Rijn van A tot Z: Meer werk voor kleinere schepen

Voor de kleinere schepen, grofweg tot 1500 ton, is er deze week meer werk, maar voor de rest is alles een beetje hetzelfde, zo is de indruk. Er liggen veel schepen leeg, maar ook dat is inmiddels een vertrouwd beeld.

De pegel van Pfelling stond begin deze week op 3,90 meter, later deze week wordt een stand van 3,75 meter verwacht. Konstanz bleef rond 3,95 meter staan. De pegel van Maxau daalde met 20 centimeter naar ruim 5 meter. Kaub gaf begin deze ruim 2 meter aan, later deze week wordt een stand van 2,20 meter verwacht. Koblenz stond begin deze week op 2 meter en Keulen op 2,68 meter. Ruhrort gaf begin deze week 3,62 meter aan.
Naar Oldenburg werd gemiddeld 4,25 euro betaald, maar een enkeling kreeg ook 5 euro. Naar Bremen werd 6 tot 6,50 euro per ton betaald, maar er gingen ook kolen voor 4,50 euro per ton naar Bremen. Een 135- meter ging leeg naar boven om 1100 ton constructie te laden in Regensburg voor Rotterdam voor 12 euro per ton. Een rondje Donau tot en met Passau leverde zowel heen als terug krap 10 euro op. Er was redelijk veel aanbod van veevoer naar de kanalen. Bülstringen deed 5 en 5,50 euro per ton. Draad ging van Kehl naar Enns voor 7 euro per ton.
Tankvaart
Olieprijzen sloten maandag lager, maar veerden dinsdag op onder invloed van een hogere euro/dollar wisselkoers en enigszins herstellende aandelenkoersen in de Verenigde Staten. De OECD leading indicators geven aan dat in de meeste geïndustrialiseerde landen het tempo van verslechtering aan het afnemen is en dat mogelijk een herstel in aantocht is. Natuurlijk geeft de OECD aan dat het nog om voorlopige conclusies gaat. Landen die hierin voorop lopen zijn Canada, Frankrijk, Italië en het Verenigd Koninkrijk. Sinds vorige maand zijn de signalen in China, Duitsland, India, Japan en de VS ook positiever.
Met op donderdag 11 juni Sacramentsdag, een vrije dag in Midden- en Zuid-Duitsland en een aantal Europese landen, is het een korte week. Fundamentele marktomstandigheden richting Duitsland, Frankrijk en Zwitserland blijven ongewijzigd. De vraag naar heatingoil is en blijft beperkt. Ruim voldoende voorraden bij de importeur en minder vraag bij eindverbruikers zijn daarvan de oorzaak. De vraag naar benzine en dieselolie blijft eveneens beperkt. Uitgaande van just-in-time levering kopen importeurs/majors/eindverbruikers alleen wat zij nodig hebben. Verhoogde wachttijden bij vooral ARA laad- en bij sommige losplaatsen, concurrerende transporten binnen Duitsland en transporten vanuit Duitsland richting ARA anderzijds blijven van invloed. Recentelijk fluctuerende Rijnwaterstanden hebben tot nu toe geen effect op marktverhoudingen gehad. Rijnvrachtverschillen tussen kleine en grote partijen afhankelijk van product, hoeveelheid, belading, levering, bestemming en klant blijven bespreekbaar.
Bevrachters/particulieren, normaliter actief langs de Rijn, zoeken naar alternatieven binnen de ARA-range, waar de vraag naar transport goed blijft. Naast benzine en componenten blijft vooral de vraag naar transport van gasolie goed en dat heeft te maken met de contango op de ICE Londen. Traders slaan product naast op land inmiddels ook op in floating storage (zeeschepen).
PJK-Rijnvrachttarieven per 9 juni 2009
© pjk international b.v./www.pjk-international.com
Basis 1000-1200 tons partijen van Amsterdam/Rotterdam in euro per ton en voor Bazel in Zwfr per ton.
Losplaats    Gasolie      Benzines
Duisburg      3,65/3,95    3,95/4,25
Dortmund     5,65/5,95    5,95/6,25
Keulen          5,15/5,45    5,45/5,75
Frankfurt      6,75/7,05    7,05/7,35
Karlsruhe      7,75/8,05    8,05/8,35

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Rijn van A tot Z: Meer werk voor kleinere schepen | Schuttevaer.nl

Rijn van A tot Z: Meer werk voor kleinere schepen

Voor de kleinere schepen, grofweg tot 1500 ton, is er deze week meer werk, maar voor de rest is alles een beetje hetzelfde, zo is de indruk. Er liggen veel schepen leeg, maar ook dat is inmiddels een vertrouwd beeld.

De pegel van Pfelling stond begin deze week op 3,90 meter, later deze week wordt een stand van 3,75 meter verwacht. Konstanz bleef rond 3,95 meter staan. De pegel van Maxau daalde met 20 centimeter naar ruim 5 meter. Kaub gaf begin deze ruim 2 meter aan, later deze week wordt een stand van 2,20 meter verwacht. Koblenz stond begin deze week op 2 meter en Keulen op 2,68 meter. Ruhrort gaf begin deze week 3,62 meter aan.
Naar Oldenburg werd gemiddeld 4,25 euro betaald, maar een enkeling kreeg ook 5 euro. Naar Bremen werd 6 tot 6,50 euro per ton betaald, maar er gingen ook kolen voor 4,50 euro per ton naar Bremen. Een 135- meter ging leeg naar boven om 1100 ton constructie te laden in Regensburg voor Rotterdam voor 12 euro per ton. Een rondje Donau tot en met Passau leverde zowel heen als terug krap 10 euro op. Er was redelijk veel aanbod van veevoer naar de kanalen. Bülstringen deed 5 en 5,50 euro per ton. Draad ging van Kehl naar Enns voor 7 euro per ton.
Tankvaart
Olieprijzen sloten maandag lager, maar veerden dinsdag op onder invloed van een hogere euro/dollar wisselkoers en enigszins herstellende aandelenkoersen in de Verenigde Staten. De OECD leading indicators geven aan dat in de meeste geïndustrialiseerde landen het tempo van verslechtering aan het afnemen is en dat mogelijk een herstel in aantocht is. Natuurlijk geeft de OECD aan dat het nog om voorlopige conclusies gaat. Landen die hierin voorop lopen zijn Canada, Frankrijk, Italië en het Verenigd Koninkrijk. Sinds vorige maand zijn de signalen in China, Duitsland, India, Japan en de VS ook positiever.
Met op donderdag 11 juni Sacramentsdag, een vrije dag in Midden- en Zuid-Duitsland en een aantal Europese landen, is het een korte week. Fundamentele marktomstandigheden richting Duitsland, Frankrijk en Zwitserland blijven ongewijzigd. De vraag naar heatingoil is en blijft beperkt. Ruim voldoende voorraden bij de importeur en minder vraag bij eindverbruikers zijn daarvan de oorzaak. De vraag naar benzine en dieselolie blijft eveneens beperkt. Uitgaande van just-in-time levering kopen importeurs/majors/eindverbruikers alleen wat zij nodig hebben. Verhoogde wachttijden bij vooral ARA laad- en bij sommige losplaatsen, concurrerende transporten binnen Duitsland en transporten vanuit Duitsland richting ARA anderzijds blijven van invloed. Recentelijk fluctuerende Rijnwaterstanden hebben tot nu toe geen effect op marktverhoudingen gehad. Rijnvrachtverschillen tussen kleine en grote partijen afhankelijk van product, hoeveelheid, belading, levering, bestemming en klant blijven bespreekbaar.
Bevrachters/particulieren, normaliter actief langs de Rijn, zoeken naar alternatieven binnen de ARA-range, waar de vraag naar transport goed blijft. Naast benzine en componenten blijft vooral de vraag naar transport van gasolie goed en dat heeft te maken met de contango op de ICE Londen. Traders slaan product naast op land inmiddels ook op in floating storage (zeeschepen).
PJK-Rijnvrachttarieven per 9 juni 2009
© pjk international b.v./www.pjk-international.com
Basis 1000-1200 tons partijen van Amsterdam/Rotterdam in euro per ton en voor Bazel in Zwfr per ton.
Losplaats    Gasolie      Benzines
Duisburg      3,65/3,95    3,95/4,25
Dortmund     5,65/5,95    5,95/6,25
Keulen          5,15/5,45    5,45/5,75
Frankfurt      6,75/7,05    7,05/7,35
Karlsruhe      7,75/8,05    8,05/8,35

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer