Afnemend volume over Duitse binnenwateren

Het binnenvaartvervoer over de Duitse vaarwegen loopt verder terug. In juni werd met 19,6 miljoen ton 2,3% minder vervoerd dan in dezelfde maand in 2010. Over het eerste halfjaar liep het volume terug met 1,1% naar 110,2 miljoen ton.

Dit meldt het Statistische Bundesamt (Destatis) in Wiesbaden in voorlopige cijfers. Destatis schrijft de vermindering toe aan de Waldhof-stremming in januari en februari, en aan de extreme laagwatersituatie op de Rijn en de Donau. De sterkste afname deed zich voor in het doorgaande vervoer, via Duitsland naar andere (Donau-)landen, dat over het eerste halfjaar met 14,6% terugliep naar 10,7 miljoen ton. Het vervoer vanuit Duitsland naar andere landen nam af met 6,2% naar 23,8 miljoen ton. Het binnenlands vervoer nam 6,3% toe naar 26,4 miljoen ton en de binnenkomende lading uit met name de Nederlandse en Belgische zeehavens bleef met 50,8 miljoen ton (+0,8%) vrij stabiel.
Naar ladingsoort is er in de grootste categorie (erts, zand en grind) een lichte groei met 0,5% naar 29,6 miljoen ton. Het vervoer van kolen verminderde met 4,7% naar 16,3 miljoen ton. Het vervoer aan minerale olieproducten bleef met 16,4 miljoen ton vrijwel gelijk aan het eerste halfjaar 2010. Het containervervoer blijft toenemen, in het eerste halfjaar met 1,2% naar 1,1 miljoen 20-voets eenheden (teu).

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Afnemend volume over Duitse binnenwateren | Schuttevaer.nl

Afnemend volume over Duitse binnenwateren

Het binnenvaartvervoer over de Duitse vaarwegen loopt verder terug. In juni werd met 19,6 miljoen ton 2,3% minder vervoerd dan in dezelfde maand in 2010. Over het eerste halfjaar liep het volume terug met 1,1% naar 110,2 miljoen ton.

Dit meldt het Statistische Bundesamt (Destatis) in Wiesbaden in voorlopige cijfers. Destatis schrijft de vermindering toe aan de Waldhof-stremming in januari en februari, en aan de extreme laagwatersituatie op de Rijn en de Donau. De sterkste afname deed zich voor in het doorgaande vervoer, via Duitsland naar andere (Donau-)landen, dat over het eerste halfjaar met 14,6% terugliep naar 10,7 miljoen ton. Het vervoer vanuit Duitsland naar andere landen nam af met 6,2% naar 23,8 miljoen ton. Het binnenlands vervoer nam 6,3% toe naar 26,4 miljoen ton en de binnenkomende lading uit met name de Nederlandse en Belgische zeehavens bleef met 50,8 miljoen ton (+0,8%) vrij stabiel.
Naar ladingsoort is er in de grootste categorie (erts, zand en grind) een lichte groei met 0,5% naar 29,6 miljoen ton. Het vervoer van kolen verminderde met 4,7% naar 16,3 miljoen ton. Het vervoer aan minerale olieproducten bleef met 16,4 miljoen ton vrijwel gelijk aan het eerste halfjaar 2010. Het containervervoer blijft toenemen, in het eerste halfjaar met 1,2% naar 1,1 miljoen 20-voets eenheden (teu).

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer