‘Korting Betuweroute is geen concurrentie’

De kortingsregeling van Keyrail, voor meer spoorgoederenvervoer over de Betuweroute, is volgens minister Eurlings (VenW) geen oneerlijke concurrentie voor de binnenvaart.

Spoorvervoerders kunnen dit en volgend jaar
meer dan veertig procent korting krijgen op het gebruik van de Betuwelijn. De
spoorvervoerders dwongen de korting af met het argument dat de prijzen in het
wegvervoer en de binnenvaart als gevolg van de recessie enorm zijn gedaald. Ze
dreigden daarop de Betuwelijn links te laten liggen.
In antwoord op schriftelijke vragen uit de
Tweede Kamer schrijft Eurlings: ‘Het gaat hier om afspraken tussen infrabeheerder
Keyrail en vervoerders die zijn vastgelegd in de (privaatrechtelijke)
toegangsovereenkomst. Keyrail financiert de regeling vanuit haar inkomsten uit
parkeervergoedingen en vanuit VenW-middelen waar Keyrail recht op heeft, ook
als geen kortingsregeling zou zijn geïnteresseerd.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Korting Betuweroute is geen concurrentie’ | Schuttevaer.nl

‘Korting Betuweroute is geen concurrentie’

De kortingsregeling van Keyrail, voor meer spoorgoederenvervoer over de Betuweroute, is volgens minister Eurlings (VenW) geen oneerlijke concurrentie voor de binnenvaart.

Spoorvervoerders kunnen dit en volgend jaar
meer dan veertig procent korting krijgen op het gebruik van de Betuwelijn. De
spoorvervoerders dwongen de korting af met het argument dat de prijzen in het
wegvervoer en de binnenvaart als gevolg van de recessie enorm zijn gedaald. Ze
dreigden daarop de Betuwelijn links te laten liggen.
In antwoord op schriftelijke vragen uit de
Tweede Kamer schrijft Eurlings: ‘Het gaat hier om afspraken tussen infrabeheerder
Keyrail en vervoerders die zijn vastgelegd in de (privaatrechtelijke)
toegangsovereenkomst. Keyrail financiert de regeling vanuit haar inkomsten uit
parkeervergoedingen en vanuit VenW-middelen waar Keyrail recht op heeft, ook
als geen kortingsregeling zou zijn geïnteresseerd.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer