de mening van de heer de Leeuw, de man is tenslotte lang genoeg werkzaam geweest in deze materie. Laat het eerst maar is tot een zaak komen, mocht daar aanleiding voor zijn. De rechter zal dan uiteindelijk bepalen of de heer de Leeuw gelijk heeft.

    Geplaatst door: H. van Buren op
  • zou huurhoer zich niet zo noemen omdat Martin schrijft dat de schipper een hoer wordt van de bevrachter??

    R.68 U zegt dat de huurschepen de marktverziekers zijn? dan vraag ik mij af waarom dat zich regelmatig collega’s zich ver beneden onze huurprijs aanbieden. zijn dit dan huurschippers of vrije markt schippers?

    Ik vind net zoals huurhoer ook dat, niet iedereen over dezelfde kam scheren, een deel beursschippers aan de luie kant zijn.

    Geplaatst door: michel op
  • Je schip in de huur afgeven is niet altijd het zelfde. Als de vrijheid heb om zelf invloed op de gang van zaken. Dus vooral op sociaal vlak er ruimte blijft die jij invult, is het boven artikel niet van toepassing. Als men door de prijs druk van de markt zich van beide zeiden deze ruimte laat afnemen kan de juridische kant wel eens omslaan naar de bevrachtingskantoren. Er zijn daar al voorbeelden van in andere branches.

    Geplaatst door: Harrie op
  • Ha ha die Huurhoer dat is een dombo zeg.
    Hij zegt dat hij geen huurhoer is maar hij noemt zich wel zo.
    En die uitspraak over beurs schippers van hem getuigt ook niet van bijster veel verstand.
    Zolang er nog veel van die dommerikken rond varen wordt het niks meer met die binnenvaart.
    Dan de tijd dat de beurs schippers nog voeren, toen kon volgens mij iedereen alles betalen.
    Volgens mij hebben we nu veel te veel ego trippers, als ik het maar heb kosten wat kost.
    Dat ze er niks mee verdienen maakt ze niet uit.
    Nee dan die luie beurs schippers zoals HUURHOER ze noemt, die hoefden zich niet te verhuren om hun bedrijf draaiende te houden
    Ex beurs schipper

    Geplaatst door: Arie prut op
  • Dit is gewoon termijn charter. Wat is daar zo bijzonder aan dat het zoveel geklaag en ongefundeerde beschuldigingen van “vrije” schippers oplevert? Eerst verpest de nieuwbouw de markt,dan de banken of de overheid en nu weer de charters. Kan iemand misschien alle marktverpesters even op een rijtje zetten?

    Geplaatst door: PieterW op
  • over het onderwerp in de krant.
    volgens mij stel je het schip en de bemanning terbeschikking voor een periode van huur.de schipper/kaptein blijft zelf verantwoordelijk voor de papieren en onderhoud van zijn schip.tenzij anders overeen gekomen.
    het is ook gebruikelijk machinekamer vrij. daar valt ook de verf niet onder die nodig is om het schiptoonbaar tehouden.bv gmp.het word anders bij huurkoop/leasen lijkt mij. dus is dit weer een storm in glas water.
    over de beurs en die bakken jonges is niet dat de beurs zo goed werkte maar was gewoon een maas in het regelement die mooi gebruikt is op een legale manier. en daar achter in de rijnhaven werd genoeg gedaan behalve varen!!in mijn ogen waren beursschippers luie mensen. moet je enes kijken hoeveel er gestopt zijn toen de beurs wegging..ze wilden niet zoveel varenen werken voor de centen.volgens mij als er al nieuwbouw was onder de beurs schepen moesten ze ook naar boven gaan varen of ze gingen faiete…

    Geplaatst door: huurhoer op
  • degene die de markt verzieken zijn niet degene die grote hypothecaire investeringen gedaan hebben om te betere middelen hebben om tot goede verdienste te komen, maar degene die dit gedaan hebben om voor het oog niet achter te blijven, echter een mooi buitenkant, verhuld niet de inhoudsloosheid , want echt ondernemerschap is niet gelieerd in de inhoudsloze durf ten koste van zichzelf en anderen om een hypotheek aan te gaan, om met open ogen de overcapaciteit te vergroten, een huurschipper is hier niet debet aan, een huurschipper hoeft ook niet zo nodig te liegen in het vaartijden boek, een leugenaar vuiler van hart… dan een hoer

    Geplaatst door: ex huurschipper op
  • Mijnheer of Mevr. Huur……

    Hoe haalt U het in Uw hoofd om zich zo te noemen?

    U reageerd op mijn reactie. Het is geen schande om je met je schip te verhuren, maar je moet nu
    niet denken dat je dan het slimste jongetje van de klas bent. U rebt met geen woord over die grove belediging die maakt naar de zg. beursschipper die 3 weken leeg lag en in de kroeg zat. Die zg. beursschipper bestond trouwens niet.
    De beurs was voor iedereen toegankelijk die een
    vergunning had om binnenlandvervoer te verrichten.
    Wist U trouwens dat er veel mensen rijk zijn geworden op die beurs? Als voorbeeld noem ik de
    bakkenjongens die 8 weken leeg lagen en in de kolenpendels kwamen. HH veel plezier verder in in je carriere en ik hoop dat U nog lang in de huur zit, want mensen zoals U op de spotmarkt beloofd
    niet veel goeds.

    Geplaatst door: peter op
  • @ peter.zolang ik in de huur meer zal verdienendan in de vrije vaart dan zal ik mij netjes en heerlijk mezelf blijvern verhuren en netjes de 14 uur aan houden.en zo niet dan word er 75e per uur afgerekend.dat is altijd nog meer dan perton varen.en stel dat ze nog wat aan mij verdienen dan doen ze dat maar maar ik heb nook een redelijke boterham en dat kan niet elke vrije vaarder zegggen.en het boeie me niet wat de ander heeft als ik maar genoeg heb.of dat nu verhuurd is of in een cooperatie dat zal ik op een moment beslissen als dat voor mij en me onderneming goed is/ het beste is.

    Geplaatst door: huurhoer op
  • Er werd gesproken over huurhoer, nu is dit al sinds mensenheugenis een beroep, durf zelfs te beweren dat als deze dames er niet waren, niet alle vrouwen veilig op straat liepen, maar dit terzake, als je je verhuurt werk je in opdracht van derde, als je bij een baas werkt of ZZP bent ook, het deel vrijheid voor onderhandelen is weg, je moet hiervan houden, ik doe dit liever 1 maal per jaar, mijn huid zo duur mogelijk verkopen.
    En je hebt gelijk het is opgekropte emoties van wat wij verloren hebben in de goede tijd.
    Denk ook niet dat de huur en dat andere woord het zo bedoelde, maar soms is het moeilijk om iets op papier te zetten en later realiseer je je dat het er staat en terug kan niet meer.
    Dus zodoende kwam ik aan de gelijktrekking .

    Geplaatst door: Hagens op
  • Hagens,

    Nog even een aanvulling op mijn vorige reactie,

    U schrijft; elke werknemer of ZZP is een ……
    namens mijn visie.

    Ik heb mijn stukje nog eens een paar keer overgelezen, maar ik herken hier niets in dat ik
    werknemers of ZZP ers beledig. Waarom zou ik dat
    doen? Kunt U mij een verklaring geven, op deze
    onjuiste bejegening?

    Geplaatst door: peter op
  • Mijnheer Hagens,

    Ik begrijp Uw frustatie. Maar deze Mijnheer of Mevrouw, die zich zelf Huurhoer noemt, beledigd
    een groot deel van de binnenvaart ondernemers door te stellen, dat iemand die vroeger over de beurs voer, lui was en altijd in de kroeg zat.
    Als je je zelf als hoer uitgeeft zoals deze man of vrouw doet vraag je om een reactie.
    Verder wil ik u zeggen dat dit niet mijn schrijfstijl is, maar soms gaan mensen te ver en moet je ze behandelen zoals je jouw behandelen.
    Volgende keer een waardiger dialoog.
    En bedankt voor Uw reactie.

    Geplaatst door: peter op
  • Peter, hoe en met wie jij het bed deelt, zoals je dat al doet, maakt mij niet zoveel uit, je gedraagt je toch respectloos, tov van iemand van het andere geslacht.
    Voorts mag ik uit jou woorden opmaken dat elke werknemer een hoer is oftewel loonslaaf, ook de ZZP.
    Geloof je nu werkelijk dat de bevrachters van die 5 % een kantoor draaiende kunnen houden.
    Bevrachters nemen een ladingpakket van door to door, dit betekent dat ze aan de vracht links of rechtsom verdienen, maar sluit jij je ogen maar en denk maar dat de bevrachter(s) waar jij voor vaart dit niet doen, als je bevrachter A belt kan je de reis voor bijv. € 9 doen bel je bevrachter B kan je dezelfde reis voor € 9,25 doen, waar denk je waar dit kwartje blijft, misschien wel in de bus voor de condooms.
    Nee vriend we hebben allemaal boter op ons hoofd jij niet meer als een ander.

    Geplaatst door: Hagens op
  • Heb vroeger over de beurs gevaren en soms naar Duitsland, en sinds dat de buers weg is in de huur, om de eenvoudige reden dat ik wil weten wat ik opvaar per jaar, en het gemak, in goede tijden kost het je geld en in mindere tijden brengt het op, over het algemeen is het eindresultaat hetzelfde.
    Om mij nu voor alles en nog wat uit te maken geeft geen pas, maar ja je moet toch iemand de schuld geven.
    Het is crisis, dus dat we minder verdienen is logisch op de wal vallen er ook ontslagen en kan je loon inleveren.
    Maar ja de grote schepen hebben de schuld gehad, dus nu de volgende categorie schepen.
    En dat de bevrachter de huurschepen aan de gang houdt is logisch ze kosten hem per dag geld, voorts weet die wat hij er aan heeft, en moet ik eerlijk toegeven dat je soms een reis doet die je liever niet doet, maar dit zal als je los vaart ook wel zo zijn.

    Geplaatst door: Hagens op
  • @68
    die beurs was voor luie mensen die inde kroeg wilde zitten 3 weken lang om dan maar een reisje tegaan doen voor veel teveel geld vergeleken met de afstand.. omdat die 3 weken toch betaald moesten worden.een beurs systeem zou wel werken.. ben ik niet op tegen wel op vaste prijzen. en als jij zegt dat ik met mij huur schip de vracht naar de kloote maak!? dan wil ik wel weten wat ik dan de laatste 3 jaar verkeerd gedaan heb om met altjd meer dan 0,5 cent perton perdag verdiend tehebben in de laatste 3 jaar. en daar voor was het zelfs nog meer,die huur schepen zijn het probleem niet voor lage vrachten hoor maar die gene die bang zijn en de bevrachters geloven dat er niet meer betaald word. hoe anders kan het zijn dat een pas beginnend bevrachtings kantoor in zn 2e jaar dat ze bestaan zn 7 ton netto winst heeft gehad in 2009?wij schippers zijn zelf de schuldige hoor. en ja sommige bevrachtingskantoren omdat ze het ons willen doen geloven dat er minder betaald word. verder niets
    groeten van een gelukkige huurder

    Geplaatst door: huurhoer op
  • @huurhoer !
    WAKKER WORDEN !!!!!! Ook huurschepen varen beneden de werkelijke kostprijs !!!!!!
    Huurschepen zijn de grootste marktverziekers die er zijn !!!!!!
    Door al de huurschepen die er nu rond varen is de markt zo kapot gemaakt dat er geen
    Normale exploitatie van je bedrijf meer mogelijk is . Voor de vrije markt hadden we een beurs .
    De beurs is door de bevrachters en verladers uitgehold tot dat er geen voldoende lading
    Meer was voor al de schepen die over de beurs hun geld verdiende . Hierdoor ontstond de verdeeldheid in de binnenvaart . De beurs kon wel weg want er was toch niets meer te verdienen met het varen over de beurs . Hier heeft de regering dankbaar gebruik van gemaakt en de beurs afgeschaft .
    En wat gebeurd er nu ? Ja precies het zelfde ! De vrije markt word uitgehold door het te laten varen van huurschepen en een paar eigen schepen ! De vrije markt word op deze manier zo klein gehouden dat de bevrachters en verladers lekker de vrachtprijs kunnen bepalen !
    Ik ben tegen huurvaren !

    Geplaatst door: R68 op
  • nou het lijkt me beter dan eens een keuringslijst temaken voor bevrachtingskantoren!ik ben nu zn 6 jaar verhuurd en ben zeker geen hoer van de bevrachtingskantoor!er is altijd nog overleg wat we gaan doen tot zekere hoogte en word met heel veel respect gewerkt MET elkaar!en als zelfstandig ondernemer heb ik het volgens mij beter gedaan dan de meeste collegas rond me heen die vrijvaren!en die aantal gevallen moet je dan de ondernemersdiplomas afpakken omdat ze gewoon vast goed kunnen varen maar niet kunnen ondernemen!dat is het probleem en niet of het nu zo belangrijk is waar ik ga bunkeren.bv, die huur die ik heb op dit moment met mijn 86 meterschip is net zo hoog als die van me concurent van 135 meter.. mag jij me vertellen waar het mis gaat!?

    Geplaatst door: huurhoer op
  • Goed zo!!!!

    Door de manier van desorganisatie van de markt en de klote prijzen is verhuren super makkelijk en wordt de schipper een hoer van de bevrachter.

    Niets te vertellen en doen wat gezegt wordt anders huren we een ander.

    Eigenaar bemoeit zich er niet meer mee en vangt zijn poen en het personeel probeert een middenweg te vinden tussen werk houden en slapen en voor de rest zorgen.

    Prima initiatief!!

    kunnen we misschien weer een beetje vrije schippers worden.

    Nu alleen nog de eigenaar ervan overtuigen dat het niet lief i om ter doen alsof je van niets weet. Snap ze wel hoor, een schippertje van vroeger noemt zichzelf nu investeerder en wil het gezeur niet hebben dus de bevrachter krijgt de control

    Geplaatst door: martin op

Reageer