Schipper weet niet dat hij gevaarlijke containers vervoert

Een 38-jarige Belgische schipper is maandag 6 december op het Hollandsch Diep bij Moerdijk bekeurd voor meerdere overtredingen bij het vervoer van gevaarlijke stoffen.

De schipper wist niet dat hij drie tankcontainers met gevaarlijke stoffen aan boord had en dat hij een blauwe kegel moest voeren.
De waterpolitie ging rond 14 uur aan boord van het containerschip. In de ladingdocumenten zagen de agenten dat drie tankcontainers met trichloorsilaan (UN 1295) aan boord waren. In het stuwplan van het schip waren de tankcontainers echter niet vermeld en ook werd de blauwe kegel niet gevoerd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (16)

  • Dit bericht mag niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan het lezen van dit bericht.

    Mag er gevraagd worden hoe deze controle tot stand is gekomen?

    Geplaatst door: opennederlandsprivebericht op
  • Hmm vaag verhaal, een stuwplan is maar 1 papier met een paar kleurtjes erop, niet de hele was lijst.

    en ten allertijden staat er aangegeven dat er adnr op de containers zit en welke deze betreft.
    zal wel weer zoon ongedoopte zijn die denkt te weten wat containers varen is.

    Geplaatst door: Matt B op
  • Ik heb zelf jaren bij een container overslag gewerkt , en de schipper wordt wel degelijk ingelicht over gevaarlijke lading die aan boord komt !

    Geplaatst door: jk op
  • Zo zie je maar dat de binnenvaart nog een lange weg heeft te gaan voordat het professioneel is en door de overheid voor vol wordt aangezien.
    Je kunt aan de hand van de informatie op de buitenkant zien om wat het gaat ipv wat sommige beweren dat je ze moet opentrekken (bedoel hiermee wel tankcontainers en ander containers met gevaarlijke stoffen).
    Plus wat gelukkig sommige hier wel opperen, namelijk iemand erbij laten lopen tijdens het laden en zelf ook nog je papieren controleren.

    Geplaatst door: Dirk-Jan op
  • Wat een gezeik hier zeg.
    probeert allen uw eigen problemen is op te lossen in plaats van op een ander af te geven. Zelfs al is die schipper in fout, dan zijn het nog jullie zaken niet. stelletje leeggangers.

    Geplaatst door: Julien Vanhoyweghen / Lianco op
  • vooropgesteld dat je bij gevaarlijke stoffen naar mijn mening wel moet weten wat er aanboord is en waar het staat, is het verder drukmakerij om niets. wij kijken puur uit nieuwsgierigheid wel eens op de documenten met de gedachte “wat zou er deze keer in zitten?” voor de rest focussen wij ons alleen op de gewichten, dat is voor mij het enige wat belangrijk is. die 3 keer per jaar dat er eens eentje tussen zit (bij ons tenminste) met gevaarlijke stoffen wordt het overigens netjes van te voren aangegeven door de opdrachtgever. Ik ga me echt niet concentreren op een 40 voetje met wasknijpers als die er over 5 uur toch weer uit is. mochten er momenten zijn dat het wel uitmaakt waar iets staat dan laat je je personeel toch met een lijstje aan dek lopen? daar heb je ze tenslotte voor aanboord, en kan je zelf lekker slapen.

    Geplaatst door: Nog een profi op
  • Dit was gewis een stomme fout en slim van de Kapitein. Ik vind het nu ook niet bijzonders slim, indien wij hier als collegas op fouten van andere hameren.laat ons leren hier uit trekken, en opleten dat aan boord van onze schepen alles in orde is, en alles volgends de regelgeving juist gedaan wordt. Be a Captain, en neem de verantwoording zoals moet.

    Geplaatst door: Gernot op
  • dat er niemand stand by is tijdens het laden vind ik waanzin. niet echt profecioneel. (onderbemand is misschien de reden daarvoor?)
    dat hij niet wist dat er ADNR aan boord was kan ik me wel voorstellen.
    wij hebben meermaals meegemaakt dat wij tijdens het laden containers met adnr stickers aan boord zagen komen. zonder dat daar de nodige documenten bijzaten. die kregen we meestal nadat we melding gemaakt hadden van de adnr via mail toegestuurd.

    Geplaatst door: MICHEL op
  • vooropgesteld dat je bij gevaarlijke stoffen naar mijn mening wel moet weten wat er aanboord is en waar het staat, is het verder drukmakerij om niets. wij kijken puur uit nieuwsgierigheid wel eens op de documenten met de gedachte “wat zou er deze keer in zitten?” voor de rest focussen wij ons alleen op de gewichten, dat is voor mij het enige wat belangrijk is. die 3 keer per jaar dat er eens eentje tussen zit (bij ons tenminste) met gevaarlijke stoffen wordt het overigens netjes van te voren aangegeven door de opdrachtgever. Ik ga me echt niet concentreren op een 40 voetje met wasknijpers als die er over 5 uur toch weer uit is. mochten er momenten zijn dat het wel uitmaakt waar iets staat dan laat je je personeel toch met een lijstje aan dek lopen? daar heb je ze tenslotte voor aanboord, en kan je zelf lekker slapen.

    Geplaatst door: Nog een profi op
  • Als de waterpolitie het in de ladingdokumenten kon vinden wat er aan boord was. Hoe kon de schipper het dan niet weten? Hij heeft die dokumenten toch aan de politie overhandigd!
    Als hij het dan niet wist was hij in mijn ogen een beetje nalatig geweest door zijn eigen papieren niet te controleren.

    Geplaatst door: Ozzie op
  • maar mensen, een beetje naief ben je dan toch wel denk ik. tuurlijk kan je aan de buitenkant niet zien wat er in een container zit. maar doorgaans zit er in een tanktainer geen ranja…..

    Geplaatst door: jannemannetje op
  • Eigenlijk moeten alle adnr schepen een overdruksysteem hebben in de woning en stuurhut. Er zijn alleen een aantal uitzonderingen.
    1 Als je en systeem aan boord heb met een “rode knop” dan zet je deze om tijdens het laden van adnr gevaarlijke stoffen. Dan gaat alle apparatuur (dat kan vonken) uit die niet IP 54 of hoger zijn uit. (behalve de verwarmingsketel, en de noodstuurpomp).
    2 Of van je hele schip (dus ook de lessenaar)is alle apparatuur ip 55 of hoger. Dit komt in de praktijk bijna niet voor dus word er gekozen voor een overdruksysteem en een combi van de `rode knop`.
    Er zijn nog veel meer uitzonderingen en oplossingen maar dit hangt dan weer van de klasse en het type adnr schip af.

    Geplaatst door: Scheepselektriciën op
  • hee kareltje alsof jij zo ff een container opentrekt toch?
    de beste stuurlui staan aan wal;)
    hee Adri
    mm na mijn weten heeft niet iedereen met adnr overdruik dat ik weet wij moesten dat wel zetten om vervuildegrond te kunnen vervoeren met asbest en rotzooi erin en het rare is dat sommige mense zonder adnr ook adnr lading vervoeren dus het is soms wel een raar:P

    Geplaatst door: Stephan op
  • Waarom hebben alle schepen eigenlijk geen Overdruk systeem in het stuurhuis en woongedeelte?

    Bij vrachtwagens en machines, welke in gebieden werken waar gevaarlijke stoffen worden vermoed, is dat verplicht. Wie weet hier meer over?

    Adri

    Geplaatst door: adri van Tol op
  • ah ja karel niet iedereen is perfect zoals jij…

    Geplaatst door: schippersvrouw op
  • lekkere profi in container wereld.
    lekker makkelijk slapen en dan gaan.
    je hoort gewoon te weten waar wat geladen word.
    stel dat er wat gebeurd en je weet niks, komt dan mooi in de krant en dan denken mensen buiten de scheepvaart wereld gelijk wat een stelletje prutsers en ze hebben gelijk.
    sta voor je werk ben serieus en weet wat er in je ruim staat.

    Geplaatst door: Karel op

Reageer

Schipper weet niet dat hij gevaarlijke containers vervoert | Schuttevaer.nl

Schipper weet niet dat hij gevaarlijke containers vervoert

Een 38-jarige Belgische schipper is maandag 6 december op het Hollandsch Diep bij Moerdijk bekeurd voor meerdere overtredingen bij het vervoer van gevaarlijke stoffen.

De schipper wist niet dat hij drie tankcontainers met gevaarlijke stoffen aan boord had en dat hij een blauwe kegel moest voeren.
De waterpolitie ging rond 14 uur aan boord van het containerschip. In de ladingdocumenten zagen de agenten dat drie tankcontainers met trichloorsilaan (UN 1295) aan boord waren. In het stuwplan van het schip waren de tankcontainers echter niet vermeld en ook werd de blauwe kegel niet gevoerd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (16)

  • Dit bericht mag niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan het lezen van dit bericht.

    Mag er gevraagd worden hoe deze controle tot stand is gekomen?

    Geplaatst door: opennederlandsprivebericht op
  • Hmm vaag verhaal, een stuwplan is maar 1 papier met een paar kleurtjes erop, niet de hele was lijst.

    en ten allertijden staat er aangegeven dat er adnr op de containers zit en welke deze betreft.
    zal wel weer zoon ongedoopte zijn die denkt te weten wat containers varen is.

    Geplaatst door: Matt B op
  • Ik heb zelf jaren bij een container overslag gewerkt , en de schipper wordt wel degelijk ingelicht over gevaarlijke lading die aan boord komt !

    Geplaatst door: jk op
  • Zo zie je maar dat de binnenvaart nog een lange weg heeft te gaan voordat het professioneel is en door de overheid voor vol wordt aangezien.
    Je kunt aan de hand van de informatie op de buitenkant zien om wat het gaat ipv wat sommige beweren dat je ze moet opentrekken (bedoel hiermee wel tankcontainers en ander containers met gevaarlijke stoffen).
    Plus wat gelukkig sommige hier wel opperen, namelijk iemand erbij laten lopen tijdens het laden en zelf ook nog je papieren controleren.

    Geplaatst door: Dirk-Jan op
  • Wat een gezeik hier zeg.
    probeert allen uw eigen problemen is op te lossen in plaats van op een ander af te geven. Zelfs al is die schipper in fout, dan zijn het nog jullie zaken niet. stelletje leeggangers.

    Geplaatst door: Julien Vanhoyweghen / Lianco op
  • vooropgesteld dat je bij gevaarlijke stoffen naar mijn mening wel moet weten wat er aanboord is en waar het staat, is het verder drukmakerij om niets. wij kijken puur uit nieuwsgierigheid wel eens op de documenten met de gedachte “wat zou er deze keer in zitten?” voor de rest focussen wij ons alleen op de gewichten, dat is voor mij het enige wat belangrijk is. die 3 keer per jaar dat er eens eentje tussen zit (bij ons tenminste) met gevaarlijke stoffen wordt het overigens netjes van te voren aangegeven door de opdrachtgever. Ik ga me echt niet concentreren op een 40 voetje met wasknijpers als die er over 5 uur toch weer uit is. mochten er momenten zijn dat het wel uitmaakt waar iets staat dan laat je je personeel toch met een lijstje aan dek lopen? daar heb je ze tenslotte voor aanboord, en kan je zelf lekker slapen.

    Geplaatst door: Nog een profi op
  • Dit was gewis een stomme fout en slim van de Kapitein. Ik vind het nu ook niet bijzonders slim, indien wij hier als collegas op fouten van andere hameren.laat ons leren hier uit trekken, en opleten dat aan boord van onze schepen alles in orde is, en alles volgends de regelgeving juist gedaan wordt. Be a Captain, en neem de verantwoording zoals moet.

    Geplaatst door: Gernot op
  • dat er niemand stand by is tijdens het laden vind ik waanzin. niet echt profecioneel. (onderbemand is misschien de reden daarvoor?)
    dat hij niet wist dat er ADNR aan boord was kan ik me wel voorstellen.
    wij hebben meermaals meegemaakt dat wij tijdens het laden containers met adnr stickers aan boord zagen komen. zonder dat daar de nodige documenten bijzaten. die kregen we meestal nadat we melding gemaakt hadden van de adnr via mail toegestuurd.

    Geplaatst door: MICHEL op
  • vooropgesteld dat je bij gevaarlijke stoffen naar mijn mening wel moet weten wat er aanboord is en waar het staat, is het verder drukmakerij om niets. wij kijken puur uit nieuwsgierigheid wel eens op de documenten met de gedachte “wat zou er deze keer in zitten?” voor de rest focussen wij ons alleen op de gewichten, dat is voor mij het enige wat belangrijk is. die 3 keer per jaar dat er eens eentje tussen zit (bij ons tenminste) met gevaarlijke stoffen wordt het overigens netjes van te voren aangegeven door de opdrachtgever. Ik ga me echt niet concentreren op een 40 voetje met wasknijpers als die er over 5 uur toch weer uit is. mochten er momenten zijn dat het wel uitmaakt waar iets staat dan laat je je personeel toch met een lijstje aan dek lopen? daar heb je ze tenslotte voor aanboord, en kan je zelf lekker slapen.

    Geplaatst door: Nog een profi op
  • Als de waterpolitie het in de ladingdokumenten kon vinden wat er aan boord was. Hoe kon de schipper het dan niet weten? Hij heeft die dokumenten toch aan de politie overhandigd!
    Als hij het dan niet wist was hij in mijn ogen een beetje nalatig geweest door zijn eigen papieren niet te controleren.

    Geplaatst door: Ozzie op
  • maar mensen, een beetje naief ben je dan toch wel denk ik. tuurlijk kan je aan de buitenkant niet zien wat er in een container zit. maar doorgaans zit er in een tanktainer geen ranja…..

    Geplaatst door: jannemannetje op
  • Eigenlijk moeten alle adnr schepen een overdruksysteem hebben in de woning en stuurhut. Er zijn alleen een aantal uitzonderingen.
    1 Als je en systeem aan boord heb met een “rode knop” dan zet je deze om tijdens het laden van adnr gevaarlijke stoffen. Dan gaat alle apparatuur (dat kan vonken) uit die niet IP 54 of hoger zijn uit. (behalve de verwarmingsketel, en de noodstuurpomp).
    2 Of van je hele schip (dus ook de lessenaar)is alle apparatuur ip 55 of hoger. Dit komt in de praktijk bijna niet voor dus word er gekozen voor een overdruksysteem en een combi van de `rode knop`.
    Er zijn nog veel meer uitzonderingen en oplossingen maar dit hangt dan weer van de klasse en het type adnr schip af.

    Geplaatst door: Scheepselektriciën op
  • hee kareltje alsof jij zo ff een container opentrekt toch?
    de beste stuurlui staan aan wal;)
    hee Adri
    mm na mijn weten heeft niet iedereen met adnr overdruik dat ik weet wij moesten dat wel zetten om vervuildegrond te kunnen vervoeren met asbest en rotzooi erin en het rare is dat sommige mense zonder adnr ook adnr lading vervoeren dus het is soms wel een raar:P

    Geplaatst door: Stephan op
  • Waarom hebben alle schepen eigenlijk geen Overdruk systeem in het stuurhuis en woongedeelte?

    Bij vrachtwagens en machines, welke in gebieden werken waar gevaarlijke stoffen worden vermoed, is dat verplicht. Wie weet hier meer over?

    Adri

    Geplaatst door: adri van Tol op
  • ah ja karel niet iedereen is perfect zoals jij…

    Geplaatst door: schippersvrouw op
  • lekkere profi in container wereld.
    lekker makkelijk slapen en dan gaan.
    je hoort gewoon te weten waar wat geladen word.
    stel dat er wat gebeurd en je weet niks, komt dan mooi in de krant en dan denken mensen buiten de scheepvaart wereld gelijk wat een stelletje prutsers en ze hebben gelijk.
    sta voor je werk ben serieus en weet wat er in je ruim staat.

    Geplaatst door: Karel op

Reageer