Vreemde constructie

Als het werkt: Hellingbaan Montech

Een van de meest vreemde constructies op het gebied van de binnenvaart werd in 2009 buiten dienst gesteld, maar is sindsdien gerestaureerd en een toeristische attractie geworden. Het is de hellingbaan in het Zuid-Franse Montech, een eindje boven Toulouse, die in 1974 in dienst werd genomen, maar na 35 jaar buiten werking werd gesteld. Niet omdat het niet functioneerde, maar omdat het vrachtvervoer over het Canal Latéral à la Garonne gestaag afnam.

Het binnenvaartschip Altair ligt ter demonstratie aan de toeristen nu permanent in de hellingbaan, tussen de twee met elkaar verbonden locomotieven. In het natte gedeelte van de goot. Beeld Jeroen Bons

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Als het werkt: Hellingbaan Montech | Schuttevaer.nl
Vreemde constructie

Als het werkt: Hellingbaan Montech

Een van de meest vreemde constructies op het gebied van de binnenvaart werd in 2009 buiten dienst gesteld, maar is sindsdien gerestaureerd en een toeristische attractie geworden. Het is de hellingbaan in het Zuid-Franse Montech, een eindje boven Toulouse, die in 1974 in dienst werd genomen, maar na 35 jaar buiten werking werd gesteld. Niet omdat het niet functioneerde, maar omdat het vrachtvervoer over het Canal Latéral à la Garonne gestaag afnam.

Het binnenvaartschip Altair ligt ter demonstratie aan de toeristen nu permanent in de hellingbaan, tussen de twee met elkaar verbonden locomotieven. In het natte gedeelte van de goot. Beeld Jeroen Bons

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer