Opinie: Keuzes maken

Door Sunniva Fluitsma, Algemeene Schippers Vereeniging (ASV)

Binnenkort mogen we weer naar de stembus. Dan mogen we kiezen wie we onze stem gunnen. Beloftes zullen worden gedaan. Maar worden de beloftes nagekomen? Wat hebben de partijen de afgelopen jaren gedaan? Nieuwe ronde nieuwe kansen. Een kans voor de binnenvaart op een binnenvaartvriendelijker beleid.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (16)

  • Gerrit,

    Ik ben het met U eens er zijn geen winnaars of verliezers in onze brance. Sorry, ik heb mij verkeerd uitgedrukt. Ik vind het jammer dat de ASV maar blijft doorjeuzelen over die bodem tarieven en weet ik wat meer. Als ASV daar mee zou stoppen werd ik denk ik zelfs nog lid, want ASV heeft best goede punten. Ik las nog ergens iets over tegen de stroom in roeien. Nou, dat bedoel ik nou, toerbeurten etc. gepasseerde station, niet meer over zeuren. Steek je energie in andere zaken.

    Geplaatst door: peter op
  • Mijnheer Peter. Er zijn geen winnaars in de binnenvaart er zijn enkel over blijvers? Om dat het transport niet zonder scheepvaart kan! Jammer van ons mooi beroep.Maar een hobbie mag tijd en geld kosten

    Geplaatst door: gerrit op
  • Subaru rijder,

    Wat wilt U dan, weer met een spandoekje naar Den Haag, met de tektst, we willen bodemtarieven oid?

    Beste man forget it! We leven in een crisis, als ik het niet meer red, betekend dat, dat ik geen gezond bedrijf heb en zal ik verdwijnen net zo als zoveel kleine zelfstandigen. Maar misschien zing ik het nog wel 20 jaar uit. Ik ga in ieder geval mijn nek niet uitsteken voor de veroorzakers van de crisis in de binnenvaart.
    Ik ga de concurentie slag aan en we zullen zien wie de winnaar is! Misschien ben ik dat zelf, dan neem ik mijn verlies.

    Geplaatst door: peter op
  • @ Peter: . Laten we nu niet tegen de stroom in gaan roeien, we hebben een vrije markt en gaat zijn tol eisen. We moeten nu niet halverwege de afvalrace terug naar ons honk willen, de vrije markt moet nu zijn werk afmaken, de sterke bedrijven zullen dan overleven.
    —————————————-
    Door de mentaliteit van banken en kanslozen:” Je moet blijven varen, ook al brengt het netto niets op”
    Gaan de sterke ondernemers die niet gek gedaan hebben mee ten onder. Want ik kan wel een paar jaar, op mijn strepen gaan staan en daardoor veel ledige tijd hebben. maar mijn spaar rekening is een keer leeg.
    Dus markt zijn werking laten doen, werkt NIET.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • beste mensen hou nou eens op met modder gooienzijn jullie er nu nog niet achter dat een vrije markt alleen maar werkt als er werk in overvloed is.en als er even wat minder werk is dan maken we ons allemaal kapot of dat nu willen of niet er zal tenslotte brood op de plank moeten komen.

    Geplaatst door: bertus op
  • Theo,
    Q. Leer je kostprijs berekenen of laat hem uitrekenen en neem niet meer beneden kostprijs aan. Q,

    Tja, dat we daar niet eerder aan gedacht hebben, onze collega Theo weet in één zin de totale crisis in de binnenscheepvaart op te lossen, maar zo simpel gaat dat helaas niet Theo en waarom dat niet zo is laat ik in dit geval aan uw eigen fantasie over.

    Verder, wil ik u adviseren, lees uw verhaal nog eens over en begin dan opnieuw, zelden zoveel onzin en tegenstrijdigheden in één klein stukje tekst verpakt zien worden.

    M.v.g.

    Geplaatst door: Borealis op
  • Weer dezelfde oeverloze discussie met de wijzende vingertjes. En de oplossing ligt toch echt bij de schippers en niet bij overheden of bonden. Leer je kostprijs berekenen of laat hem uitrekenen en neem niet meer beneden kostprijs aan. Makkelijker kan ik het niet maken! De oplossing gaat niet vanaf een andere kant komen, omdat buitenstaanders deze eenvoudige oplossing ook zien.

    En de oplossing voor het kleine schip ligt volgens mij voor een deel bij de huidige eigenaren en een deel bij de banken. Er wordt enorm tegen de aankomende regels geschopt, terwijl dit al heel lang bekend is. Misschien had die twee ton niet in een huis gemoeten, maar in je schip? Dan had je een verkoopbaar object gehad. En de banken zouden een andere houding aan kunnen nemen. In plaats van een startende ondernemer gelijk van groot kapitaal voorzien, zouden ze ook een iets realistischer beleid kunnen voeren, waarmee ik bedoel dat starters beginnen op een schip tussen de 500 en 1200 ton. Financieel beter te overzien en de jeugd leert dan ook weer varen.

    Maar vertrouw lekker op overheid en bonden, dan kun je als schipper iig iemand anders de schuld geven.

    Geplaatst door: theo op
  • Peter,

    Q, Ik vind het ronduit belachelijk dat de hebzucht in de binnenvaart nu zit te bidden in een denktank van de ASV. BAH Q.

    Als u dezelfde Peter bent die hier vaker post, dan heb ik u hier regelmatig op meerdere Schuttevaer berichten commentaar zien geven, om dan meestal ‘net als nu’ met een beschuldigende vinger naar diverse collega’s te wijzen, maar wat doet u hier zelf aan?

    Om tot een verbeterde inkomstenpositie te komen, zal u toch zelf ook op de barricaden moeten, want met commentaar alleen komen we nergens, maar ergens zal toch een begin gemaakt moeten worden om tot nieuwe werkbare inzichten te komen.

    Dus Peter wat belet u, om uzelf aan te melden voor de ASV.-denktank, want commentaar geven vanaf de zijlijn is gemakkelijk, maar meedenken is voor iedereen beter en mocht u uw hoop gevestigd hebben op de BLN. dan moet ik u teleurstellen, want de CBRB. zal nooit toelaten dat door acties vanuit de binnenscheepvaart er vrachtprijs verbeteringen gaan optreden.

    Henk,

    Die vergelijking die u geeft is niet relevant, want die keuze ligt niet bij de verlader, maar bij de vervoerder zelf, alleen de vervoerder beslist voor welke prijs er gevaren wordt, dat de cliënt kiest voor de goedkoopste vervoerder is logies, maar heeft daar zelf in principe geen zeggenschap over.

    Helaas moet ik wel erkennen dat niet iedere ondernemer in de binnenvaart mans genoeg is om ook daadwerkelijk een reële vrachtprijs te bedingen, dat is niet echt de schuld van de verlader, maar dat de verladers daar gretig misbruik van maken, mag voor ieder duidelijk zijn.

    Beste Peter,

    Ik zie, dat in de tijd dat ik mijn bovenstaande reactie schreef, u nog e.e.a. wereld kundig heeft gemaakt.

    Q, U kunt als ASV er nu wel denken dat de schuld van de lage vrachtprijzen alleen bij de
    bevrachters en verladers ligt, maar zo is het natuurlijk niet. Q.

    Nee dat is ook de schuld niet van de bevrachters en verladers, maar van onze collega’s, die zoals ik hier boven al schreef niet capabel genoeg zijn om hun zo brood nodige kostprijs te bedingen bij onze opdrachtgevers, maar of dat nu de collega’s zijn met koppelverbanden of zoals in een vorig commentaar, door ondernemers met staatsgarantie dat kan ik niet zien, want bijna iedereen vaart voor deze liefdadigheidstarieven.

    Wel neem ik onze opdrachtgevers “in samenwerking met verschillende collega’s” kwalijk, dat op hun aandringen de geordende markten om zeep zijn geholpen en als blijk van dank aan hun trouwe volgelingen, worden deze nu voor elke prijs tegen elkaar uitgemolken, door die zelfde opdrachtgevers.

    Q. Als ik zie dat 3000 tonners met 1000 ton in de opvaart gaan en zelfs in de afvaart met 500 ton, onder het motto van, beter dit, dan leeg af, word ik hier echt niet vrolijk van Q.

    Ja en?

    Hoe denkt u daar verandering in aan te kunnen brengen, dat is niet alleen de vrije markt die dit mogelijk maakt, ook zelfs ten tijde van de toerbeurten was dat mogelijk, als je tenminste genoegen nam met het vijfhonderd-Tons-tarief en mocht u vinden dat zoiets niet moet kunnen, dan zal het systeem moeten verandering en veranderingen breng je niet teweeg door vanaf de zijlijn te roepen, maar door je stem te laten horen daar waar het meeste effect heeft.

    Q. de vrije markt moet nu zijn werk afmaken, de sterke bedrijven zullen dan overleven. Q.

    Maar of dat een vaststaand feit is valt nog te bezien en dat onze inkomsten positie daar beter van gaat worden is ook twijfelachtig, want de overcapaciteit zal daardoor niet structureel doorgaan afnemen, hooguit worden er een paar oudere schepen naar het Oostblok verkocht en komen de schepen van de failliet verklaarde bedrijven tegen een gereduceerde prijs weer terug in de vaart.

    Tevens hoelang kunnen de sterkere bedrijven nog wachten? Voor dat ook zij ten prooi gaan vallen aan de geliberaliseerde markt.

    Als u het weet, mag u het zeggen en wachten op betere tijden kan nog lang gaan duren, als we de media mogen geloven althans.

    M.v.g.

    Geplaatst door: Borealis op
  • Beste karel,

    Waarschijnlijk heeft U een aanval van schizofrenie. U kunt als ASV er nu wel denken dat de
    schuld van de lage vrachtprijzen alleen bij de
    bevrachters en verladers ligt, maar zo is het natuurlijk niet. Ik vind het betreurenswaardig van de ASV, dat je van koers veranderd als je een paar leden hebt van grotere schepen. We kunnen toch niet ontkennen dat de crisie in de binnenvaart er een is die door ons zelf is gecreerd. Alle onderzoeken hebben dit uitgewezen.
    Misschien dat U het als afgunst ziet, maar je kunt het ook zo zien dat ik mijn eigen toko verdedig. Als ik zie dat 3000 tonners met 1000 ton in de opvaart gaan en zelfs in de afvaart met 500 ton, onder het motto van, beter dit, dan leeg af, word ik hier echt niet vrolijk van. Maar goed als U, het als ASV, allemaal gaat oplossen voor die grote, veel te dure schepen, is dat natuurlijk prachtig en zullen de nieuwe leden toesnellen. Ik vind ovegirens wel dat iedereen het voor zich zelf uit moet maken je bent uiteindelijk vrij in je keuzes die je maakt. Laten we 1 ding acceptereren, we hebben liberalisering en een vrije markt. Ik was vroeger ook fel voorstander van een geordende markt. Ik denk dat 80 % van de nieuwbouw tegen de geordende markt was, want dat stond het ondernemerschap in de weg. Laten we nu niet tegen de stroom in gaan roeien, we hebben een vrije markt en gaat zijn tol eisen. We moeten nu niet halverwege de afvalrace terug naar ons honk willen, de vrije markt moet nu zijn werk afmaken, de sterke bedrijven zullen dan overleven.

    Geplaatst door: peter op
  • @ Karel
    Denk je nou echt dat als een klant voor bv 1.000.000 euro (per jaar bv. ) een produkt van a naar b wil hebben en die voor 700.000 euro ook kwijt kan in een ander schip die niet al die dure (overbodige) investeringen heeft gedaan. Wat denk je waarvoor die zal kiezen? Dan kan je lekker op je verchroomde spudpalen tegen de dijk en in een bassie en adriaan sleurhut gaan wonen ben ik bang voor!

    Geplaatst door: Henk op
  • Een mooi stuk en het mag zeker een beetje propoganda voor eigen bond zijn .
    Collega ‘s, denk hier toch maar eens over na .
    Moet uw bond niet de spreekbuis van zijn leden zijn ?
    Of moeten de leden uitvoeren en akkoord gaan met de ideeën van het bestuur ?

    Geplaatst door: Martin Albrecht op
  • @Peter.

    Het lijkt een beetje afgunst tegen grote verbanden.
    Grote verbanden duwers is niks mee, alleen wel met hun berekening van vrachtprijs.
    In plaats van voor lagere tarieven varen zouden ze voor hogere tarieven moeten varen dan de kleinere.
    Ja gek he ,nee dus, als je investeerd in groter nieuwe duurder materiaal moet dat betaald worden.
    ze wilden liever twee ruimen dan 1 werd vroeger ook voor betaald, dus denk met z,n allen en vraag je af wat voor investering heb ik wel niet gedaan, daar mag wat tegen over staan.
    En we hebben het in het nieuws kunnen zien, al veel meer bedrijven in de binnenvaart failliet dan in zelfde periode 2010, alleen nog veel te weinig

    Geplaatst door: Karel op
  • Schipper van een KVB in de denktank.

    Is dat die zelfde schipper die op een EUBO vergadering bijna zat te huilen. Die zelfde KVB schippers hebben er voor gezorgd dat je met een 2000 tonner of kleiner geen reis grind meer kan doen. Ik vind het ronduit belachelijk dat de hebzucht in de binnenvaart nu zit te bidden in een denktank van de ASV. BAH.

    Geplaatst door: peter op
  • Natuurlijk,een goed stuk.Maar het merendeel van de kleine Binnenvaart hebben inmddels een zekere leeftijd,en zijn het aftellen reeds begonnen.Dat wil zeggen:Einde verhaal,schip naar de sloop,of woning. Naar mijn idee,is het inmiddels al te laat.om nog enige actie te ondernemen.Wij worden als nostalgie gezien,als is daar niks mee.En die grote schepen,komt allemaal goed !! Weet alleen niet wanneer.Veel succes allen!

    Geplaatst door: Andere Martin op
  • Een goed stuk. Natuurlijk maakt ze reklame voor haar bond. Maar ik heb wel gemerkt dat dit de enigste bond is die zich druk maakt om onze marktpositie en daarmee om ons inkomen.

    Dat heb ik de andere bonden de laatste jaren nog niet zien doen.

    Geplaatst door: binnenvaarder van een groot schip op
  • Met alle respect, maar dit heeft weinig weg van een opinie!
    Dit heeft meer weg van een politieke pamflet kort voor een verkiezing.

    Slimme detail ook om er even terloops bij te vermelden dat het om een bond gaat met leden van vooral grotere schepen.

    Geplaatst door: Martin op

Reageer

Opinie: Keuzes maken | Schuttevaer.nl

Opinie: Keuzes maken

Door Sunniva Fluitsma, Algemeene Schippers Vereeniging (ASV)

Binnenkort mogen we weer naar de stembus. Dan mogen we kiezen wie we onze stem gunnen. Beloftes zullen worden gedaan. Maar worden de beloftes nagekomen? Wat hebben de partijen de afgelopen jaren gedaan? Nieuwe ronde nieuwe kansen. Een kans voor de binnenvaart op een binnenvaartvriendelijker beleid.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (16)

  • Gerrit,

    Ik ben het met U eens er zijn geen winnaars of verliezers in onze brance. Sorry, ik heb mij verkeerd uitgedrukt. Ik vind het jammer dat de ASV maar blijft doorjeuzelen over die bodem tarieven en weet ik wat meer. Als ASV daar mee zou stoppen werd ik denk ik zelfs nog lid, want ASV heeft best goede punten. Ik las nog ergens iets over tegen de stroom in roeien. Nou, dat bedoel ik nou, toerbeurten etc. gepasseerde station, niet meer over zeuren. Steek je energie in andere zaken.

    Geplaatst door: peter op
  • Mijnheer Peter. Er zijn geen winnaars in de binnenvaart er zijn enkel over blijvers? Om dat het transport niet zonder scheepvaart kan! Jammer van ons mooi beroep.Maar een hobbie mag tijd en geld kosten

    Geplaatst door: gerrit op
  • Subaru rijder,

    Wat wilt U dan, weer met een spandoekje naar Den Haag, met de tektst, we willen bodemtarieven oid?

    Beste man forget it! We leven in een crisis, als ik het niet meer red, betekend dat, dat ik geen gezond bedrijf heb en zal ik verdwijnen net zo als zoveel kleine zelfstandigen. Maar misschien zing ik het nog wel 20 jaar uit. Ik ga in ieder geval mijn nek niet uitsteken voor de veroorzakers van de crisis in de binnenvaart.
    Ik ga de concurentie slag aan en we zullen zien wie de winnaar is! Misschien ben ik dat zelf, dan neem ik mijn verlies.

    Geplaatst door: peter op
  • @ Peter: . Laten we nu niet tegen de stroom in gaan roeien, we hebben een vrije markt en gaat zijn tol eisen. We moeten nu niet halverwege de afvalrace terug naar ons honk willen, de vrije markt moet nu zijn werk afmaken, de sterke bedrijven zullen dan overleven.
    —————————————-
    Door de mentaliteit van banken en kanslozen:” Je moet blijven varen, ook al brengt het netto niets op”
    Gaan de sterke ondernemers die niet gek gedaan hebben mee ten onder. Want ik kan wel een paar jaar, op mijn strepen gaan staan en daardoor veel ledige tijd hebben. maar mijn spaar rekening is een keer leeg.
    Dus markt zijn werking laten doen, werkt NIET.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • beste mensen hou nou eens op met modder gooienzijn jullie er nu nog niet achter dat een vrije markt alleen maar werkt als er werk in overvloed is.en als er even wat minder werk is dan maken we ons allemaal kapot of dat nu willen of niet er zal tenslotte brood op de plank moeten komen.

    Geplaatst door: bertus op
  • Theo,
    Q. Leer je kostprijs berekenen of laat hem uitrekenen en neem niet meer beneden kostprijs aan. Q,

    Tja, dat we daar niet eerder aan gedacht hebben, onze collega Theo weet in één zin de totale crisis in de binnenscheepvaart op te lossen, maar zo simpel gaat dat helaas niet Theo en waarom dat niet zo is laat ik in dit geval aan uw eigen fantasie over.

    Verder, wil ik u adviseren, lees uw verhaal nog eens over en begin dan opnieuw, zelden zoveel onzin en tegenstrijdigheden in één klein stukje tekst verpakt zien worden.

    M.v.g.

    Geplaatst door: Borealis op
  • Weer dezelfde oeverloze discussie met de wijzende vingertjes. En de oplossing ligt toch echt bij de schippers en niet bij overheden of bonden. Leer je kostprijs berekenen of laat hem uitrekenen en neem niet meer beneden kostprijs aan. Makkelijker kan ik het niet maken! De oplossing gaat niet vanaf een andere kant komen, omdat buitenstaanders deze eenvoudige oplossing ook zien.

    En de oplossing voor het kleine schip ligt volgens mij voor een deel bij de huidige eigenaren en een deel bij de banken. Er wordt enorm tegen de aankomende regels geschopt, terwijl dit al heel lang bekend is. Misschien had die twee ton niet in een huis gemoeten, maar in je schip? Dan had je een verkoopbaar object gehad. En de banken zouden een andere houding aan kunnen nemen. In plaats van een startende ondernemer gelijk van groot kapitaal voorzien, zouden ze ook een iets realistischer beleid kunnen voeren, waarmee ik bedoel dat starters beginnen op een schip tussen de 500 en 1200 ton. Financieel beter te overzien en de jeugd leert dan ook weer varen.

    Maar vertrouw lekker op overheid en bonden, dan kun je als schipper iig iemand anders de schuld geven.

    Geplaatst door: theo op
  • Peter,

    Q, Ik vind het ronduit belachelijk dat de hebzucht in de binnenvaart nu zit te bidden in een denktank van de ASV. BAH Q.

    Als u dezelfde Peter bent die hier vaker post, dan heb ik u hier regelmatig op meerdere Schuttevaer berichten commentaar zien geven, om dan meestal ‘net als nu’ met een beschuldigende vinger naar diverse collega’s te wijzen, maar wat doet u hier zelf aan?

    Om tot een verbeterde inkomstenpositie te komen, zal u toch zelf ook op de barricaden moeten, want met commentaar alleen komen we nergens, maar ergens zal toch een begin gemaakt moeten worden om tot nieuwe werkbare inzichten te komen.

    Dus Peter wat belet u, om uzelf aan te melden voor de ASV.-denktank, want commentaar geven vanaf de zijlijn is gemakkelijk, maar meedenken is voor iedereen beter en mocht u uw hoop gevestigd hebben op de BLN. dan moet ik u teleurstellen, want de CBRB. zal nooit toelaten dat door acties vanuit de binnenscheepvaart er vrachtprijs verbeteringen gaan optreden.

    Henk,

    Die vergelijking die u geeft is niet relevant, want die keuze ligt niet bij de verlader, maar bij de vervoerder zelf, alleen de vervoerder beslist voor welke prijs er gevaren wordt, dat de cliënt kiest voor de goedkoopste vervoerder is logies, maar heeft daar zelf in principe geen zeggenschap over.

    Helaas moet ik wel erkennen dat niet iedere ondernemer in de binnenvaart mans genoeg is om ook daadwerkelijk een reële vrachtprijs te bedingen, dat is niet echt de schuld van de verlader, maar dat de verladers daar gretig misbruik van maken, mag voor ieder duidelijk zijn.

    Beste Peter,

    Ik zie, dat in de tijd dat ik mijn bovenstaande reactie schreef, u nog e.e.a. wereld kundig heeft gemaakt.

    Q, U kunt als ASV er nu wel denken dat de schuld van de lage vrachtprijzen alleen bij de
    bevrachters en verladers ligt, maar zo is het natuurlijk niet. Q.

    Nee dat is ook de schuld niet van de bevrachters en verladers, maar van onze collega’s, die zoals ik hier boven al schreef niet capabel genoeg zijn om hun zo brood nodige kostprijs te bedingen bij onze opdrachtgevers, maar of dat nu de collega’s zijn met koppelverbanden of zoals in een vorig commentaar, door ondernemers met staatsgarantie dat kan ik niet zien, want bijna iedereen vaart voor deze liefdadigheidstarieven.

    Wel neem ik onze opdrachtgevers “in samenwerking met verschillende collega’s” kwalijk, dat op hun aandringen de geordende markten om zeep zijn geholpen en als blijk van dank aan hun trouwe volgelingen, worden deze nu voor elke prijs tegen elkaar uitgemolken, door die zelfde opdrachtgevers.

    Q. Als ik zie dat 3000 tonners met 1000 ton in de opvaart gaan en zelfs in de afvaart met 500 ton, onder het motto van, beter dit, dan leeg af, word ik hier echt niet vrolijk van Q.

    Ja en?

    Hoe denkt u daar verandering in aan te kunnen brengen, dat is niet alleen de vrije markt die dit mogelijk maakt, ook zelfs ten tijde van de toerbeurten was dat mogelijk, als je tenminste genoegen nam met het vijfhonderd-Tons-tarief en mocht u vinden dat zoiets niet moet kunnen, dan zal het systeem moeten verandering en veranderingen breng je niet teweeg door vanaf de zijlijn te roepen, maar door je stem te laten horen daar waar het meeste effect heeft.

    Q. de vrije markt moet nu zijn werk afmaken, de sterke bedrijven zullen dan overleven. Q.

    Maar of dat een vaststaand feit is valt nog te bezien en dat onze inkomsten positie daar beter van gaat worden is ook twijfelachtig, want de overcapaciteit zal daardoor niet structureel doorgaan afnemen, hooguit worden er een paar oudere schepen naar het Oostblok verkocht en komen de schepen van de failliet verklaarde bedrijven tegen een gereduceerde prijs weer terug in de vaart.

    Tevens hoelang kunnen de sterkere bedrijven nog wachten? Voor dat ook zij ten prooi gaan vallen aan de geliberaliseerde markt.

    Als u het weet, mag u het zeggen en wachten op betere tijden kan nog lang gaan duren, als we de media mogen geloven althans.

    M.v.g.

    Geplaatst door: Borealis op
  • Beste karel,

    Waarschijnlijk heeft U een aanval van schizofrenie. U kunt als ASV er nu wel denken dat de
    schuld van de lage vrachtprijzen alleen bij de
    bevrachters en verladers ligt, maar zo is het natuurlijk niet. Ik vind het betreurenswaardig van de ASV, dat je van koers veranderd als je een paar leden hebt van grotere schepen. We kunnen toch niet ontkennen dat de crisie in de binnenvaart er een is die door ons zelf is gecreerd. Alle onderzoeken hebben dit uitgewezen.
    Misschien dat U het als afgunst ziet, maar je kunt het ook zo zien dat ik mijn eigen toko verdedig. Als ik zie dat 3000 tonners met 1000 ton in de opvaart gaan en zelfs in de afvaart met 500 ton, onder het motto van, beter dit, dan leeg af, word ik hier echt niet vrolijk van. Maar goed als U, het als ASV, allemaal gaat oplossen voor die grote, veel te dure schepen, is dat natuurlijk prachtig en zullen de nieuwe leden toesnellen. Ik vind ovegirens wel dat iedereen het voor zich zelf uit moet maken je bent uiteindelijk vrij in je keuzes die je maakt. Laten we 1 ding acceptereren, we hebben liberalisering en een vrije markt. Ik was vroeger ook fel voorstander van een geordende markt. Ik denk dat 80 % van de nieuwbouw tegen de geordende markt was, want dat stond het ondernemerschap in de weg. Laten we nu niet tegen de stroom in gaan roeien, we hebben een vrije markt en gaat zijn tol eisen. We moeten nu niet halverwege de afvalrace terug naar ons honk willen, de vrije markt moet nu zijn werk afmaken, de sterke bedrijven zullen dan overleven.

    Geplaatst door: peter op
  • @ Karel
    Denk je nou echt dat als een klant voor bv 1.000.000 euro (per jaar bv. ) een produkt van a naar b wil hebben en die voor 700.000 euro ook kwijt kan in een ander schip die niet al die dure (overbodige) investeringen heeft gedaan. Wat denk je waarvoor die zal kiezen? Dan kan je lekker op je verchroomde spudpalen tegen de dijk en in een bassie en adriaan sleurhut gaan wonen ben ik bang voor!

    Geplaatst door: Henk op
  • Een mooi stuk en het mag zeker een beetje propoganda voor eigen bond zijn .
    Collega ‘s, denk hier toch maar eens over na .
    Moet uw bond niet de spreekbuis van zijn leden zijn ?
    Of moeten de leden uitvoeren en akkoord gaan met de ideeën van het bestuur ?

    Geplaatst door: Martin Albrecht op
  • @Peter.

    Het lijkt een beetje afgunst tegen grote verbanden.
    Grote verbanden duwers is niks mee, alleen wel met hun berekening van vrachtprijs.
    In plaats van voor lagere tarieven varen zouden ze voor hogere tarieven moeten varen dan de kleinere.
    Ja gek he ,nee dus, als je investeerd in groter nieuwe duurder materiaal moet dat betaald worden.
    ze wilden liever twee ruimen dan 1 werd vroeger ook voor betaald, dus denk met z,n allen en vraag je af wat voor investering heb ik wel niet gedaan, daar mag wat tegen over staan.
    En we hebben het in het nieuws kunnen zien, al veel meer bedrijven in de binnenvaart failliet dan in zelfde periode 2010, alleen nog veel te weinig

    Geplaatst door: Karel op
  • Schipper van een KVB in de denktank.

    Is dat die zelfde schipper die op een EUBO vergadering bijna zat te huilen. Die zelfde KVB schippers hebben er voor gezorgd dat je met een 2000 tonner of kleiner geen reis grind meer kan doen. Ik vind het ronduit belachelijk dat de hebzucht in de binnenvaart nu zit te bidden in een denktank van de ASV. BAH.

    Geplaatst door: peter op
  • Natuurlijk,een goed stuk.Maar het merendeel van de kleine Binnenvaart hebben inmddels een zekere leeftijd,en zijn het aftellen reeds begonnen.Dat wil zeggen:Einde verhaal,schip naar de sloop,of woning. Naar mijn idee,is het inmiddels al te laat.om nog enige actie te ondernemen.Wij worden als nostalgie gezien,als is daar niks mee.En die grote schepen,komt allemaal goed !! Weet alleen niet wanneer.Veel succes allen!

    Geplaatst door: Andere Martin op
  • Een goed stuk. Natuurlijk maakt ze reklame voor haar bond. Maar ik heb wel gemerkt dat dit de enigste bond is die zich druk maakt om onze marktpositie en daarmee om ons inkomen.

    Dat heb ik de andere bonden de laatste jaren nog niet zien doen.

    Geplaatst door: binnenvaarder van een groot schip op
  • Met alle respect, maar dit heeft weinig weg van een opinie!
    Dit heeft meer weg van een politieke pamflet kort voor een verkiezing.

    Slimme detail ook om er even terloops bij te vermelden dat het om een bond gaat met leden van vooral grotere schepen.

    Geplaatst door: Martin op

Reageer