De Amsterdamse automatiseerder Roboat moet zichzelf opnieuw uitvinden. Ooit begonnen als prestigieus onderzoeksproject ov...
Techniek
Het Watersportverbond introduceert samen met H2 Marine Solutions de eerste emissieloze coachboot. De H2-C boot, een RIB, ...
De vreemdste vrachtschepen die ooit zijn gebouwd, zijn mogelijk de ‘whalebacks’, ofwel walvisruggen geweest. ...
PortLiner heeft een omgevingsvergunning ontvangen voor het afmeren van een emissievrij oplaad- en opslagponton aan het Ha...
Dat een schip kan slingeren, zal bekend zijn. Maar er bestaat een soort slingering waar niet gemakkelijk op te anticipere...
Schipper Wim van Wijngaarden van het droge-ladingschip Mededinger heeft het aantal zonnepanelen op zijn luikenkap verdubb...
De elektrische en autonome veerpont Estelle is donderdag 8 juni gedoopt in Stockholm. De 12 meter lange pont is een proje...
Dat varen een gevoel van vrijheid geeft weten we allemaal, maar omstreeks 1990 werd dat wel erg letterlijk genomen toen h...
PowerX, een Japanse start-up, heeft een oplossing gepresenteerd om elektrische energie per schip over zee te transportere...
Het Baggerfestival in Sliedrecht wordt geopend met een symposium over waterbouw en maritieme zaken op 22 juni, met als ce...
Er zijn verschillende manieren waarop water in de (diesel)motor kan komen. Allemaal zijn ze slecht tot zeer slecht voor d...
Softwarebedrijf Periskal is een samenwerking aangegaan met Captain AI, gespecialiseerd in autonome scheepvaarttechnologie...
Hoe tel je aan boord van een schip? Dat is misschien op het eerste gezicht een vreemde vraag. Het gaat er net zo aantoe a...
Dat de Tweede Wereldoorlog een vreemde tijd was, zal niemand verbazen. Maar dat deze tijd grote invloed zou krijgen op de...
Containerschepen varen over 10 jaar op kernenergie, denken Niels de Vries (C-Job Naval Architects) en Pieter ’t Har...