Vlaggen tegen lage vrachten

Wessel Leunis van het ms Brava had het idee dat hij zich alleen door de crisis moest worstelen en verzon een list. Hij ontwierp een vlag en bestelde er meteen 50. ‘Je moet de vlag “Solidair voor betere vrachten” zien als een noodsprongetje’, zegt hij. ‘Nergens komt iets van de grond en niemand doet wat voor ons. We worden in de steek gelaten.’

vlag tegen lage tarieven

‘Ik denk wel eens dat ik de enige ben die de prijzen niet bevalt. Ik zie andere schepen heen en weer varen en ik lig stil omdat ik de vracht te laag vind. Daarom heb ik die vlag verzonnen. Die zegt: kijk ik lig hier nou en ik lig hier omdat ik de vrachtprijs te laag vind. Als meer mensen niet zouden aannemen voor te lage vrachtprijzen, zouden de prijzen vanzelf omhoog gaan.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (15)

  • Laag water is geen marktverbetering, maar misschien een tijdelijk voordeel een schipper. Aangezien de markt binnenvaart niet alleen de schipper behelst is laagwater op langere termijn een bedreiging voor de binnenvaart. Marktverbetering wordt verkregen door samenwerking. Alleen door het continueu elkaar informeren draaien we nu met verschillende schepen van tussen de 750 en 1500 ton in Rijn -en binnenvaart omzetten van 2008 en hoger. Een ieder die te weinig verdiend moet z’n eigenwaarde opvijzelen en zelfrespect verhogen, en zodoende als ondernemer zich voor een hoger bedrag verkopen. Met samenwerking is dat een makkelijker bereikbaar doel.

    Geplaatst door: willem van maren op
  • Ik vind dat Subarurijder hier precies de spijker op zijn kop slaat.
    De goedkoopste maakt de vrachtprijs……en er is inderdaad werk in overvloed op het moment.
    Er is dus geen enkele reden om nu voor een te laag tarief te moeten varen.
    En aan Dhr Jannemannetje,denk eens na?
    Als uw Baas te weinig binnenkrijgt kan hij u niet meer betalen en dan?

    Het werkt wel door of je nu Particulier of in loondienst bij een baas werkt je wilt toch allemaal een normale boterham verdienen of niet.

    Geplaatst door: Gerrit van den Adel op
  • goh, je zal toch in loondienst zitten. lekker je geld aan het eind van de maand. daar kan ik zeer goed van leven. ik heb een koophuis aan de wal waar ik niet krom voor hoeft te liggen. ik heb geen dikke audi, maar een kleine middenklasser en het mooiste is…. ik heb geregelde vrije tijd . maar het allermooiste is…. ik heb geen enkele sores over te lage vrachten en sores over eventuele reparaties. en toch vaar ik met veel plezier over de rivieren met alle luxe om mij heen.

    Geplaatst door: jannemannetje op
  • Tis een manier om voor oplossingen te vragen, maar de vrachten worden er toch niet beter door zolang die grote jongens kunne blijven varen blijft de vrachtprijs kl**e als het aan mij leg dan mag het water nog verder weg zakken dan kunne die grote apparaten niet meer varen met die 1.60 m diepgang ledig en dan zullen de vrachtprijzen voor onze 1000 a 1500 ton schepen zeker weten weer naar boven gaan als dit nu een jaartje of twee dan zo blijft kunnen we weer lachen !!!

    Geplaatst door: MattB op
  • Kunnen de schippers nu echt zo slecht rekenen ? Dat ze al denken, dat iemand rijk wordt van een paar vlagen verkopen?
    Ook nu weer, oud geeft nieuw de schuld? Maar geen één schipper van een wat ouder schip, heeft na 20 jaar geld voor een nieuw schip. Dus hij vaart net zo goed te goedkoop als die nieuwbouwschipper. Want allebei hopen ze op zijn minst, net zoveel voor het schip te krijgen, als hij in het verleden bij aankoop gekost heeft!! Het voordeel, dat je na 20 jaar afschrijven nog zoveel voor je boot krijgt, werkt eigenlijk in ons nadeel. Want we varen veel te goedkoop.

    Er wordt altijd naar een ander gewezen.

    Kijk nu eens. Het is laag water, iedereen vaart. Bijna geen leeg schip tegen de dijk. Ik zou zeggen, ga niet uit van het openingsbod. Maar reken je reis uit op een acceptabel daggeld. En vraag dat dan.

    Of stel je vaart met 15 grote schepen voor één bevrachter, is het toch heel gemakkelijk. Om met zijn 15 meer te vragen, en je niet tegen elkaar uit te laten spelen. ??

    Samen moeten we werken, die schakelaar moet om, tussen de oren.
    Want geloof me, de ladingaanbieders hebben elke dag mazzel, met het vinden van een schip. Ik heb 2 dagen op kantoor gezeten, en je wilt niet weten, hoeveel telefoontjes het kost om het juiste schip te vinden, voor een bepaalde lading.

    Want er is veel grootspraak met: het is rustig, weinig werk!! Vaak wordt de klant opgebeld, met de woorden : “geen schip kunnen we voorleggen”
    Vaak wordt de laadtermijn verschoven, en vaak hebben ze mazzel, dat ze weer een slachtoffer vinden, die is net leeg is. Met een mooi aansluiting, zodat zijn daggeld redelijk is, met een slechte prijs per ton.
    Schippers er is gewoon voldoende werk.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • gek dat er nu weer over samenwerking wordt gesproken.
    eind 2010 was er een groep schippers die actief met de EUBO en RaS meededen.

    Geplaatst door: Michel op
  • Wij draaien op voor de hoge hypotheken,
    Ik heb al een paar reparaties moeten uitstellen omdat er geen geld voor was. Het potje is voor reparaties en motorvervanging is leeg.

    Hier had ik toch wel een opmerking over:
    Met een ouder schip hoort reperatie en vervanging in je explotatie mee genomen te worden!!
    Als je niet genoeg verdient voor reperatie en vervanging ben je ook niet goed bezig.
    Als je een schip koopt van meer als 10 jaar en ouder weet je gewoon dat je rekening moet houden met reparatie en vervanging.
    Er wordt wel eens gezegd ik verdien genoeg alleen als ik reperatie krijg heb ik een probleem.
    Met een schip van ouder als 5 jaar moet je gewoon rekenen op minimaal 20.000,- reperatie nog maar niet praten over vervanging.
    Als deze ondernemers dan reperatie krijgen wordt dit door zich zelf afgedaan als pech.

    Ik kan er niet aan doen maar hier hoort rekening mee gehouden te worden.
    Met een nieuwbouw heb je minder kans op reperaties of vervanging en daarvoor krijg je meer hypotheek terug.
    Vier jaar geleden betaalde je 700.000,- euro meer voor een nieuw schip ten opzichte van een schip van de jaren 80.
    Dus 35.000,- euro rente.
    Het schip van 20 jaar oud kreeg je met een aflossing over 14 jaar dus pak 500.000,- eigen vermogen op een schip van 1,8 miljoen is 93.000,- euro aflossing per jaar.
    Nieuw schip 2,5 miljoen is 100.000,- euro
    Of te wel met een nieuw schip zat je vier jaar geleden met 43.000,- hogere lasten (zonder reperatie)
    Daarmee neem je een stukje risico weg van reperatie en eventuele vervanging die meestal nodig is op zo,n schip met daaraan gekloppeld verlette tijd.
    Daarvoor heb ik besloten om nieuw te bouwen niet alleen voor het mooi,
    Minimale reperatie,geen vervanging, in orde voor de nieuwste eisen,betrouwbaarheid , meestal zuiniger met het gasolieverbruik per ton en gebruiksvriendelijk.
    Ik kan u zeggen dat nieuwbouw voor mijn een beter plaatje gaf.
    En ook nemen wij in onze explotatie reperatie mee.
    En mocht er reparatie zijn geeft dit momenteel geen enkel probleem dus ja zeg u het maar.

    Voor de rest ben ik het met u verhaal wel eens over de slechte tarieven maar bekijk u eigen en niet de grote schepen overal de schuld van geven.

    Ik kan ook zeggen dat ik last van die oudere schepen heb want hun bereken niet de eventuele investeren door die wel gaan komen.
    En daardoor kunnen??? deze schepen goedkoper vervoeren als een jong schip.

    Met de doel van de vlag ben ik mee eens.
    Wat we de laatste jaren zien is samenwerking wel nodig zonder samenwerking is het een ongezonde bedrijfstak waarbij een normaal constant inkomen niet gerealiseerd kan worden.
    Dus volgens mijn is er maar een oplossing en dat is samenwerken.
    Dit zijn dromen die waarschijnlijk nooit uitkomen maar zou voor de gehele binnenvaart erg goed zijn.

    Geplaatst door: Groeten 110 meter met torenhoge hypo op
  • ja Chris, deze man heeft vast dollartekens in zijn ogen…. wat een goudmijn zal het zijn! of misschien probeerd hij gewoon zijn steentje bij te dragen om de prijzen omhoog te krijgen. zou dat ook kunnen?

    als je nau die gegevens van jou leverancier geeft draag ook jij misschien je steentje bij??

    Geplaatst door: sjaak op
  • Iedereen heeft het recht om zijn ongenoegen te uiten, wanneer houden jullie eens op met steeds commentaar te leveren op anderen !!

    We staan allemaal voor ons brood, ongeacht op wat voor een schip je vaart.

    Persoonlijk kan ik deze actie wel waarderen, tenminste iemand die zijn mening niet onder stoelen of banken steekt.

    Geplaatst door: Jerry op
  • Nou meneer leunis,
    leuke handel deze vlaggen
    Ik denk dat deze vlaggen inkoop bij mijn leverancier ca. € 5,– kosten .
    Maar het is wel een manier om wat te verdienen.
    Kan je toch voor minder blijven varen.

    Veel succes met de verkoop.

    Geplaatst door: Chris op
  • Herman, denk je nu echt dat als een 3000 tonner er een partijtje van 1000 ton ingooit om maar wat te hebben, dat dat de prijs op drijft. Maar we kunnen blijven wijzen, we zullen er met z’n allen weer bovenop zien te komen. Dus laten we met z’n allen ons verstand weer gaan gebruiken, want een dag leeg liggen is minder erg als voor een @#*! vracht varen. Vooruit kijken en niet achterom.

    Geplaatst door: Michiel op
  • @pascal…Ik heb een jong schip en heb nog geen uitstel van wat dan ook gehad( ook niet nodig), en voel me zeker niet verantwoordelijk voor de lage prijzen bij de 1000 tonners…dit hebben ze echt zelf gedaan!

    Geplaatst door: Herman op
  • de waarheid is hard Herman.

    Geplaatst door: pascal op
  • Ik ken der ook weinig anders van maken! Kleine schepen is echt geen overschot aan!!

    Geplaatst door: Stephan op
  • “De oudere schepen zijn het kind van de rekening. Wij draaien op voor de nieuwe schepen met de te hoge hypotheken”…………..BLIJVEN WE NOU BEZIG???

    Geplaatst door: Herman op

Reageer

Vlaggen tegen lage vrachten | Schuttevaer.nl

Vlaggen tegen lage vrachten

Wessel Leunis van het ms Brava had het idee dat hij zich alleen door de crisis moest worstelen en verzon een list. Hij ontwierp een vlag en bestelde er meteen 50. ‘Je moet de vlag “Solidair voor betere vrachten” zien als een noodsprongetje’, zegt hij. ‘Nergens komt iets van de grond en niemand doet wat voor ons. We worden in de steek gelaten.’

vlag tegen lage tarieven

‘Ik denk wel eens dat ik de enige ben die de prijzen niet bevalt. Ik zie andere schepen heen en weer varen en ik lig stil omdat ik de vracht te laag vind. Daarom heb ik die vlag verzonnen. Die zegt: kijk ik lig hier nou en ik lig hier omdat ik de vrachtprijs te laag vind. Als meer mensen niet zouden aannemen voor te lage vrachtprijzen, zouden de prijzen vanzelf omhoog gaan.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (15)

  • Laag water is geen marktverbetering, maar misschien een tijdelijk voordeel een schipper. Aangezien de markt binnenvaart niet alleen de schipper behelst is laagwater op langere termijn een bedreiging voor de binnenvaart. Marktverbetering wordt verkregen door samenwerking. Alleen door het continueu elkaar informeren draaien we nu met verschillende schepen van tussen de 750 en 1500 ton in Rijn -en binnenvaart omzetten van 2008 en hoger. Een ieder die te weinig verdiend moet z’n eigenwaarde opvijzelen en zelfrespect verhogen, en zodoende als ondernemer zich voor een hoger bedrag verkopen. Met samenwerking is dat een makkelijker bereikbaar doel.

    Geplaatst door: willem van maren op
  • Ik vind dat Subarurijder hier precies de spijker op zijn kop slaat.
    De goedkoopste maakt de vrachtprijs……en er is inderdaad werk in overvloed op het moment.
    Er is dus geen enkele reden om nu voor een te laag tarief te moeten varen.
    En aan Dhr Jannemannetje,denk eens na?
    Als uw Baas te weinig binnenkrijgt kan hij u niet meer betalen en dan?

    Het werkt wel door of je nu Particulier of in loondienst bij een baas werkt je wilt toch allemaal een normale boterham verdienen of niet.

    Geplaatst door: Gerrit van den Adel op
  • goh, je zal toch in loondienst zitten. lekker je geld aan het eind van de maand. daar kan ik zeer goed van leven. ik heb een koophuis aan de wal waar ik niet krom voor hoeft te liggen. ik heb geen dikke audi, maar een kleine middenklasser en het mooiste is…. ik heb geregelde vrije tijd . maar het allermooiste is…. ik heb geen enkele sores over te lage vrachten en sores over eventuele reparaties. en toch vaar ik met veel plezier over de rivieren met alle luxe om mij heen.

    Geplaatst door: jannemannetje op
  • Tis een manier om voor oplossingen te vragen, maar de vrachten worden er toch niet beter door zolang die grote jongens kunne blijven varen blijft de vrachtprijs kl**e als het aan mij leg dan mag het water nog verder weg zakken dan kunne die grote apparaten niet meer varen met die 1.60 m diepgang ledig en dan zullen de vrachtprijzen voor onze 1000 a 1500 ton schepen zeker weten weer naar boven gaan als dit nu een jaartje of twee dan zo blijft kunnen we weer lachen !!!

    Geplaatst door: MattB op
  • Kunnen de schippers nu echt zo slecht rekenen ? Dat ze al denken, dat iemand rijk wordt van een paar vlagen verkopen?
    Ook nu weer, oud geeft nieuw de schuld? Maar geen één schipper van een wat ouder schip, heeft na 20 jaar geld voor een nieuw schip. Dus hij vaart net zo goed te goedkoop als die nieuwbouwschipper. Want allebei hopen ze op zijn minst, net zoveel voor het schip te krijgen, als hij in het verleden bij aankoop gekost heeft!! Het voordeel, dat je na 20 jaar afschrijven nog zoveel voor je boot krijgt, werkt eigenlijk in ons nadeel. Want we varen veel te goedkoop.

    Er wordt altijd naar een ander gewezen.

    Kijk nu eens. Het is laag water, iedereen vaart. Bijna geen leeg schip tegen de dijk. Ik zou zeggen, ga niet uit van het openingsbod. Maar reken je reis uit op een acceptabel daggeld. En vraag dat dan.

    Of stel je vaart met 15 grote schepen voor één bevrachter, is het toch heel gemakkelijk. Om met zijn 15 meer te vragen, en je niet tegen elkaar uit te laten spelen. ??

    Samen moeten we werken, die schakelaar moet om, tussen de oren.
    Want geloof me, de ladingaanbieders hebben elke dag mazzel, met het vinden van een schip. Ik heb 2 dagen op kantoor gezeten, en je wilt niet weten, hoeveel telefoontjes het kost om het juiste schip te vinden, voor een bepaalde lading.

    Want er is veel grootspraak met: het is rustig, weinig werk!! Vaak wordt de klant opgebeld, met de woorden : “geen schip kunnen we voorleggen”
    Vaak wordt de laadtermijn verschoven, en vaak hebben ze mazzel, dat ze weer een slachtoffer vinden, die is net leeg is. Met een mooi aansluiting, zodat zijn daggeld redelijk is, met een slechte prijs per ton.
    Schippers er is gewoon voldoende werk.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • gek dat er nu weer over samenwerking wordt gesproken.
    eind 2010 was er een groep schippers die actief met de EUBO en RaS meededen.

    Geplaatst door: Michel op
  • Wij draaien op voor de hoge hypotheken,
    Ik heb al een paar reparaties moeten uitstellen omdat er geen geld voor was. Het potje is voor reparaties en motorvervanging is leeg.

    Hier had ik toch wel een opmerking over:
    Met een ouder schip hoort reperatie en vervanging in je explotatie mee genomen te worden!!
    Als je niet genoeg verdient voor reperatie en vervanging ben je ook niet goed bezig.
    Als je een schip koopt van meer als 10 jaar en ouder weet je gewoon dat je rekening moet houden met reparatie en vervanging.
    Er wordt wel eens gezegd ik verdien genoeg alleen als ik reperatie krijg heb ik een probleem.
    Met een schip van ouder als 5 jaar moet je gewoon rekenen op minimaal 20.000,- reperatie nog maar niet praten over vervanging.
    Als deze ondernemers dan reperatie krijgen wordt dit door zich zelf afgedaan als pech.

    Ik kan er niet aan doen maar hier hoort rekening mee gehouden te worden.
    Met een nieuwbouw heb je minder kans op reperaties of vervanging en daarvoor krijg je meer hypotheek terug.
    Vier jaar geleden betaalde je 700.000,- euro meer voor een nieuw schip ten opzichte van een schip van de jaren 80.
    Dus 35.000,- euro rente.
    Het schip van 20 jaar oud kreeg je met een aflossing over 14 jaar dus pak 500.000,- eigen vermogen op een schip van 1,8 miljoen is 93.000,- euro aflossing per jaar.
    Nieuw schip 2,5 miljoen is 100.000,- euro
    Of te wel met een nieuw schip zat je vier jaar geleden met 43.000,- hogere lasten (zonder reperatie)
    Daarmee neem je een stukje risico weg van reperatie en eventuele vervanging die meestal nodig is op zo,n schip met daaraan gekloppeld verlette tijd.
    Daarvoor heb ik besloten om nieuw te bouwen niet alleen voor het mooi,
    Minimale reperatie,geen vervanging, in orde voor de nieuwste eisen,betrouwbaarheid , meestal zuiniger met het gasolieverbruik per ton en gebruiksvriendelijk.
    Ik kan u zeggen dat nieuwbouw voor mijn een beter plaatje gaf.
    En ook nemen wij in onze explotatie reperatie mee.
    En mocht er reparatie zijn geeft dit momenteel geen enkel probleem dus ja zeg u het maar.

    Voor de rest ben ik het met u verhaal wel eens over de slechte tarieven maar bekijk u eigen en niet de grote schepen overal de schuld van geven.

    Ik kan ook zeggen dat ik last van die oudere schepen heb want hun bereken niet de eventuele investeren door die wel gaan komen.
    En daardoor kunnen??? deze schepen goedkoper vervoeren als een jong schip.

    Met de doel van de vlag ben ik mee eens.
    Wat we de laatste jaren zien is samenwerking wel nodig zonder samenwerking is het een ongezonde bedrijfstak waarbij een normaal constant inkomen niet gerealiseerd kan worden.
    Dus volgens mijn is er maar een oplossing en dat is samenwerken.
    Dit zijn dromen die waarschijnlijk nooit uitkomen maar zou voor de gehele binnenvaart erg goed zijn.

    Geplaatst door: Groeten 110 meter met torenhoge hypo op
  • ja Chris, deze man heeft vast dollartekens in zijn ogen…. wat een goudmijn zal het zijn! of misschien probeerd hij gewoon zijn steentje bij te dragen om de prijzen omhoog te krijgen. zou dat ook kunnen?

    als je nau die gegevens van jou leverancier geeft draag ook jij misschien je steentje bij??

    Geplaatst door: sjaak op
  • Iedereen heeft het recht om zijn ongenoegen te uiten, wanneer houden jullie eens op met steeds commentaar te leveren op anderen !!

    We staan allemaal voor ons brood, ongeacht op wat voor een schip je vaart.

    Persoonlijk kan ik deze actie wel waarderen, tenminste iemand die zijn mening niet onder stoelen of banken steekt.

    Geplaatst door: Jerry op
  • Nou meneer leunis,
    leuke handel deze vlaggen
    Ik denk dat deze vlaggen inkoop bij mijn leverancier ca. € 5,– kosten .
    Maar het is wel een manier om wat te verdienen.
    Kan je toch voor minder blijven varen.

    Veel succes met de verkoop.

    Geplaatst door: Chris op
  • Herman, denk je nu echt dat als een 3000 tonner er een partijtje van 1000 ton ingooit om maar wat te hebben, dat dat de prijs op drijft. Maar we kunnen blijven wijzen, we zullen er met z’n allen weer bovenop zien te komen. Dus laten we met z’n allen ons verstand weer gaan gebruiken, want een dag leeg liggen is minder erg als voor een @#*! vracht varen. Vooruit kijken en niet achterom.

    Geplaatst door: Michiel op
  • @pascal…Ik heb een jong schip en heb nog geen uitstel van wat dan ook gehad( ook niet nodig), en voel me zeker niet verantwoordelijk voor de lage prijzen bij de 1000 tonners…dit hebben ze echt zelf gedaan!

    Geplaatst door: Herman op
  • de waarheid is hard Herman.

    Geplaatst door: pascal op
  • Ik ken der ook weinig anders van maken! Kleine schepen is echt geen overschot aan!!

    Geplaatst door: Stephan op
  • “De oudere schepen zijn het kind van de rekening. Wij draaien op voor de nieuwe schepen met de te hoge hypotheken”…………..BLIJVEN WE NOU BEZIG???

    Geplaatst door: Herman op

Reageer