Zeevrachtenmarkt: China is merkbaar aan het werk

De huren en vrachten voor de capesizers gingen iets omhoog. Het is maar de vraag of iemand daar echt blij om was. De stijging kwam vooral doordat steeds meer reders weigerden huren of vrachten te accepteren waarbij de daginkomsten onder de $ 10.000 liggen. Dat is lager dan de operationele kosten en een aantal capesizers ligt al voor anker bij Singapore in afwachting van betere tijden. Voor reizen van West-Australië naar China stegen de vrachtprijzen van $ 6,50 per ton naar $ 6,75, geen stijging waar de reders opgetogen van werden. Van Brazilië naar China stegen de vrachtprijzen van $ 16,50 tot $ 18,40 per ton.

Australië had last van hevige wind en Brazilië van zware regenval, waardoor de productie van de mijnen werd onderbroken. De aanhoudend slechte markt voor de capesizers heeft de reders die van plan waren om very large ore carriers (vloc’s) te bestellen aan het denken gezet. Huren bij lange-termijncharters voor capesizers lagen in 2010 rond $ 29.000 per dag, intussen zijn die gedaald tot ongeveer $ 21.000 per dag. Er zijn al meer dan 200 schepen besteld die groter zijn dan 200.000 dwt en dat lijkt veel meer dan voldoende, ook als er de komende jaren meer ladingaanbod komt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: China is merkbaar aan het werk | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: China is merkbaar aan het werk

De huren en vrachten voor de capesizers gingen iets omhoog. Het is maar de vraag of iemand daar echt blij om was. De stijging kwam vooral doordat steeds meer reders weigerden huren of vrachten te accepteren waarbij de daginkomsten onder de $ 10.000 liggen. Dat is lager dan de operationele kosten en een aantal capesizers ligt al voor anker bij Singapore in afwachting van betere tijden. Voor reizen van West-Australië naar China stegen de vrachtprijzen van $ 6,50 per ton naar $ 6,75, geen stijging waar de reders opgetogen van werden. Van Brazilië naar China stegen de vrachtprijzen van $ 16,50 tot $ 18,40 per ton.

Australië had last van hevige wind en Brazilië van zware regenval, waardoor de productie van de mijnen werd onderbroken. De aanhoudend slechte markt voor de capesizers heeft de reders die van plan waren om very large ore carriers (vloc’s) te bestellen aan het denken gezet. Huren bij lange-termijncharters voor capesizers lagen in 2010 rond $ 29.000 per dag, intussen zijn die gedaald tot ongeveer $ 21.000 per dag. Er zijn al meer dan 200 schepen besteld die groter zijn dan 200.000 dwt en dat lijkt veel meer dan voldoende, ook als er de komende jaren meer ladingaanbod komt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer