Ton subsidie voor railterminal

De provincie Limburg gaat een projectsubsidie van 100.000 euro geven aan Steel Logistics Europe (SLE) voor de realisatie van een openbare railterminal in de Beatrixhaven van Maastricht. De totale investering bedraagt 1,1 miljoen euro. Redenen voor de subsidie zijn de congestie op de wegen en milieuaspecten.

SLE verzorgt de overslag van staal (coils). Nu gebeurt dat nog per vrachtwagen. In de toekomst moeten de goederenstromen per vrachtwagen grotendeels naar het spoor zijn overgeheveld. De terminal moet tot minder vrachtwagenbewegingen op de A2 leiden. De verwachting is dat in het eerste jaar na de opening ruim 2.000 vrachtwagens hun lading hebben overgeheveld naar het spoor. In het vijfde jaar moet dit zijn gegroeid tot ruim 8.000 vrachtwagens.
De terminal krijgt een openbaar karakter, hetgeen betekent dat bedrijven in de Beatrixhaven van de overslagfaciliteiten gebruik kunnen maken. Het initiatief past binnen het goederenvervoerbeleid zoals vastgelegd in het Goederenvervoerplan van de Provincie Limburg en ondersteunt het provinciale beleid inzake modal shift. De terminal is naar verwachting medio 2009 operationeel.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Ton subsidie voor railterminal | Schuttevaer.nl

Ton subsidie voor railterminal

De provincie Limburg gaat een projectsubsidie van 100.000 euro geven aan Steel Logistics Europe (SLE) voor de realisatie van een openbare railterminal in de Beatrixhaven van Maastricht. De totale investering bedraagt 1,1 miljoen euro. Redenen voor de subsidie zijn de congestie op de wegen en milieuaspecten.

SLE verzorgt de overslag van staal (coils). Nu gebeurt dat nog per vrachtwagen. In de toekomst moeten de goederenstromen per vrachtwagen grotendeels naar het spoor zijn overgeheveld. De terminal moet tot minder vrachtwagenbewegingen op de A2 leiden. De verwachting is dat in het eerste jaar na de opening ruim 2.000 vrachtwagens hun lading hebben overgeheveld naar het spoor. In het vijfde jaar moet dit zijn gegroeid tot ruim 8.000 vrachtwagens.
De terminal krijgt een openbaar karakter, hetgeen betekent dat bedrijven in de Beatrixhaven van de overslagfaciliteiten gebruik kunnen maken. Het initiatief past binnen het goederenvervoerbeleid zoals vastgelegd in het Goederenvervoerplan van de Provincie Limburg en ondersteunt het provinciale beleid inzake modal shift. De terminal is naar verwachting medio 2009 operationeel.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer